Jaguar plně odhalil nový sedan XE

Do teritoria prémiových sedanů střední třídy vstoupil včera večer v Londýně velmi silný hráč. Jaguar slavnostně shodil plachtu ze sedanu XE, který je návratem značky do již zmíněného segmentu D a zároveň prostředkem, jak zde zmírnit nadvládu německých automobilek Audi, BMW a Mercedes-Benz.

Aktualizace 1.10.2014 – Těsně před premiérou uvolnil Jaguar informace o motorech a nové fotografie, oboje samozřejmě doplněno.

Jaguar XE stojí na nové modulární platformě iQ[Al], využívající ve své konstrukci 75% hliníkových slitin a 25% oceli. I karosérie jako taková je údajně vyrobena až ze 70% z hliníku, na boční panely byla navíc použita vysokopevnostní hliníková slitina RC 5754, vyrobená ve větší míře z recyklovaného hliníku. Důvodem takového rozšíření aluminia je snaha o co nejnižší hmotnost i její ideální rozložení  v poměru 50:50. Nejlehčí XE má navíc vážit pouze 1474 kg. Když už jsme u čísel, tak si zmínku zaslouží rozměry auta – délka 4672 mm, šířka 1850 mm, výška 1416 mm a rozvor náprav 2835 mm. 

Design karosérie má na svědomí šéfdesignér automobilky Ian Callum, který vtiskl XE zapamatovatelnou podobu s typickým prvky posledních Jaguarů a dokonalou aerodynamikou. Koeficient odporu vzduchu je pouze 0,26. Co se týče designu samotného, jedná se o takovou směsici sportovního F-Typu, luxusního XJ a o třídu většího sedanu a kombi XF. Znamená to dlouhou kapotu, trojici nasávacích otvorů v předním nárazníku a zadní část s většími světlomety. Zatímco vrcholná verze XE S dostane 19palcová kola (za příplatek 20palcová), dvojitou koncovkou výfuku, zadní spoiler a agresivnější nárazníky, standardem verze SE budou lité sedmnáctky, a modely Prestige, Portfolio a R-Sport (se zadní spoilerem) dostanou kola o palec větší.

Mohlo by vás zajímat:  Toyota Corolla ve speciálních limitovaných edicích.

Interiér bude nabitý moderními technologiemi. Před řidičem bude mimo dvojice budíků v samostatných tubusech také laserový head up displej, který má oproti konvenčnímu provedení lepší grafiku a nižší hmotnost. Středový panel obohatí multimediální systém InControl s osmipalcovou obrazovkou, který nabídne Bluetooth a USB konektivitu, Wi-Fi hotspot, možnost spárování s chytrým telefonem i řadu užitečných aplikací. Majitelé chytrých telefonů (Apple i Android) zároveň budou mít možnost, díky funkci Jaguar InControl Remote, nastavit si dálkově klimatizaci, odemknout auto nebo nastartovat. Ve výbavě SE dostal Jaguar pouze látkové čalounění a černé lesklé dekory, kožené čalounění spolu s broušeným hliníkem přichází až od druhé výbavy Prestige. Nejluxusnější verze Portfolio má čalounění kůží Windsor s hliníkovým dekorem, verze R-Sport (obdoba M Paketu) a S dostaly sportovní sedadla s koženým čalouněním.

Pod kapotou najdeme řadu dvoulitrových motorů Ingenium s pohonem na benzín i naftu, z nichž nejúspornější je diesel o výkonu 163 koní s točivým momentem 380 Nm, který se šestistupňovou manuální převodovkou spotřebuje jen 3,8 l/100 km, zrychluje na 100 km/h za 8,4 sekundy a vypustí do ovzduší 99 g CO2/km. Pokud zvolíte osmistupňový automat ZF, bude XE sice o 0,1 l/100 km žíznivější, ale také o 0,2 sekundy rychlejší. Druhou naftovou možností je jednotka o výkonu 180 koní s točivým momentem 430 Nm, opět s šestistupňovou manuální nebo osmistupňovou automatickou převodovkou. V obou případech jsou data vzácně vyrovnaná – manuál i automat spotřebují 4,2 l/100 km a na 100 km/h zrychlují za 7,8 sekundy. Z benzínových motorů můžete sáhnout po verzi s výkonem 200 koní a točivým momentem 280 Nm, respektive s výkonem 240 koní a točivým momentem 340 Nm. V obou případech je jedinou možností osmistupňový automat ZF, se kterým slabší jednotka zrychluje za 7,7 sekundy a spotřebuje 7,5 l/100 km, silnější je při stejné spotřebě o 0,9 sekundy rychlejší. Vrcholem je sportovní verze XE S, která přebere třílitrový šestiválec o výkonu 340 koní s točivým momentem 450 Nm ze sportovního F-Typu. Poháněna budou přes osmistupňový automat zadní kola, zrychlení na 100 km/h zabere 5,1 sekundy a maximálka bude omezena na 250 km/h. Kromě pohonu zadních kol plánuje Jaguar zástavbu pohonu všech čtyř kol, mimo automat bude dostupná také manuální převodovka.

Mohlo by vás zajímat:  Konec vraků v ulicích? Praha přichází s inovativním návrhem. Jakým?

Podvozek má vpředu dvojitá příčná ramena a hliníkové těhlice, vzadu najdeme nápravu typu Integral Link, na jejíž výrobu bylo použito velké množství hliníku. Novinkou je také elektronický posilovač řízení EPAS, který ve srovnání s klasickým hydraulickým posilovačem lepší energetickou účinnost i nižší spotřebu paliva. Úplnou novinkou systém All Surface Progress Control (ASPC), fungující mezi 3,6 – 30 km/h. Ten díky optimalizované práci s brzdovým pedálem i motorem poskytuje nejlepší možnou trakci i v krizových podmínkách. Ve výbavě se z elektronických asistentů objeví i hlídání prostoru kolem auta pomocí stereokamer, které dokáží také rozpoznat dopravní značky, varovat řidiče při opuštění jízdního pruhu nebo automaticky zabrzdit, adaptivní tempomat, poloautomatické parkování, sledování mrtvého úhlu či sledování prostoru za vozidlem.

Mohlo by vás zajímat:  Fabia dostane sportovnější provedení Monte Carlo

Jak už bylo naznačeno výše, XE nabídne celkem pětici výbavových stupňů. Základní SE dostane mimo jiné navigaci, tempomat, digitální rádio a multifunkční volant, druhý stupeň Prestige má například vyhřívaná sedadla nebo modré ambientní osvětlení a nejluxusnější model Portfolio (bez základního zážehového motoru) dostal třeba autiosystém Meridian, LEDky pro denní svícení v kombinaci s bi-xenonovými hlavními světlomety nebo elektricky stavitelná přední sedadla v deseti směrech. Na sportovnější notu hraje model R-Sport (pouze se silnějším benzínem a dieselem) se sportovním podvozkem, zadním spoilerem a LED diodami pro denní svícení, nefalšovaným sportovním modelem je verze S, o které jsme se podrobněji rozepsali výše. České ceny s dvoulitrovým benzínovým motorem startují na 1 037 212 korunách, zatímco nejúspornější diesel pořídíte za 1 038 664 korun. Prodej se rozběhne začátkem příštího roku, oficiální premiéra však bude již za necelý měsíc v Paříži.

##jaguar_xe##

Zdroj: Jaguar