Test HONDA ZR-V Sport e:HEV – prostorné kompaktní SUV s výbornými jízdními vlastnostmi

0

V průběhu letošního léta spustila automobilka Honda na evropském kontinentu prodej svého nového kompaktního SUV. Novinková Honda ZR-V je tak dalším zástupcem automobilky v dnes tolik oblíbené kategorii. Rozšíření aktuálního portfolia je v případě Hondy zcela logické a nové ZR-V se úspěšně zařadilo mezi ještě kompaktnější HR-V a vrcholné SUV, tedy model CR-V.

Vůz je aktuálně v nabídce ve třech výbavových stupních (Elegance, Sport, Advance) a s jediným nabízeným celkem originálním a úsporným pohonným ústrojím. V tomto případě se jedná o hybrid, který tvoří benzínový atmosférický dvoulitr spolupracující hned s dvojicí elektromotorů.

2
Foto: Jan Horský

Exteriér

Vnější vzhled vozu je na poměry automobilky celkem netradičně usedlý,  ZR-V tedy disponuje poměrně jednoduchým základním tvarováním karoserie.

Lehké oživení pak přichází v pojednání přední části vozu, která disponuje osmiúhelníkovou maskou, výrazným proříznutím spodní partie nárazníku a hlavně celkem dynamicky střiženými předními světlomety s efektní linkou denního svícení.

Boční profil vozu je tvarován požadavky, které jsou kladeny na vnitřní prostornost vozu, nepřekvapí tedy pro mě ne zcela estetické převisy karoserie, a to jak v její přední, tak i zadní části.

Zadní partii dominují poměrně objemná světla elegantních tvarů a také chromované koncovky, ke kterým je k radosti všech přivedeno poctivé výfukové potrubí.

 

15
Foto: Jan Horský

Interiér

Čisté a jednoduché linie exteriéru se v případě Hondy ZR-V přesunuly také do interiéru, který ve výsledku působí příjemně jednoduše a přehledně. Jednotlivé použité materiály pak disponují kvalitním a velmi dobrým zpracováním.

Z jednoduše tvarované palubní desky vystupuje v podstatě jen celkem objemná kaplička přístrojů před řidičem a displej palubního infotainmentu. Palubní deska je oživena decentním pásem, do kterého jsou integrovány a zároveň skryty jednotlivé výdechy klimatizace.

Displej palubního infotainmentu je vybaven systémem Honda Connect+ a disponuje celkem základními funkcemi s lehce archaickou přesto přehlednou grafikou. Zobrazení pak ve všech nabízených výbavách probíhá v rámci 9“ displeje. Samotná kaplička přístrojů před řidičem je v případě výbav Elegance a Sport vybavena 7“ displejem kombinovaným analogovým rychloměrem, vrcholné Advance pak nabídne plně digitální displej o velikosti 10,2“.

Mohlo by vás zajímat:  Test SsangYong Korando 1.5 T-GDI PREMIUM - povedený návrat na scénu

Honda i nadále neholduje módní digitalizaci svých interiérů, a tak je v rámci palubní desky přítomno adekvátní množství klasických ovladačů. Jejich zpracování a ergonomické uspořádání jsou však na velmi vysoké úrovni a ovládání jednotlivých funkcí vozu je bezproblémové.

Klasickými tlačítky se ovládá také volič „směru jízdy“. V případě, že přijdete na ten správný grif (palec na D a ukazováček a prostředníček na R) je například parkování s vozem nebývale příjemné, navíc v kontextu s hybridním pohonem, který na povely změny směru jízdy reaguje prakticky okamžitě.

Avizovaný ovladač směru jízdy je v případě modelu ZR-V umístěný na nápaditě tvarovaném středovém tunelu, který je příjemně vyvýšený s úložným prostorem v jeho spodní části. Vyvýšená část je po stranách znatelně probraná a umožňuje tak lepší přístup k dvojici USB portům.

Kabina Hondy ZR-V je příjemně prostorná, z předních pozic je díky subtilním „áčkovým“ sloupkům výborný výhled. Dostatek prostoru nabídnou také zadní pozice, zde je jasně patrné upřednostnění prostoru pro posádku před zavazadlovým prostorem. Zavazadelník tedy disponuje na poměry třídy spíše podprůměrnou hodnotou 380 litrů objemu.

 

3
Foto: Jan Horský

Nabízené motorizace a jízdní dojmy 

Honda ZR-V je aktuálně dostupná pouze s jedinou nabízenou motorizací. Jedná o hybridní pohonné ústrojí e:HEV kombinující dvoulitrovou benzínovou motorizaci pracující v Atkinsonově cyklu s dvěma elektromotory a lithium-iontovým akumulátorem.

Benzínový atmosférický dvoulitr se obdobně jako u nového Civicu dočkal jistého vylepšení v podobě přímého vícenásobného vstřikování paliva. Motorizace s rekordní účinností 41% tak disponuje výkonem 105 kW, který je k dispozici od 6000 ot./min., točivý moment pak dosahuje maximální hodnoty 186 Nm při 4500 ot./min.

Kombinovaný hybridní výkon tohoto pohonného ústrojí dosahuje hodnoty 135 kW (184 koní), maximální točivý moment pak 315 Nm. Zrychlení z 0 na 100 km/h zvládá ZR-V Sport za 7,9 vteřiny a maximální rychlost je stanovena na 173 km/h, to vše za papírových 5,8 l/100 km.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Renault Talisman Grandtour Initiale Paris Energy TCe 200 EDC

Honda ZR-V disponuje skvělým jízdním projevem, který se opírá o odladěné hybridní pohonné ústrojí. Tomu totiž nechybí značná úspornost, dostatek výkonu, hbité reakce na plynový pedál a v neposlední řadě skvělé odhlučnění jeho spalovací pohonné jednotky. Po většinu času jsou pak přední kola poháněna pomocí elektřiny, spalovací motor se připojuje až ve vyšších rychlostech a do té doby funguje jen jako generátor elektrické energie (pomocí druhého elektromotoru). Ve vysokých rychlostech pak dochází k přímému propojení benzínové jednotky a předních kol, samozřejmě prostřednictvím bezestupňové e-CVT převodovky.

Pohonné ústrojí ZR-V tak pracuje v různých režimech (elektrický pohon, hybridní pohon, pohon motoru a regenerativní brždění), o kterých si vůz rozhoduje zcela automaticky, vás pak nechá nahlédnout „pod pokličku“ jen v rámci zobrazení toku energií, které můžete sledovat prostřednictvím kapličky přístrojů před řidičem, nebo na displeji palubního infotainmentu.

Například v městském provozu se hybridní ZR-V dost často chová jako elektromobil, využívá tedy vyrobené nebo naspořené elektrické energie z baterie a veškeré kolony a semafory tak zvládá čistě v bezemisním provozu. V případě, že zatoužíte po ostřejší jízdě, přichází do interiéru skvěle odhlučněná benzínová motorizace, které v práci vypomáhá elektromotor. Vůz tak nabízí dostatečně živý jízdní projev s okamžitou reakcí na plynový pedál. Poslední možností je pak přímé propojení benzínové motorizace a předních kol, zde se jedná o vybrané situace, ve kterých elektronika rozhodne, že je to takto ideální.

Pochválit musím také bezestupňovou převodovku e-CVT, která v případě tohoto vozu není tak „otravná“ jak tyto převodovky umí být. Honda ZR-V vás totiž velmi povedeně klame zvukem odladěné řadící motorizace.

Výborný jízdní projev vedle odladěného hybridního pohonného ústrojí podtrhuje také podvozek a řízení. Podvozkově je ZR-V vpředu vybaveno zavěšením typu McPherson a vzadu vždy víceprvkovou nápravou. I přes obutí s vyšším profilem působí vůz nebývale jistým dojmem, nikterak se přehnaně nenaklání a nedotáčivost je pro něj cizí pojem. Řízení ZR-V pak rozhodně není nikterak přeposilované, je přesné a v případě ostřejší jízdy vás velmi intenzivně vtáhne do děje.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Land Rover Discovery 3.0 TDV6 E - Švýcarský nůž v anglickém s

Spotřeba Hondy ZR-V je hodně odvislá od účinnosti hybridního pohonného ústrojí. V rámci městského provozu zvládnete spoustu kilometrů v čistě elektrickém režimu a spotřeba tak padá k 5,0 l / 100 km. Dálniční tempo znamená, že dvoulitrový spalovák je v permanenci skoro neustále, spotřeba se pak v tomto prostředí pohybuje okolo 8,0 l / 100 km. Objemná palivová nádrž (57 litrů) a značně úsporné hybridní pohonné ústrojí pak Hondě ZR-V propůjčují nebývale velký akční rádius dosahující hodnot okolo 1000 km.

 

4
Foto: Jan Horský

Závěrem

Obdobně jako u nového Civicu není konfigurátor Hondy ZR-V nikterak obsáhlý, k dispozici jsou tedy tři stupně výbavy. Jedná se o stupeň Elegance, který je v nabídce od 939 900 Kč včetně DPH, dále je v nabídce stupeň Sport od 989 900 Kč a vrcholný Advance nabízený od 1 039 900 Kč včetně daně. K dispozici máme také ceník pro modelový rok 2024, ze kterého je patrné navýšení pořizovacích cen o rovných 10 000 Kč včetně daně.

Honda ZR-V celkem sebevědomě vstoupila do segmentu, který je stran konkurence poměrně nabitý, své působení na trhu tak nebude mít vůbec jednoduché. Její hlavní přednosti však vidím v kultivovaném a značně úsporném pohonném ústrojí nebo v prostorné a přehledně uspořádané kabině. Ke slabším stránkám pak patří lehce usedlejší exteriér a pocitově vyšší pořizovací cena, zde je však nutné mít na paměti, že již základní Advance přijíždí s poměrně obsáhlou „základní“ výbavou.

Zdroj: Autorský text

Zdroj obrázků: Vlastní fotografie autora

 

 

Jan Horský

O Jan Horský

Kontakt na autora: horsky@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora