Dojezd elektromobilů může být na papíře celkem lákavý, ale po sešlápnutí plynového pedálu dojde k rozčarování. Ukazatel dojezdu s ohledem na styl jízdy výrazně klesá. Typicky je tomu při agresivnější jízdě, vyšších rychlostech a nemožnosti plachtit a rekuperovat. A potom je tu také zimní období. Existují samozřejmě rady, jak zimní dojezd prodloužit, ale obvykle jsou k ničemu. Proč?
Nejenom vytápění
V souvislosti se zimním dojezdem elektromobilu se mluví především o nutnosti jeho vytápění. To už se dnes řeší moderními a úspornými tepelnými čerpadly, a tak spotřeba topení přece jenom není až tak velká, aby dojezdu výrazně ukrojila. Vliv na dojezd, tedy na úbytek energie, mají především různé systémy zajišťující předehřev akumulátoru, aby mohl pracovat v optimálních podmínkách.
Nejlépe při nabíjení
Nejlépe se na prodloužení zimního dojezdu zapracuje u nabíječky, když je k autu připojena. Opět ale dodejme, že k tomu musí nastat ideální podmínky. Při nabíjení sice můžeme auto vyhřívat na vyšší teplotu, ale je třeba počítat s tím, že tím prodlužujeme dobu potřebnou k dobití elektromobilu. Ideální je předehřev nastavit, až když je auto nabité, kdy se bude stále ohřívat a zároveň udržovat akumulátor na plném nabití, a my tak budeme připraveni kdykoliv vyjet. Tento postup ale není zadarmo a do vozu budou mířit další kW.
Auto energii potřebuje
I při tom nejúspornějším nastavení vozu je stále třeba počítat s tím, že auto energii potřebuje. Vypnutí topení může pomoci, ale stejně nijak neeliminujeme nutnost čerpání energie na teplotní management baterie. Stejně tak nelze jet zcela bez topení a zapnutých ofuků, jelikož za pár desítek minut se auto tak zapotí, že neuvidíme na krok. A do hry opět vstupuje elektronika a moderní technologie, kdy auto často samo zapne odmlžování a další systémy zajišťující správný vzduchový komfort interiéru.
Rada pro správné zimní použití elektromobilu je tedy v podstatě jediná. Počítat s tím, že dojezd může klesnout i o desítky procent, a vzít to v potaz při plánování cest a případného nabíjení.
Zdroj: https://ev-database.org/cheatsheet/energy-consumption-electric-car