Roky držel volant takto. Teď zjistil, že je to podle expertů úplně špatně

Driving 2732934 1280

Také se řídíte tím, že se volant drží v pozici „za deset minut dvě“? Pokud ano, je to úplně špatně a při jízdě děláte velkou chybu. Alespoň podle řady expertů, kteří se specializují na bezpečnost jízdy. Je pravdou, že dříve se pozice za deset minut dvě skutečně učila v autoškolách a řada řidičů především ze starší generace má toto pravidlo zafixováno. Doba však jde kupředu a jako vhodnější se nyní jeví úplně jiné držení volantu.

Jak ho správně držet?

Také jezdíte v pozici za deset dvě? Pokud ano, děláte při řízení velkou chybu, jelikož takto by se volant držet neměl – nehledě na to, co vás v autoškole učili. Podle odborníků na bezpečnost provozu je správné držení takové, že své ruce posunete na volantu z původní pozice kousek níže. Když zůstaneme u časové terminologie, tak přesuňte své ruce do polohy „tři čtvrtě na tři“. To je poloha, která je v současné době doporučována a která by měla být ta správná.

Mohlo by vás zajímat:  Zima se nezadržitelně blíží. Myslete na pneumatiky, autobaterii i nemrznoucí směs
Zdroj obrázku: Pixabay.com

Proč právě tato pozice?

Ptáte se, proč tato změna a proč se z původního doporučení stává právě toto? Odpovědí je hned několik. První důvody jsou spojeny s velikostí volantu. Ty se postupně zmenšují a pozice tři čtvrtě na tři dává větší smysl. Také je třeba připomenout, že současné vozy jsou vybaveny posilovačem a tak je zatáčení obecně podstatně jednodušší, bez nutnosti vynakládat jakkoliv velkou sílu.

Dalším důvodem je též fakt, že s rukama v pozici tři čtvrtě na tři máte možnost mnohem lépe zareagovat, pokud jde o potřebu prudkého otočení volantem na jednu nebo druhou stranu, a to bez nutnosti přehmatávat. Opomíjet však nelze ani to, že s novou pozicí máte obecně lepší přehled o směru jízdních kol.

Mohlo by vás zajímat:  Zájemcům o diesel se hází klacky pod nohy. Koupit a udržovat takový vůz je problém

Jedním z důvodů, který se taktéž uvádí, je použití airbagu. Pokud dojde k nehodě a ten vystřelí, máte ruce v poloze, kdy se jim tento ochranný prvek s největší pravděpodobností vyhne, což se u dříve doporučované pozice nedá s určitostí říci a v případě nehody s vystřeleným airbagem by mohlo dojít dokonce i k výraznějšímu zranění právě vašich horních končetin. To vše jsou vcelku logické důvody, proč jít s dobou a naučit se držet volat tak, jak se má.

Zdroj: Autorský text
David Hampl

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora