Jaguar E-PACE pro modelový rok 202: Dynamický, elektrifikovaný, propojený

Jag E Pace 21my Foto 4

Díky přepracované vnější karoserii, upravenému interiéru, nejmodernějšímu infotainmentu Pivi Pro, nové platformě a široké nabídce výkonných i úsporných motorů, včetně plug-in hybridu (PHEV), je model Jaguar E-PACE sebevědomější, konektivnější, prémiovější a úspornější.

V interiéru zákazníci získají nejmodernější infotainment Pivi Pro, který přináší intuitivní ovládání systému vozu přes zjednodušená menu a zároveň lepší konektivitu, a to včetně vzdálených aktualizací SOTA (Software-Over-The-Air).

Upravený exteriér

Změny vnějšího designu propůjčují kompaktnímu sportovnímu SUV značky Jaguar sebevědomější postoj a luxusní vzhled. Vpředu byly přepracovány otvory pro přívod vzduchu ve spodní části nárazníku, které nově zahrnují také aerodynamické lišty. Maska chladiče má novou výplň s designem ve tvaru diamantu odkazujícím na staré logo automobilky a současně opatřenou moderní povrchovou úpravou Noble Chrome. Nové boční výdechy dostaly ikonický emblém šelmy ve skoku.

Nové kompletně diodové světlomety s denním svícením (DRL) v provedení „Double J“ lze na přání vybavit také technologií Pixel LED. Světlomety mají vylepšené rozlišení a větší jas. Funkce Adaptive Driving Beam sleduje vozovku před automobilem a automaticky upravuje světlený kužel dálkových světel pomocí aktivace jednotlivých LED segmentů. Tímto způsobem jsou odstíněna protijedoucí vozidla i dopravní značky a zároveň dochází ke zlepšení viditelnosti i snížení oslnění ostatních řidičů.

Moderní technologie LED je standardní výbavou pro modely S, zatímco světlomety Premium LED s funkcí Auto High Beam Assist zahrnují výbavy SE a HSE. Tato technologie využívá čelní kameru a automaticky přepíná dálková světla, aby zabránila oslnění protijedoucích řidičů. Koncové svítilny s dynamickými blinkry (Rear Animated Directional Indicators) jsou standardem pro výbavy S, SE a HSE. Přední dynamické blinkry (Animated Directional Indicators) jsou součástí výbav SE a HSE.

Diodové koncové svítilny odkazují svou grafikou na plně elektrický I-PACE. Zároveň reprezentují pokročilé technologie a celkově moderní pojetí designu vozu.

Ve specifikaci R-Dynamic získává model E-PACE řadu výrazných designových prvků, které mu propůjčují ještě sportovnější vzhled. Všechny modely jsou dostupné také v kombinaci s paketem Black Exterior, který dělá díky detailům lakovaným v barvě Narvik Black vůz ještě atraktivnějším.

Propracovaný interiér

Interiér nového E-PACE je luxusnější a nabízí více pohodlí i větší možnosti v oblasti konektivity.

Srdcem nové kabiny je HD zakřivená dotyková obrazovka o velikosti 11,4 palce umístěná uprostřed palubní desky. Přes tuto obrazovku zákazníci mohou ovládat multimediální systém Pivi Pro. Skleněná, chemicky zesílená obrazovka je opatřena dvojicí vrstev. Jedna je antireflexní a druhá předchází otiskům prstu.

Interiér orientovaný na řidiče přináší snazší přístup do velké odkládací přihrádky umístěné před novým voličem automatické převodovky. Tato přihrádka umožňuje také 15W bezdrátové dobíjení různých zařízení. Místa, kterých se řidič dotýká, jsou nově potažena měkkými materiály. Bok středového tunelu dostal v úrovni kolene s ohledem na větší pohodlí pozměněný tvar.

Nový volič automatické převodovky, který představuje jen jeden z mnoha krásných detailů, je nižší a širší. Jeho spodní část je vyrobena z precizně zpracovaného kovu, zatímco ta horní dostala prošívání ve stylu „kriketového míčku“.

Důraz na materiály sahá až ke kovovým lištám kolem reproduktorů nebo kovovým výdechům ventilace. Ty, spolu s dalšími prvky, jako například kovovými otočnými ovladači, podtrhují prémiové pojetí interiéru. Nový volant inspirovaný designem zcela elektrického sportovního SUV I-PACE nabízí „skryté“ ovladače, které se rozsvítí jen v případě potřeby, stejně jako kovová pádla manuálního řazení.

Zvýšenou pozornost k detailům dokazuje také embosované logo Jaguar na opěrkách hlavy. Štítek ‚Est.1935 Jaguar Coventry‘ na čalounění pak odkazuje na dlouhou historii značky.

Plug-in hybridní výkon

Model Jaguar E-PACE využívá platformu Premium Transverse Architecture, která byla navržena a vyvinuta s ohledem na zástavbu nejmodernějších elektrifikovaných pohonných jednotek. Mezi ně patří tříválcový plug-in hybridní motor P300e PHEV, stejně jako nová generace čtyřválcových zážehových a vznětových motorů Ingenium využívajících technologii Mild Hybrid Electric Vehicle (MHEV).

Mezi moderní pokročilé systémy patří také inteligentní pohon všech kol a pečlivě vyladěná automatická převodovka. Díky tomu poskytuje E-PACE přesvědčivou dynamiku, trakci a kultivovanost očekávanou od značky Jaguar.

Mohlo by vás zajímat:  Dacia plánuje nový model s cenou 5000 liber

Nová nabídka motorů zahrnuje:

Diesel

  • 163 k, čtyřválec 2,0 l, turbo, šestistupňová manuální převodovka, FWD

  • 163 k, čtyřválec 2,0 l, turbo, MHEV, devítistupňová automatická převodovka, AWD

  • 204 k, čtyřválec 2,0 l, turbo, MHEV, devítistupňová automatická převodovka, AWD

Benzin

  • 160 k, tříválec 1,5 l, turbo, MHEV, osmistupňová automatická převodovka, FWD

  • 200 k, čtyřválec 2,0 l, turbo, MHEV, devítistupňová automatická převodovka, AWD

  • 249 k, čtyřválec 2,0 l, turbo, MHEV, devítistupňová automatická převodovka, AWD

  • 300 k, čtyřválec 2,0 l, turbo, MHEV, devítistupňová automatická převodovka, AWD

  • 309 k, tříválec 1,5 l, turbo, PHEV, osmistupňová automatická převodovka, AWD

Moderní zážehový tříválcový motor o objemu 1,5 l je nejnovějším členem modulární a flexibilní rodiny motorů řady Ingenium. V případě modelu E-PACE je dostupný jak v mild-hybridní variantě (MHEV), tak coby plug-in hybrid (PHEV).

Nový lehký hliníkový motor, o 33 kg lehčí než čtyřválcová jednotka, přináší jemný, ale přesvědčivý výkon a současně nízkou úroveň tření potřebnou pro vysokou efektivitu a nízkou spotřebu. Výfukové svody jsou integrovány do hliníkové hlavy válců. Toto řešení významně zrychluje ohřátí na provozní teplotu a také minimalizuje vzdálenost mezi výfukovými ventily a turbínovým kolem turbodmychadla, což zlepšuje odezvu na plyn.

Nová plug-in hybridní jednotka P300e PHEV kombinuje zážehový tříválcový motor Ingenium o objemu 1,5 l (200 k) s elektromotorem ERAD (Electric Rear Axle Drive) umístěným na zadní nápravě. Jeho výkon je 109 k (80 kW). Toto řešení zajišťuje působivý výkon i efektivitu. Zrychlení z nuly na 100 km/h proběhne za 6,5 s, produkce emisí CO2 začíná na hodnotě 44 g/km a spotřeba paliva v kombinovaném cyklu dle normy WLTP je 2,0 l/100 km.

Kompaktní elektromotor ERAD je poháněn elektrickou energií uloženou v 15kWh lithium-iontovém akumulátoru umístěném pod podlahou. Pokud jsou baterie plně nabité, vůz ujede v elektrickém režimu až 55 km.

U tříválcového i čtyřválcového zážehového motoru, stejně jako v případě čtyřválcového dieselu, využívá systém MHEV startér generátor připojený k motoru řemenem (Belt integratet Starter Generator, BiSG). Ten je umístěný v motorovém prostoru a získává energii, která je běžně zmařena při zpomalování nebo brzdění. Tato energie je následně uložena v 48V lithium-iontové baterii umístěné pod podlahou vozu. Systém ji využívá jako asistenci spalovací jednotce při akceleraci a zároveň také pro fungování systému stop/start, který tak má hladší chod a je rychlejší.

Díky technologii MHEV dosahuje nový tříválcový motor Ingenium 1,5 l (160 k) produkce emisí CO2 od 181 g/km, respektive spotřeby paliva od 8,0 l/100 km (platí pouze pro vůz s pohonem předních kol).

Nový E-PACE je také k dispozici s novou generací dvoulitrového čtyřválcového vznětového motoru Ingenium, stejně jako s nejmodernějšími zážehovými čtyřválcovými jednotkami Ingenium o objemu dvou litrů. Tyto motory využívají technologii MHEV a spojeny jsou jak s pohonem všech kol, tak s devítistupňovou automatickou převodovkou.

Dvoulitrový vznětový čtyřválcový motor MHEV produkuje 163 koní a 380 Nm při produkci emisí CO2 od 167 g/km a spotřebě od 6,4 l/100 km. Výkonnější MHEV verze nabízející 204 koní a 430 Nm je schopná zrychlit z nuly na 100 km/h za 8,4 s. Produkce emisí CO2 v tomto případě začíná na hodnotě 169 g/km.

Základní dvoulitrový čtyřválcový motor (163 k) je k dostání také bez mild-hybridní technologie, se šestistupňovou manuální převodovkou a výhradně s pohonem předních kol. Taková motorizace nabízí produkci emisí CO2 od 158 g/km a spotřebu začínající na hodnotě 6,0 l/100 km.

Nejnovější hnací ústrojí nabízí řadu pokročilých technologií zlepšujících účinnost i chod motoru, jako například vůbec poprvé písty vyrobené z vysokopevnostní oceli. Ty snižují tření, zatímco turbodmychadlo s variabilní geometrií lopatek a nový systém vstřikování common rail využívající piezo-vstřikovače pracující s tlakem 2500 barů, které přináší přesnější dávkování paliva do válců, optimalizují efektivitu.

Zážehový motor Ingenium 2,0 l je dostupný ve třech výkonových variantách. Všechny využívají technologii MHEV. Základní provedení nabízí 200 koní, vrchol točivého momentu 320 Nm a akceleraci z nuly na 100 km/h za 8,5 s. Silnější verze (249 k, 365 Nm) této pohonné jednotky zrychlí z nuly na 100 km/h za 7,5 s.

Mohlo by vás zajímat:  Holden bude nabízet sportovní verzi hatchbacku Barina

Špičku nabídky zážehových motorů představuje varianta naladěná na 300 koní. Dostupná je výhradně ve výbavě 300 SPORT. Vrchol točivého momentu má v tomto případě hodnotu 400 Nm a zrychlení z nuly na 100 km/h je pouze 6,9 sekundy.

Mezi moderní výbavu motoru patří inteligentní systém variabilního zdvihu ventilů (CVVL), který doplňuje systém variabilního časování ventilů (VCT) a elektrický kompresor podporovaný s ohledem na jemný výkon a vysokou účinnost dvoukomorovým turbodmychadlem.

Podvozek a převodovka

Výrazné změny základní architektury vozu E-PACE přináší lepší dynamiku a vyšší komfort. Platforma Premium Transverse Architecture obsahuje nové uložení motoru, které přispívá ke zlepšení odezvy na plyn.

Tato platforma také nabízí pevnější upevňovací body předního zavěšení. Díky tomu může být jízda pohodlnější, ale zároveň zůstala zachována agilita typická pro značku Jaguar. Nová platforma také snižuje vibrace i hluk v celé kabině, což z ní dělá klidné a pohodlné útočiště pro všechny cestující.

Většina dostupných variant nabízí také inteligentní pohon všech kol Jaguar. Ten je v případě tříválcového motoru spojen s osmistupňovou automatickou převodovkou, u čtyřválcových jednotek je automatická převodovka devítistupňová. Převodové poměry jsou nastavené blízko u sebe, aby automobil nabízel bezprostřední odezvu. Manuální řazení prostřednictvím pádel pod volantem vyrobených ze slitiny zinku zvyšuje zapojení řidiče. Šestistupňová manuální převodovka je součástí standardní výbavy pro dieselové provedení o výkonu 163 koní vybavené pohonem přední nápravy.

Model E-PACE využívá v případě pohonu všech kol druhou generaci systému Standard Driveline, který automaticky rozděluje točivý moment mezi přední a zadní kola a vždy tak zajišťuje maximální možnou trakci.

Vůbec poprvé je systém Standard Driveline doplněný technologií Driveline Disconnect. Ta během ustálené jízdy odpojí celý systém pohonu všech kol a pohání pouze přední nápravu. Výsledkem je nižší spotřeba paliva.

Druhá generace systému Active Driveline AWD, dostupná výhradně pro variantu 300 SPORT, přináší dokonalou trakci a dynamiku.

Podobně jako Standard Driveline dokáže také systém Active Driveline AWD dělit točivý moment mezi přední a zadní nápravu. Navíc ale za pomoci dvou elektronicky řízených mokrých spojek umístěných na zadní nápravě zvládá také dělit točivý moment mezi jednotlivá zadní kola. Může tak poslat až 100 % točivého momentu dostupného pro zadní nápravu pouze na jedno zadní kolo, a to během 100 milisekund.

Všechny verze modelu E-PACE jsou vybaveny systémem Jaguar Drive Control zahrnujícím jízdní režimy Comfort, Eco, Rain-Ice-Snow (na modelech s pohonem předních kol) a Dynamic. Řidič může z těchto jízdních režimů vybírat ten správný na základě aktuálních podmínek na silnici. Jednotlivé režimy, které jsou voleny prostřednictvím přepínače umístěného vedle zcela nového voliče automatické převodovky, upravují nastavení řízení, převodovky, odezvy na plyn a tlumičů, pokud je ve výbavě nového E-PACE také systém Adaptive Damping.

U modelů s pohonem všech kol se nově objevuje systém Adaptive Surface Response nahrazující režim Rain-Ice-Snow. Tento systém automaticky monitoruje každou desetinu sekundy povrch vozovky a během 0,5 sekundy volí jedno ze tří hlavních nastavení vozu.

E-PACE využívá sofistikované zadní zavěšení Integral Link automobilky Jaguar. Toto řešení odděluje podélné a příčné síly a řidiči poskytuje optimální kombinaci citlivého řízení a kvalitních jízdních vlastností.

Špičkové technologie konektivity

Nový E-PACE přináší moderní elektronickou architekturu označovanou jako EVA 2.0, na které je založena řada technologií. Díky nim je vůz vždy vybaven nejnovějšími verzemi softwaru a je také neustále online.

Přístup k infotainmentu Pivi Pro zajišťuje zakřivená dotyková HD obrazovka o velikosti 11,4 palce. Mezi hlavní výhody patří vyšší jas – obrazovka je třikrát jasnější a o 48 % větší než předchozí řešení – a zjednodušená struktura menu umožňující přístup k až devadesáti procentům běžně užívaných funkcí ze základní obrazovky maximálně na dva dotyky.

Mohlo by vás zajímat:  Subaru BRZ se dočkalo péče STI

Aby bylo zajištěno téměř okamžité spuštění systému, využívá Pivi Pro vlastní zdroj energie. Navigace je tedy připravena k použití hned, jakmile řidič usedne za volant. Integrované dostupné aplikace, včetně Spotify, Deezer nebo Tuneln, poskytují plnou funkčnost dokonce i bez vašeho chytrého telefonu. Mezi další online funkce patří integrace kalendáře Google a Microsoft Outlook. Ta umožňuje řidiči prohlížet pracovní diáře nebo dokonce se díky ní může připojit k důležitým hovorům prostřednictvím handsfree.

Připojení Pivi Pro na internet je podporováno nejmodernější technologií využívající dva LTE modemy s vlastními SIM kartami. Systém tak zvládne provádět více funkcí ve stejný čas bez dopadu na rychlost, jako například streamovat média a zároveň stahovat aktualizace softwaru. Špičkové řešení připojení vozu na internet také minimalizuje výpadky způsobené vyhledáváním poskytovatele sítě s nejsilnějším signálem.

Moderní technologie SOTA umožňuje zákazníkům stáhnout a instalovat aktualizace softwaru bez nutnosti navštívit autorizovaný servis. Aktualizace jsou stahovány na pozadí. Prostřednictvím notifikace jsou zákazníci upozorněni na klíčové změny. V případě aktualizací vyžadujících vypnutí vozidla mohou zákazníci nastavit čas instalace.

Systém Pivi Pro je součástí výbavy S, SE a HSE a na přání je dostupný také pro základní provedení E-PACE. Standardem pro tuto nejdostupnější výbavu je infotainment Pivi umožňující díky přítomnosti Apple Carplay využít navigaci spuštěnou na chytrém telefonu. Součástí systému Pivi je také Android Auto.

Centrální 11,4palcovou obrazovku doplňuje nejnovější HD Interactive Driver Display o velikosti 12,3 palce s vylepšenou grafikou a nastavitelným zobrazením nabízejícím jak mapu zobrazenou přes celý digitální přístrojový štít včetně instrukcí týkajících se odbočení, tak digitální přístroje, seznam kontaktů, media nebo detaily infotainmentu. Digitální přístrojový štít spolupracuje s nejnovější generací barevného TFT průhledového displeje, který je jasnější, má vylepšené rozlišení a zobrazuje více informací.

Systém Cabin Air Ionisation vylepšuje kvalitu vzduchu v interiéru pomocí technologie Nanoe, která odstraňuje alergeny a nepříjemný zápach. Součástí je také filtrace PM2.5 schopná zachytit v zájmu zlepšení zdraví cestujících i ultrajemné částice, včetně částic PM2.5. Systém lze aktivovat jednoduchým stiskem tlačítka ‚Purify‘ na centrální dotykové obrazovce.

Pro větší pohodlí je k dispozici také druhá generace náramku Activity Key, který může být použit k uzamčení, odemčení i nastartování vozidla bez nutnosti mít klasický klíček uvnitř automobilu. Náramek nabízí také hodinky a jeho baterie vydrží bez dobíjení až sedm dní.

Nový E-PACE poprvé přichází rovněž s technologií ClearSight Interior Rear View Mirror automobilky Jaguar. Systém zlepšuje cestovní pohodlí díky ideálnímu výhledu na vozovku za automobilem. Základem je širokoúhlá zadní kamera, jejíž obraz, nerušený vysokými zadními cestujícími, slabým osvětlením nebo deštěm, je promítán na obrazovku umístěnou v bezrámečkovém vnitřním zpětném zrcátku.

Nejmodernější technologie 3D Surround Camera přináší 3D funkci parkovací kamery a poskytuje větší výběr detailnějších pohledů při manévrování s automobilem. Nabídka jednotlivých zobrazení zahrnuje možnosti Junction View, 3D Perspective View a ClearSight Plan View.

Systém Driver Condition Monitor je schopný rozpoznat, zda řidič začíná být ospalý a následně ho vyzvat k přestávce. Tato technologie využívá informace ze stovek referenčních bodů, kdy některé z nich získávají data každou jednu tisícinu sekundy, jako například řízení nebo ovládání pedálů, k detekování příznaků únavy. Adaptivní tempomat navíc udržuje nastavenou vzdálenost od vozu jedoucího vpředu pro klidnější a méně únavné cestování na dlouhých trasách.
300 SPORT

Nový vrcholný model 300 SPORT, exkluzivně poháněný zážehovým motorem naladěným na 300 koní, zrychlí z nuly na 100 km/h za 6,9 sekundy. Ve své výbavě má řadu nejmodernějších technologií podporujících sportovní jízdu včetně Active Damping, Adaptive Dynamics, Active Driveline nebo Configurable Dynamics.

Jaguar E-PACE 300 SPORT je dostupný ve všech barvách karoserie. Standardem jsou dvacetipalcová pětipaprsková kola kombinující černou a stříbrnou barvu, paket Black Exterior a elektricky ovládané páté dveře. V interiéru nechybí podsvícené prahové lišty, audiosystém Meridian, stropnice v provedení Ebony Suedecloth, ani sedadla R-Dynamic Taurus Sport v barvách Ebony, Cloud nebo Deep Garnet.

Zdroj: Jaguar
Tomáš Dunajčík

O Tomáš Dunajčík

Kontakt na autora: tomas.dunajcik@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora