Sdružení varuje před koupí elektromobilu bez předem vyžádané diagnostiky baterie

Man Plugging Charger Into Electric Car Charge Station

Elektromobilita je jasným trendem této dekády. Již dávno nejde jen o težko dostupná nová auta, ale rychle se rozšiřuje i trh s ojetinami. Podle statistiky společnosti Cebia se počet elektromobilů na českém trhu ojetých vozů jen v tomto roce zvýšil o 129% a dosahuje tak necelého jednoho procenta nabídky na velkých inzertních portálech. V České republice bylo od začátku roku 2023 registrováno cca 6 tisíc osobních bateriových vozidel.

Se zvyšující se oblibou elektromobility by se měla zároveň zlepšovat i znalost kupujících, ti by si měli dát pozor na důkladné prověření vozu ještě před koupí. Při nákupu vozu přes soukromý inzerát si kupující nemůže být jist jeho skutečným stavem a hlavně stavem jeho baterie.

Mohlo by vás zajímat:  Expert Toyoty: Elektromobily svět nespasí, klíčem je lithium

Seriózní prodejce kupujícímu poskytne prověření kódu VIN zdarma, ten dodá celou řadu informací ohledně historie vozu, prodělaných haváriích a opravách, počtu najetých kilometrů, v jakých zemích bylo auto registrováno a mnoho dalšího.

„Při koupi ojetého elektromobilu je ovšem nejdůležitější prověřit skutečný stav baterie a prodělané havárie. Baterie je na celém voze nejdražším a nejcitlivějším komponentem a špatně servisovaný vůz a neopečovávaná baterie může skončit až samovznícením a ohrožením bezpečnosti majitele vozu i ostatních účastníků dopravního provozu,“ upozorňuje Zbyněk Veselý, předseda Sdružení na Ochranu Vlastníků Automobilů (SOVA).

Mohlo by vás zajímat:  Autoservisy 2022: Překvapivé nedostatky a účtování za neprovedenou práci

Se stále vylepšující se technologií baterií se zároveň rychle rozvíjí i tolik potřebná diagnostika.

„Komplexní diagnostiku baterie u ojetého elektromobilu by vám měl poskytnou každý solidní prodejce. Diagnostika vám ukáže nejen stav baterie, ale především takzvaný „Scoring“ baterie, to znamená celkový přehled záznamů o nebezpečných situacích jakými je přebíjení baterie, jestli vůz zůstal dlouho stát vybitý a samotný počet jednotlivých dobíjení. Výhodou Scoringu je, že se nedá vymazat, aniž by se na to nepřišlo. Pokud se podvodný prodejce bude snažit vymazat tyto záznamy, smaže se i počet najetých kilometrů a odhalit tak podvod je opravdu velmi snadné.“ říká Zbyněk Veselý ze SOVA.

Mohlo by vás zajímat:  Nové BMW M 1000 R: Roadster, který dostojí nejvyšším nárokům na silnici i závodním okruhu.

Pokud se rozhodnete pro koupi elektromobilu prostřednictvím autorizovaného servisu, budou vám poskytnuty informace nejen z VIN kódu, ale i důkladná diagnostika baterie vozu.

Baterie je nejdůležitější částí vozu a právě ona udáva hodnotu dané ojetiny. Přímo na ni totiž působí nepříznivé podmínky používání jakými jsou extremní výkyvy teplot, správnost nabíjení, počet najetých kilometrů, neefektivní styl jízdy a případné havárie.

„Nepodceňujte diagnostiku baterie při nákupu ojetého elektromobilu, ptejte se na historii vozu a kód VIN. Důkladné prověření vozu ještě před koupí vám ušetří spoustu peněz i starostí,“ dodává Zbyněk Veselý.