Povinná výbava podle nařízení EU zdraží všechna auta. Už nyní zjistíte, o kolik to bude

00

Evropská unie stále přitvrzuje. Nejsou to jenom emisní limity, ale jsou to i povinné prvky výbavy, které bude muset mít každé auto. Jde především o výbavu, která má snižovat riziko vzniku dopravní nehody, a tak má přispívat k bezpečnosti na silnicích. Někdo tento krok vítá, někdo je proti. Fakt je takový, že toto nařízení dělá vrásky na čele jak automobilkám, tak samozřejmě i zákazníkům. Povinná výbava podle EU vozy výrazně zdraží.

Změny přicházejí s rokem 2022

Vše se kvapem blíží. Zlomový bude rok 2022, kdy už musí být všechny novinky určené pro evropský trh vybaveny povinnými bezpečnostnímu systémy přesně tak, jak nařizuje Evropská unie. O dva roky později, tedy v roce 2024 už musí být těmito systémy vybavena všechna nová vozidla, která budou na území EU prodávána. Nejenom, že musí řada automobilek investovat do vývoje, ale do 5 let nesmí mít na skladě nic, co by předpisům nevyhovovalo. Jinak bude takový vůz neprodejný.

Mohlo by vás zajímat:  O tato auta mají Češi aktuálně největší zájem

Výrazné navýšení pořizovací ceny

Zdražení bude čekat hlavně levnější vozy. Takové, které sází hlavně na praktičnost a účelnou přepravu pasažérů z bodu A do bodu B. Tyto vozy budou muset být vybaveny vším, co nyní EU požaduje. Jde třeba o automatický brzdový systém, systém udržování jízdního pruhu vozidla, couvací asistent, sledování únavy řidiče a mnoho dalšího. Každá tato součást výbavy něco stojí. Kolik přesně se můžete už nyní celkem snadno dozvědět. Stačí navštívit konfigurátor vybraného vozu a jednotlivé volitelné prvky výbavy do konfigurace vozu zařadit. V tu chvíli nebude výjimečné, že vůz zdraží i o vyšší desítky tisíc.

Mohlo by vás zajímat:  Nejvíce přestupků řidiči páchají na železničních přejezdech. Málokdo jede skutečně správnou rychlostí

Počítat je třeba i s dražší servisní opravou

Čím více elektroniky ve vozech, tím větší riziko možného problému a tím i komplikovanější oprava. Nové a povinné bezpečnostní systémy mohou zvýšit celkovou poruchovost vozů, a hlavně prodražit samotnou opravu. Už dávno nejezdíme do servisů jenom s klasickými mechanickými poruchami, ale stále častěji musíme navštívit mechanika kvůli chybě elektronické. Počet případů bude s povinnou výbavou EU stoupat. A náklady na provoz takového vozu půjdou nahoru.

Tomáš Dunajčík

O Tomáš Dunajčík

Kontakt na autora: tomas.dunajcik@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora