První fakta: Značka Volkswagen Užitkové vozy představí úspěšný model Crafter v modernizované podobě

Crafter 2024 Ext 021123 1 26311861

Crafter patří mezi nejmodernější modely ve svém segmentu. Jen do konce loňského roku bylo prodáno více než 354 000 exemplářů aktuální generace. Crafter je přesvědčivý, ať se jedná o skříňovou verzi, valník, podvozek, kempovací model Grand California, nebo základ pro výrobce nástaveb. Volkswagen Užitkové vozy nyní zveřejňuje první fakta o dalekosáhlé technické modernizaci modelu Crafter. Software i hardware dosáhne nové, ještě vyšší úrovně. Především přístrojová deska bude mít zcela nové uspořádání. Crafter přitom obdrží nejnovější generaci informačních a zábavních systémů. Nový bude také digitální panel sdružených přístrojů „Digital Cockpit“ spolu s multifunkčním volantem, elektronicky ovládanou parkovací brzdou a četnými asistenčními systémy. Předprodej nového modelu Crafter bude v ČR zahájen v dubnu 2024.

Stanoviska: Karsten Franz, vedoucí technického vývoje značky Volkswagen Užitkové vozy, k modernizaci modelu Crafter říká: „Crafter je nyní vybaven nejnovější elektronickou architekturou, která nám umožnila integrovat do tohoto úspěšného modelu nejnovější generaci informačních, zábavních, asistenčních a komfortních systémů. Crafter tak zůstává nejpokrokovější modelovou řadou v této třídě užitkových vozů.“ Šéfdesignér Albert Kirzinger k tomu dodává: „Crafter se vyznačuje nadčasovým, kvalitním a čistým designem. Od začátku však stanovuje měřítka také z hlediska užitných vlastností. Záměrně jsme se proto zaměřili na nové uspořádání interiéru. Výsledkem je moderní přístrojová deska s intuitivním ovládáním, která bude řidičům usnadňovat každodenní práci.“

Nový informační a zábavní systém: Dominantou interiéru modelu Crafter pro rok 2024 je displej informačního a zábavního systému na základě nejnovější verze modulární platformy MIB, který má nyní úhlopříčku 10,3 palce a na přání dokonce 12,9 palce. Displej vyčnívá z přístrojové desky volně do prostoru. Systém VW se vyznačuje nově vyvinutým grafickým zpracováním a snadno srozumitelnou strukturou menu, která byla letos v létě poprvé představena v novém modelu ID. Buzz s prodlouženým rozvorem. Displej je rozdělen na dvě trvale viditelné dotykové lišty a hlavní plochu. Horní lišta displeje disponuje na levé straně novým přímým přístupem, jehož prostřednictvím může řidič pouhým jedním kliknutím zobrazit hlavní menu s přehledem všech aplikací. Hned vedle je umístěno tlačítko nového menu Car Control Center, jež nabízí přímý přístup k nejdůležitějším funkcím vozidla. Hlavní menu a Car Control Center lze zobrazit kdykoli, aniž by uživatel musel ukončovat aktivní aplikaci, což usnadňuje ovládání. Nová hlavní plocha uprostřed sdružuje obsahy nejvýznamnějších aplikací na různě velkých kachlích. Uživatelé si mohou aplikace individuálně nakonfigurovat. Spodní dotyková lišta zahrnuje funkce klimatizace a vyhřívání sedadel i tlačítko Home, jehož prostřednictvím se řidič dostane kdykoli na hlavní plochu. Nově probíhá nastavování teplot a hlasitosti audiosystému prostřednictvím osvětlených dotykových posuvníků. Crafter kromě toho obdrží také nové on-line hlasové ovládání, které reaguje na povely pronášené hovorovým jazykem.

Mohlo by vás zajímat:  Nezkrotný dobrodruh přichází v nové nádherné podobě: MINI Cooper SE Countryman ALL4 edice Untamed

Nové digitální přístroje: Nový Crafter bude poprvé a sériově dodáván s digitálním přístrojovým panelem „Digital Cockpit“. Řidič si přitom může samostatným tlačítkem View na rovněž novém multifunkčním volantu vybírat různé styly zobrazování a přizpůsobovat si tak individuálním požadavkům také tento displej. V každém stylu zobrazování je kromě nejdůležitějších ukazatelů, například rychlosti jízdy nebo dojezdu, k dispozici také mnoho dalších menu a informací – od navigace přes telefon až po mediatéku. I tyto funkce jsou ovládány tlačítky na novém multifunkčním volantu.

Nové elektronické ovládací prvky: Konstrukčně nové je také ovládání parkovací brzdy a páky voliče 8stupňové automatické převodovky. Zatímco dosud měl Crafter klasickou páku parkovací brzdy vedle sedadla řidiče, nová generace bude mít elektronicky ovládanou parkovací brzdu, jejíž ovládací prvek je umístěn mezi panelem sdružených přístrojů a informačním a zábavním systémem. Prostor vedle sedadla řidiče je tak volný. Tím se zvětšila ulička směrem dozadu a – především u kempovacích vozů – se zjednodušilo ovládání otočného sedadla řidiče. Páka voliče automatické převodovky má nyní podobu páčky na sloupku řízení ve stylu modelu ID. Buzz. Vozidla s manuálně řazenou převodovkou si zachovala řadicí páku na středové konzole. Crafter s automatickou převodovkou bude mít na tomto místě odkládací přihrádku pro nápoje. Nově navrženy a uspořádány byly také ovládací prvky pro funkce osvětlení, tlačítkové panely v oblasti středové konzoly a veškeré výdechy ventilační soustavy. Místo vstupů USB-A nabízí nový Crafter rozhraní USB-C a možnost indukčního nabíjení chytrých telefonů. Nový je navíc vstup USB-C s funkcí nabíjení uprostřed horního obložení čelního okna. Toto rozhraní umožní používat specifická koncová zařízení v blízkosti čelního okna, aniž by byl výhled řidiče nebo spolujezdce vpředu narušován kabelem.

Mohlo by vás zajímat:  BMW Manufacturing je v USA po deváté v řadě největším exportérem v automobilovém průmyslu podle hodnoty vyvezeného zboží

Nové asistenční systémy: Volkswagen Užitkové vozy výrazně rozšíří nabídku asistenčních systémů. Novou součástí sériové výbavy verzí s celkovou hmotností více než 3,5 tuny (N2) bude „informační systém pro slepý úhel“, který upozorňuje řidiče v městském provozu (0 až 30 km/h) na chodce, cyklisty nebo jezdce na koloběžce nacházející se ve slepém úhlu vedle vozu Crafter. Další novinkou v sériové výbavě variant s celkovou hmotností nad 3,5 tuny je „informační systém pro rozjezd“ (při rozjezdu informuje, zda se před vozem Crafter nacházejí chodci) a asistent pro odbočování vlevo (brzdí před protijedoucími vozidly). Pro vozy s celkovou hmotností do 3,5 tuny (N1) bude možné tyto systémy objednat na přání. Všechny verze budou sériově vybaveny následujícími systémy: „Front Assist“ (asistent pro nouzové brzdění včetně rozpoznávání cyklistů a chodců), „Lane Assist“ (asistent pro jízdu v jízdním pruhu), asistent pro rozpoznávání dopravních značek, omezovač rychlosti jízdy a parkovací senzory vzadu s akustickou signalizací vzdálenosti od překážek. Na přání bude pro model Crafter poprvé k dispozici „Travel Assist“. V tomto případě jsou funkce adaptivního tempomatu „ACC“ (automatické zrychlování a zpomalování s inteligentní regulací odstupu) a asistenta pro jízdu v jízdním pruhu „Lane Assist“ sdruženy do jednoho systému, který zvyšuje úroveň komfortu a bezpečnosti především na dlouhých trasách asistovaným řízením vozu v podélném i příčném směru. V kombinaci se systémem „Travel Assist“ bude do výbavy modelu Crafter zařazen také asistent pro stav nouze „Emergency Assist“ (nasměrování vozu ke krajnici vozovky a automatické zpomalování až do úplného zastavení). Široká nabídka nových asistenčních systémů, dodávaných sériově i na přání, posouvá modelovou řadu Crafter na novou úroveň, a usnadní tak řidičům vozidel Crafter každodenní práci.

Mohlo by vás zajímat:  Při výběru ojetého elektromobilu hraje roli několik zásadních parametrů

Široký výběr variant: Crafter bude znovu nabízen s nejrůznějšími druhy karoserií a nástaveb, což je jedna ze silných stránek této modelové řady. Spektrum přitom sahá od uzavřené skříňové verze přes valníky a podvozky s jednoduchou nebo dvojitou kabinou až po varianty se skříňovými nástavbami a sklápěče. Zákazníci budou mít kromě toho i nadále na výběr různé hmotnostní třídy (celková hmotnost až 5500 kg), dva rozvory náprav (3,64 metru a 4,49 metru) a různé celkové délky (6,0 až 7,4 metru). Stejně jako dosud bude Volkswagen Užitkové vozy nabízet vozidla Crafter se čtyřmi výškami střechy (2,4 metru až téměř 3,0 metru). Z hlediska pohonu bude i nový Crafter k dispozici ve verzích s pohonem předních, zadních nebo všech kol. Kromě známých kombinací 6stupňové manuálně řazené převodovky či 8stupňové automatické převodovky s pohonem předních nebo všech kol bude nově pro variantu s pohonem zadních kol k dispozici též 8stupňová automatická převodovka. Hospodárné a výkonné přeplňované vznětové čtyřválce budou stejně jako doposud nabízeny ve výkonových variantách 103 kW (140 k), 120 kW (163 k) a 130 kW
(177 k). Navíc bude rozšířeno spektrum možností registrace vozidla – jako Light Duty (měření emisí a spotřeby paliva podobnou metodikou jako u osobních vozů) nebo Heavy Duty (měření emisí a spotřeby paliva na zkušebně motorů i při jízdě podle cyklu WLTP). Volkswagen Užitkové vozy tak dokáže zákazníkům splnit nekonečně mnoho přání, včetně specifických požadavků na nástavby.