Rady ohledně prodloužení dojezdu elektromobilů většinou nepomůžou. Elektronika má stále hlavní slovo

Modern Electric Car Charger Plug Ev Charging Station No Pollution Green Fuel Power Hybrid Vehicle Technology

Dojezd elektromobilů může být na papíře celkem lákavý, ale po sešlápnutí plynového pedálu dojde k rozčarování. Ukazatel dojezdu s ohledem na styl jízdy výrazně klesá. Typicky je tomu při agresivnější jízdě, vyšších rychlostech a nemožnosti plachtit a rekuperovat. A potom je tu také zimní období. Existují samozřejmě rady, jak zimní dojezd prodloužit, ale obvykle jsou k ničemu. Proč?

Nejenom vytápění

V souvislosti se zimním dojezdem elektromobilu se mluví především o nutnosti jeho vytápění. To už se dnes řeší moderními a úspornými tepelnými čerpadly, a tak spotřeba topení přece jenom není až tak velká, aby dojezdu výrazně ukrojila. Vliv na dojezd, tedy na úbytek energie, mají především různé systémy zajišťující předehřev akumulátoru, aby mohl pracovat v optimálních podmínkách.

Mohlo by vás zajímat:  Nepříjemný zápach v autě vyřeší pouze důkladná očista
Zdroj obrázku: Freepik

Nejlépe při nabíjení

Nejlépe se na prodloužení zimního dojezdu zapracuje u nabíječky, když je k autu připojena. Opět ale dodejme, že k tomu musí nastat ideální podmínky. Při nabíjení sice můžeme auto vyhřívat na vyšší teplotu, ale je třeba počítat s tím, že tím prodlužujeme dobu potřebnou k dobití elektromobilu. Ideální je předehřev nastavit, až když je auto nabité, kdy se bude stále ohřívat a zároveň udržovat akumulátor na plném nabití, a my tak budeme připraveni kdykoliv vyjet. Tento postup ale není zadarmo a do vozu budou mířit další kW.

Mohlo by vás zajímat:  Po rozsáhlé rekonstrukci se v červenci opět otevřel testovací okruh Nardò

Auto energii potřebuje

I při tom nejúspornějším nastavení vozu je stále třeba počítat s tím, že auto energii potřebuje. Vypnutí topení může pomoci, ale stejně nijak neeliminujeme nutnost čerpání energie na teplotní management baterie. Stejně tak nelze jet zcela bez topení a zapnutých ofuků, jelikož za pár desítek minut se auto tak zapotí, že neuvidíme na krok. A do hry opět vstupuje elektronika a moderní technologie, kdy auto často samo zapne odmlžování a další systémy zajišťující správný vzduchový komfort interiéru.

Mohlo by vás zajímat:  Se správným postupem pracuje klimatizace mnohem efektivněji

Rada pro správné zimní použití elektromobilu je tedy v podstatě jediná. Počítat s tím, že dojezd může klesnout i o desítky procent, a vzít to v potaz při plánování cest a případného nabíjení.

Zdroj: https://ev-database.org/cheatsheet/energy-consumption-electric-car
Karel Michalec

O Karel Michalec

Kontakt na autora: karel.michalec@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora