TEST Hyundai Santa Fe 1.6 T-GDI HEV – brzká modernizace díky elektrifikaci pohonného ústrojí

0

Modernizace je omlazovací proces, který obvykle čeká na většinu soudobých modelů v průběhu jeho generačního cyklu. Avizovanou modernizací prošla také aktuálně testovaná čtvrtá generace modelu Santa Fe.

Současný vzestup automobilky Hyundai je rozhodně nevyvratitelný a zcela jasně patrný na širokém portfoliu nabízených vozů. Tento fakt a celkem důrazná elektrifikace jednotlivých vozů přináší poměrně brzkou modernizaci modelu Santa Fe. Jasně patrné změny nastaly jak v exteriéru, tak interiéru vozu, nová je také podvozková platforma.

Foto: Jan Horský

Exteriér

Čtvrtá generace Santa Fe přišla s velmi pohledným a sebevědomým výrazem. Její aktuální omlazení pak v nastoleném trendu pokračuje a přidává jistou nápaditost a odlišnost, která novým modelům značky Hyundai není rozhodně cizí.

Tento přístup je pak nejvíce patrný v rámci přední partie, která doznala největších změn. Dominuje jí objemná přední maska s prostorovým členěním a integrovanými hlavními světlomety. Avizované světlomety jsou i nadále rozděleny do dvou částí, efektně pak propojeny světelným „T“ prvkem denního svícení.

Boční partie i nadále vozu dodává na značné robustnosti a nabídne elegantně vyvážené proporce mezi plnou a prosklenou částí karoserie. Zadní partie disponuje stále horizontálně orientovanými lampami s novou grafikou a efektním propojením červenou linkou.

Foto: Jan Horský

Interiér

Velký vnitřní prostor interiéru je díky vnějším rozměrům vozu logicky očekávaný. Chválit musím bohatě dimenzovaná kožená prošívaná sedadla, která jsou všechna vyhřívaná a na předních pozicích také příjemně ventilována. Zadní lavice umožňuje horizontální posun a možnost poklopení samotného opěradla. Tradičně velmi praktická záležitost, která vám jednoduše zpříjemní nejen dlouhé cesty. Za nemalý příplatek umí Santa Fe nabídnout také sedmimístnou specifikaci, náš testovaný vůz byl však jen pětimístný. Samotný zavazadlový prostor disponuje základními 625 litry objemu a příjemně vysokou nakládací hranou.

Mohlo by vás zajímat:  SsangYong Tivoli naruší nudnou šeď města a zvládne i terén. Ale ta spotřeba

Pojďme ale dopředu, zde je i nadále striktně horizontálně dělená palubní deska s dvojicí efektních vykrojení, které přechází až do bočních výplní dveří. Horizontálnost palubní desky pak navíc podporují samotné výdechy klimatizace.

Přehledné palubní desce dominuje displej palubního infotainmentu (10,25 palce), který si po modernizaci vysloužil nové grafické prostředí a mnou oblíbené základní zobrazení disponující hodinami a elegantním prostorovým zobrazením mapy z navigace.

Foto: Jan Horský

V rámci střední části palubní desky zaznamenáváme největší změnu. Ta se odehrává v rámci středového panelu, který je řešen zcela nově. Na první pohled může zaskočit množstvím fyzických ovladačů, ve výsledku je však jeho ovládání zcela intuitivní a příjemně přehledné.

Samotný volič automatické převodovky vystřídaly jednoduché tlačítkové ovladače, se kterými jsme se seznámili již v nové generaci modelu Tucson. Absence klasického voliče automatu celý středový tunel zjednodušuje a opticky provzdušňuje. Ergonomicky je pak jeho poloha také o něco vyšší, veškeré ovladače jsou pak lépe dostupné. 

Novinkový je v Santa Fe také kruhový ovladač jízdních režimů, který najdete právě v rámci přepracovaného středového tunelu. V jeho levé části jsou umístěny režimy Eco, Sport a Smart, který nahradil klasický Normal, a v rámci kterého se vůz „chytře“ nastavuje podle vašeho jízdního stylu. Pravá část je pak věnována terénním režimům, jedná se o režimy Snow, Mud a Sand.

Mohlo by vás zajímat:  Test Citroën C4 X: Nečekaně praktický sedan

Digitalizace se nově podepsala také na pojednání displeje (12,3 palce) v rámci kapličky přístrojů před řidičem. Grafika zobrazovaných údajů je logicky totožná jako v nedávno testované „dvacítce“ nebo v novém Tucsonu. Jejímu zobrazení a grafickému prostředí je tedy i v případě Santa Fe máloco vytýkat.

Foto: Jan Horský

Nabízení motorizace a jízdní dojmy

Nabídka pohonného ústrojí nám v rámci modernizace značně zezelenala. Hyundai Santa Fe je nově k dispozici jako klasický hybrid nebo plug-in hybrid. Pro milovníky starých dobrých časů v nabídce i nadále zůstává vznětová motorizace 2,2 CRDI, která vždy spolupracuje s osmistupňovým DCT automatem. Volit zde pak můžete mezi pohonem jedné nebo obou náprav.

Já jsem si do redakčního testu vysloužil novinkový hybrid s kombinovaným výkonem 169 kW a točivým momentem dosahujícím hodnoty 350 Nm. Základem tohoto pohonného ústrojí je benzínová šestnáctistovka T-GDI (132 kW, 265 Nm), která je doplněna o elektromotor a baterii o kapacitě 1,49 kWh.

Mé poslední zkušenosti se čtvrtou generací Santa Fe se opírají právě o přeplňovanou naftu, která disponovala 147 kW a hlavně 400 Nm točivého momentu. K vozu těchto rozměrů a hmotnosti mi tedy přišla adekvátnější.

Na druhou stranu pokud budete se Santa Fe trávit více času v rámci města, umí Vám hybridní pohonné ústrojí dopřát tichého a komfortního jízdního projevu, a to při velmi slušné spotřebě do 6 – ti litrů na 100 km.  Mimo město a na dálnici už to začíná být o něco horší než u vzpomínané nafty. Více výkonu by se jednoduše hodilo, samotná spotřeba se pak vyšplhá na hodnoty okolo 8 – litrů na 100 km.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Citroën DS3 Cabrio 1.6 THP 155 - Silný extrovert

Za pochvalu rozhodně stojí spolupráce benzínové šestnáctistovky a šestistupňového automatu, střídání jednotlivých rychlostí probíhá bez jakýchkoliv zaváhání a velmi plynule.

Podvozkově stojí vůz na nové platformě, která má dle údajů výrobce přispět k větší bezpečnosti a lepší ovladatelnosti vozu. Nová platforma dále umožnila aktuální elektrifikaci modelu a také přispěla k nižšímu těžišti vozu.  Jinak je podvozek i nadále laděn spíše do komfortu a jízda je velmi pohodlná.

Foto: Jan Horský

Závěrem

Položkově nabitý ceník informuje o tom, že model Santa Fe pořídíte již od akčních 849 990 Kč včetně DPH. Jedná se o základní výbavu Comfort s naftovou 2,2 CRDI motorizací spolupracující s osmistupňovým automatem a disponujícím pohonem pouze přední nápravy. Již v základní výbavě Comfort je dostupný také námi testovaný hybrid, s pohonem pouze přední nápravy ho pořídíte od 899 990 Kč. 

Avizovaný plug-in hybrid je dostupný v následujícím výbavovém stupni Smart a pořídíte ho od 1 249 000 Kč. Dále následuje výbavový stupeň Style a samotný vrchol tvoří výbava Luxury, ve které je dostupná jak naftová, hybridní, tak i plug-in hybridní verze.

Aktuální modernizace obohatila povedenou čtvrtou generaci o elektrifikovaná pohonná ústrojí, exteriér o nápaditě řešenou přední partii a interiér doznal pozitivních změn v rámci obou displejů a v řešení středového tunelu.

Zdroj: Autorský text

Zdroj obrázků: Vlastní fotografie autora

Jan Horský

O Jan Horský

Kontakt na autora: horsky@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora