TEST Citroën C4 1,6 HDi Exclusive – Překvapivě solidní

TEST Citroën C4 1,6 HDi Exclusive - Překvapivě solidní

První generace Citroënu C4 se objevila již v roce 2004 a nahradila tak docela úspěšnou Xsaru. Nezapřela dávku extravagantnosti, s originálními oblými tvary exteriéru a interiéru (vzpomeňme volant s pevným středem) útočila na kreativní stránku potenciálních zájemců o nový vůz. Nabídla i slušné jízdní vlastnosti a solidní odhlučnění kabiny. Některé detaily jí však stále bránily v masovějším průniku do nejvyšších příček v tabulce prodejů. Dnes se pokusíme zjistit, jestli nová generace tyto detaily vzala v potaz a zároveň zda generační krok vpřed neučinil novou C4 méně „okouzlující“.

U C4 musíme začít vzhledem. Nejen díky minulé generaci, ale kvůli faktu, že nová C4 se mimořádně povedla. Vyvážené proporce, oblé linie a přiměřenost chromu jsou receptem na odolnost vůči stárnutí. Malá okna za zadním C sloupkem navíc vozu dodávají lehkost a vzdušnost, která vyvažuje robustnější rozměry. Výraz předku působí trochu „naštvaněji“ než minulá C4, ale to jí vůbec neuškodilo, spíše naopak. Jedinou minipihou v případě našeho testovaného modelu Exclusive – a to je skutečně čistě můj subjektivní vjem – jsou kola, která bych volil určitě sedmnáctipalcová. Dílenské zpracování je na velmi dobré úrovni, tady opravdu není co vytýkat.

Při usednutí do interiéru nejvyšší verze Vás rozmazlí luxus, který je zvykem u vozů střední třídy. Palubní deska už přešla do obvyklejších tvarů, aniž by přitom přišla o originální tvarování a nechala se celá obdarovat kvalitními povrchovými materiály. Nejsem zrovna typ řidiče, který se rozplývá nad stupněm měkkosti plastů a kvality materiálu, rozlišuju plasty na „kindervajíčkové“, pevné tvrdé a měkčené. Bohužel stříbrné rámečky okolo ventilace výdechů bych řadil asi do kategorie jedna, ale provozu to opravdu nebrání. Ale to je snad jediná poznámka, jinak je interiér kvalitní. Budíky jsou ve stylu větší C5, kombinují digitální a ručičkové ukazatele, takže příznivci obou verzí si přijdou na své. Můžete se dokonce rozhodnout, zda budíky budou mít bílé, modré anebo „míchané“ podsvícení.

Byl jsem příjemně překvapený rozsahem nastavení pozice za volantem, kde se usadí opravdu kdokoli a vydrží bez remcání spousty kilometrů. Dopomáhají k tomu sedadla s masážní funkcí, která jsou ozdobou už tak dobrého komfortu. Kdo má zkušenosti s předchozí C4, uzná, že její sedadla postrádala boční vedení, novinka Vás už podrží. Nadšení jsem neskrýval nad prostorností. Vpředu, vzadu, napříč, na hlavu – všude místa dost. Čtyři dospělí klidně i vyšších postav nebudou mít problém, se svými 192 cm si sednu za sebe jako nic. Ani s bagáží nebude zle, zavazadlový prostor patří jak tvarem, tak objemem 380 l k těm nejlepším. Středový panel platí za přehledný, vše je příjemně na dohled i na dosah, což se nedá říct o volantu, na kterém je na můj vkus až příliš tlačítek. Stejně tak bych uvítal menší průměr jeho věnce, naopak zajímavá je jeho zkosená dolní část.

Mohlo by vás zajímat:  Hyundai i20 T-GDI 120 7DCT – modernizace přinesla líbivější vzhled a kombinaci nového motoru s automatickou dvouspojkovou převodovkou

Dosti bylo rozplývání se nad zatím stojícím autem, je čas ho prověřit v disciplíně, ke které je určen – k jízdě. Pod kapotou je už známý a prověřený turbodiesel 1,6 HDi FAP (s filtrem pevných částic) ve své výkonnější variantě, který nás příjemně překvapil i v testu Peugeotu 308. Nabídne 112 koní (82 kW) při 3 600 ot/min a 285 Nm při 2 000 ot/min. Již v Peugeotu nás zaujal svou ochotou táhnout za jakékoli situace, v Citroënu to jen potvrdil. Slušná spolupráce s ním začíná kolem 1 400 ot/min, hlavní „vlna“ turba přichází v 1 700 ot/min. Točit jej můžete až k pěti tisícům, ale už jen při pohledu na otáčky maximálního výkonu je to zbytečné. Za své služby ve všech jízdních režimech si za celý test v mém případě účtoval 5,8 l, jenže to jsem prověřoval i dynamické vlastnosti auta. Při slušné jízdě, kdy jsem si klikl svůj „trip“ mimo město na okreskách, jsem se motal okolo 5 litrů. Motor je velmi tichý, obzvlášť do 3 000 ot/min a i při ranních studených startech téměř prost vibrací.

Manuální šestikvalt je úplně stejně odstupňovaný, jako v 308. Dálniční tempo 130 km/h na šestku znamená 2 250 ot/min, což je takřka ideální. Při prvním pohybem řadicí páky jsem zvolal malé „hurá“ nad zlepšením kultury řazení. V hlavě jsem ještě měl zážitky s řazením v Peugeotu, oproti kterému bylo to v C4 určitě zlepšením. Vůle sice nezmizely, jen se zmenšily, stejně jako odpory při pohybu páky. Ještě nám tam zůstávají gumové dorazy drah jednotlivých rychlostí. Podvozek nabídne především komfort. Jestli chcete kličkovat mezi kanály bez náklonů, kupte si Focus. S C4 slalom dělat nemusíte, prostě se přes ně přehoupnete. I přes jednoduchou zadní nápravu s vlečenými rameny se není třeba bát o hluk kol, spíš Vás bude více informovat o příčných nerovnostech.

Mohlo by vás zajímat:  Citroën C1 v limitované edici Connexion

C4 se v zatáčce nakloní, ale stopu celkem srdnatě drží. Když bude zle, zabliká a zatáhne za zadek ESP, které lze do 50 km/h vypnout. Karoserie je tuhá, nic nevrže a nervóznímu poskakování zádě na rozbitém povrchu u předešlé C4 odzvonilo. Řízení by zasloužilo trochu více zpětné vazby od kol, variabilní posilovač řízení však funguje adekvátně. K brzdám nemám výhrady,čtyři kotouče dělají svou práci jak mají a ani se u toho neunavují. Ruční brzda u výbavy Exclusive je elektrická, já jsem však zastánce klasické páky, takže jsem si opět chvíli zvykal. Na sněhu dost pocítíte i inteligentní kontrolu trakce, se kterou jsou rozjezdy do zasněžených kopečků snadnou záležitostí.

Výbava, kterou nabízí model Exclusive je…exkluzivní. A dost rozmazluje. V nižší střední třídě nabídne vše, co je dobrým zvykem. Ačkoli parkovací asistent se změřením volného místa naznačuje něco echt gut, v podstatě se po zmáčknutí příslušného tlačítka jen dovíte, že ještě můžete – ale nebojte, je spolehlivější než Otík ve Vesničko má středisková. Samozřejmostí jsou všechny systémy ABS, EBD, EBA, ESP, ASR…OMG, EKG, RTG a spoustu dalších. Náš testovací kousek měl ještě navíc paket „bezpečnost“, do kterého patří například sledování mrtvého úhlu ve zpětném zrcátku, což je výborná věc. Dále nabízí bixenonová samonatáčecí přední světla. Parádní záležitost, díky nim jsem v jedné zatáčce skvěle odhalil u příkopu sedícího zajíce.

V úvodu jsem si kladl otázku, zda z první, trošku „adolescentní“ C4 nevyčpěla u nové generace její extravagantnost. Musím říct, že nevyčpěla. Nová C4 dozrála jako francouzské víno a svou osobitost si ještě upevnila. Nutno dodat, že tradiční komfort jízdy vozů značky Citroën potvrzuje nová C4 mnohem více než předchozí generace. Poměr ceny a výbavy rozhodně není k zahození, nenabízí se již třídveřová varianta, ale tu kompenzuje verze DS4. Směle se může postavit všem protivníkům, proti kterým sice může ztrácet na mrštnosti v zatáčkách, ale na druhou stranu z Vás určitě nevytřese duši.

 

Základní cena vozu: 454 900 ,- Kč

Cena testovaného vozu: 562 200 ,- Kč

 

Klady:

– Komfort jízdy a odhlučnění podvozku

– Dílenské zpracování a použité materiály

– Všestranně povedený motor

– Design

– Prostorný interiér a zavazadlový prostor

– Audiosoustava 

 

Zápory:

– Řazení

– Rázy od zadní nápravy na příčných nerovnostech

– Odtažitější řízení

Komentáře