Snadno použitelný, zábavný a funkční: Motocykl Honda MSX125 Grom

2021 Honda Msx125 Grom

Snadno použitelný, zábavný a funkční – tak značka Honda definovala motocykl pro volný čas již v roce 1963, kdy na trh uvedla ikonický stroj Monkey s malými koly, po němž následovaly pro další generace modely Dax, Ape a Monkey, který byl v roce 2018 opět uveden na trh.

Tento recept oslovil novou kategorii mladých jezdců. Její příslušníci, známí v USA pod označením Generation Y, v Thajsku jako Dek Neaw a v Japonsku jako ‘Street-Kei vyrostli v internetovém světě bez hranic a sdílejí kulturu, názory a přístup k životu, který potírá konvence.

Jsou instinktivně lákáni k motocyklům a chtějí, aby jejich první jednostopý dopravní prostředek byl atraktivní, ale ne přehnaně vyzývavý, s designem, který jim umožní odlišit se za rozumnou cenu. Značka Honda v roce 2013 představila model MSX125 (Mini Street X-treme 125), který je určen právě pro takové mladé jezdce.

Jakožto skutečně globální produkt si model MSX125 (v Japonsku a v USA označovaný jako „Grom“) získal oblibu po celém světě. Během své první sezóny se model MSX125 zařadil vedle CBF125 mezi 5 nejprodávanějších motocyklů kategorie 125 cm3 v Evropě. V posledních několika letech se pak tento stroj stal jasným favoritem nejen mezi zájemci hledajícími jednoduchý dopravní prostředek do města, ale také mezi těmi, kdo chtějí svůj motocykl přizpůsobit podle svých individuálních představ.

Po 6 letech tichého úspěchu a po několika stylistických vývojových krocích zaměřených na novou vlnu mladých jezdců nastal čas na novou Hondu MSX125. Nebo, od nynějška i v Evropě celým jménem, nový MSX125 Grom. Po komplexní modernizaci s důrazem na ještě větší atraktivitu se stále jedná o malý stroj značky Honda, ze kterého však vyzařují velké sny.

  1. Informace o modelu

Zcela přepracovaná kapotáž přináší modelu MSX125 Grom nový designový jazyk, jehož hlavními rysy jsou svěžest a zábava. Kapotáž lze navíc snadno demontovat, takže majitel může zapojit svoji kreativitu. Inovovaný LCD přístrojový panel nyní obsahuje také otáčkoměr a ukazatel zařazeného rychlostního stupně.

Nový, vzduchem chlazený motor si zachovává použitelné výkony MSX125, navíc však přidává pátý rychlostní stupeň. Podvozek, kterého se změny nedotkly, i nadále nabízí stejné rozměry malého motocyklu s odpružením, brzdami a ovladatelností velkého stroje.

  1. Hlavní vlastnosti

 3.1 Vzhled a výbava

  • Přepracovaná kapotáž s důrazem na individualitu
  • Velký potenciál pro individuální úpravy; všechny čtyři panely jsou na každé straně upevněny pouze šesti šrouby
  • LCD přístrojový panel nyní obsahuje otáčkoměr a ukazatel zařazeného rychlostního stupně.

 Dosavadní model MSX125 svým vzhledem do velké míry představoval zmenšeninu moderních linií nahých sportovních motocyklů Honda své doby. Pro rok 2021 se design nového MSX125 Grom ubírá odlišným směrem.

Mohlo by vás zajímat:  Koncept kompaktního sedanu Suzuki má blízko sériové výrobě

Z jeho kapotáže vyzařuje nový druh výstřednosti – výrazná individualita, která se mísí s moderními tvary štíhlého LED světlometu, ořezaného sedla a podsedlového rámu s retro tvary superkompaktních bočních panelů a krytu nádrže. A vzhledem k tomu, kolik zákazníků se neustále snaží učinit svůj stroj unikátním, vycházeli konstruktéři MSX125 Grom z koncepce dostupnosti a možností snadného přizpůsobení (customizace) – všechny díly kapotáže jsou na každé straně dohromady upevněny pouze šesti šrouby, které jsou navíc lakovány jasnou zelenou barvou, jež představuje další unikátní designový dotek.

Zlatá inverzní přední vidlice a žlutá pružina tlumiče výrazně kontrastují s černě lakovaným motorem, výfukem, koly a kyvným ramenem. Snadno čitelný a kompaktní LCD digitální přístrojový panel po úpravě kromě ukazatele rychlosti, dvou denních počítadel, palivoměru a hodin obsahuje také otáčkoměr a ukazatel zařazeného rychlostního stupně. Vynulování denních počítadel a nastavení hodin nebo přepínání mezi tachometrem a denním počítadlem je možné tlačítky na stranách displeje.

Barevné varianty jsou následující:

Stříbrná metalíza Foce

Černá metalíza Mat Gunpowder

Červená Gaiety

3.2 Motor

  • Zcela nový vzduchem chlazený dvouválcový motor o objemu 125 cm3
  • Pětistupňová převodovka zvyšuje možnosti pro jízdu mimo město
  • Motor plní emisní normu EURO5

MSX125 Grom má nový vzduchem chlazený dvouventilový motor o objemu 125 cm3 s vrtáním 50 mm, zdvihem 63,1 mm a s kompresním poměrem 10,0:1. Maximálního výkonu 7,2 kW motor dosahuje při 7 250 ot./min., přičemž nejvyšší hodnota točivého momentu činí 10,5 Nm při 5 500 ot./min.

Stejně jako u předchozího modelu, všechny součásti motoru Hondy MSX125 Grom představují skvělou směs dynamického výkonu, dostupnosti a skvělé variability. Tento agregát se zaměřuje především na zábavu spojenou s každým otočením plynové rukojeti, jedním významným vylepšením, které všichni majitelé ocení, je použití 5stupňové převodovky (namísto dosavadní 4stupňové), která umožnila lepší rozložení převodových stupňů pro uvolněnější jízdu vyššími rychlostmi. Hodnota maximální rychlosti vzrostla z 92 na 94 km/h.

Manuální ovládání spojky stále evokuje jízdu na velkém motocyklu, zatímco kolo převodovky s 15 zuby, kolo koncového převodu se 38 zuby a 12palcové pneumatiky zajišťují skvělou dynamiku při jízdách ve městě i možnost pomalé jízdy na vyšší rychlostní stupeň – obojí ideální pro snadnou jízdu v hustém provozu.

Mohlo by vás zajímat:  Škoda představuje nový Superb Combi

Stroj se vyznačuje nízkou spotřebou 65,7 km/l (v režimu WMTC), a to díky využití technologií pro snižování tření, jako je například předsazený válec nebo válečkové vahadlo pro pohon ventilů. Sofistikovaný systém elektronického vstřikování paliva zaručuje vysokou účinnost spalování a díky řízení sání i výfuku zajišťuje pružnou odezvu na otočení plynové rukojeti. Velká 2,5litrová vzduchová komora a panelový mokrý papírový filtr zajišťují spolehlivý a tichý přísun vzduchu; samotný filtr má životnost 16000 km. Výfukový svod a tlumič výfuku jsou nově tvořeny dvěma samostatnými díly.

Model MSX125 Grom je homologovaný podle emisní normy EURO5, která od 1. ledna 2020 zavedla výrazně přísnější požadavky na emise, než do té doby platná norma EURO4. Mezi tyto požadavky patří významné snížení povolených emisí oxidu uhelnatého, více než 40% snížení celkových emisí uhlovodíků, důslednější detekce nesprávného zapalování a zavedení limitu na emise pevných částic.

3.3 Podvozek

  • Jednopáteřní ocelový rám zajišťuje pevnost střední části; sedlo se nachází ve výšce 761 mm
  • Kvalitní odpružení díky 31mm inverzní vidlici a zadnímu tlumiči
  • 12palcové ráfky kol a hydraulické kotoučové brzdy vpředu i vzadu

Osvědčený rám modelu MSX125 Grom vstupuje do roku 2021 prakticky beze změn, neboť původní priority jeho konstrukčního řešení zůstávají i nadále v platnosti: vytvoření základu pro praktický stroj, který budou začínající jezdci moci snadno používat – a parkovat – v městském prostředí, avšak který bude stejně použitelný a zábavný i mimo město, a který bude umožňovat i jízdu se spolujezdcem.

Jednopáteřní ocelový rám u MSX125 Grom zajišťuje pevnost střední části stroje. Jeho tuhá trubka se čtvercovým průřezem přímo spojuje hlavové složení a desku s čepem kyvného ramene, přičemž všechny ostatní díly jsou na rámu viditelně zavěšené a skvěle tak doplňují minimalistický vzhled stroje. Specificky vyladěná vertikální/horizontální tuhost rámu a pružnost čepu kyvného ramene a úchytů pro zavěšení motoru nabízí skvělou rovnováhu komfortu a jistoty.

Konstrukce rámu umožňuje efektivní umístění komponentů vstřikovací jednotky PGM-FI a elektroinstalace pod kryty nádrže, a to i přes současné zvětšení jejího objemu (6 litrů). Rozvor dosahuje příjemných 1 200 mm, přičemž sklon přední vidlice a závlek činí 25°/84 mm. Pohotovostní hmotnost se snížila na 103 kg. Nízko položené sedlo (761 mm) činí MSX125 Grom skvěle ovladatelným; vzhledem ke svým rozměrům je vhodný také pro majitele karavanů, kteří jej mohou snadno naložit/složit, převážet a používat.

Mohlo by vás zajímat:  Lancia představí ve Frankfurtu dvě novinky

Přední i zadní odpružení svou kvalitou překonává standard třídy. 31 mm inverzní vidlice snižuje neodpruženou hmotnost a díky větší ploše pístů (oproti standardní teleskopické vidlici) nabízí lepší tlumení v celé délce zdvihu. Vrchní a spodní body upevnění vidlice mají plnohodnotný rozměr, čímž dále zlepšují ovladatelnost a dodávají jezdci pocit jistoty. Lehký a robustní zadní tlumič je spojen s jednoduchým a odolným ocelovým kyvným ramenem ve tvaru písmene H, jež je vyrobeno z ocelových profilů 50 mm x 25 mm.

Nejdůležitějším součástí vzhledu i funkce nové Hondy MSX Grom jsou její 5paprsková (inovovaná) 12palcová kola z lehkých slitin, která jsou opatřena širokými 2,5palcovými ráfky. Přední pneumatika o rozměrech 120/70-12 a zadní pneumatika 130/70-12 dodávají stroji dynamický vzhled i výkony. Hydraulický dvoupístový přední (ve zlaté barvě) a jednopístový zadní brzdový třmen ovládají přední 220 mm a zadní 190 mm kotouč. ABS systém operuje prostřednictvím IMU.

  1. Technické parametry
MOTOR 
Typ2ventilový vzduchem chlazený jednoválec
Zdvihový objem125 cm3
Vrtání x zdvih50,0 mm x 63,1 mm
Kompresní poměr10,0:1
Maximální výkon7,2 kW při 7 250 ot./min.
Max. točivý moment10,5 Nm při 5 500 ot./min.
Olejová náplň1,1 litru
PALIVOVÝ SYSTÉM 
KarburacePGM FI
Objem palivové nádrže6,0 litru
Spotřeba paliva65,7 km/l
ELEKTRICKÁ SOUSTAVA 
Startérelektrický
Kapacita baterie12 V, 3,5 Ah
Výkon alternátoru225 W při 5 000 ot./min.
HNACÍ ÚSTROJÍ 
Typ spojkyLamelová, mokrá
Typ převodovky5stupňová
Stálý převodŘetěz
RÁM 
TypJednopáteřní ocelový rám

 

PODVOZEK 
Rozměry (D x Š x V)1 760 mm x 720 mm x 1 015 mm
Rozvor kol1 200 mm
Úhel přední vidlice25⁰
Závlek81 mm
Výška sedla761 mm
Světlá výška180 mm
Pohotovostní hmotnost103 kg
Poloměr otáčení1,9 metru
ZAVĚŠENÍ KOL 
Typ vpředuPřední vidlice inverzní, 31 mm
Typ vzaduJeden tlumič, kyvné rameno ze čtvercových ocelových profilů
KOLA 
Typ vpředuZ lehké slitiny, pětipaprsková
Typ vzaduZ lehké slitiny, pětipaprsková
Velikost ráfku předníMT 2.5-12
Velikost ráfku zadníMT 2.5-12
Pneumatika vpředu120/70-12
Pneumatika vzadu130/70-12
BRZDY 
Typ vpředuJednoduchá, 220 mm kotouč s hydraulickým dvoupístovým brzdovým třmenem
Typ vzaduJednoduchá, 190 mm kotouč s hydraulickým jednopístovým brzdovým třmenem
PŘÍSTROJE A ELEKTRONIKA 
Přístrojový panelDigitální LCD přístrojový panel s ukazatelem rychlosti, dvěma denními počítadly, ukazatelem stavu paliva a hodinami.
SvětlometLED světlomet a zadní světlo
Zdroj: Honda
Tomáš Dunajčík

O Tomáš Dunajčík

Kontakt na autora: tomas.dunajcik@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora