Test Citroën C4 X: Nečekaně praktický sedan

Img 20230404 125958

Moderní vzhled fastbacku a elegance SUV. Tak nějak by se dala charakterizovat francouzská novinka s označeném Citroën C4 X. Abych byl ale opravdu konkrétní, nesmím zapomenout na fakt, že tomuhle auto můžete klidně říkat i sedan. Už z názvu je patrné, že auto částečně vychází ze známého kompaktního hatchbacku. V čem je stejné, v čem je jiné, jaké jsou benefity a jaká negativa? V mojí recenzi se to dozvíte.

Příjemný vzhled

Citroën C4 X není kompaktní hatchback. Je to trochu sedan, trochu fastback, trochu SUV. A tahle kombinace funguje zatraceně dobře. Především tedy po designové stránce. Svou charakteristikou vyplňuje prázdné místo mezi modely Citroën C4 a C5 X. Příjemný charakter auta podporuje vysoká kapota, s výraznými konkávními prolisy. Nechybí dvě výrazné chromované lišty, které vycházejí z loga, které působí uprostřed masky opravdu výrazným dojmem. Konce lišt jsou řešeny jako lem předních světlometů, což je zajímavým způsobem odděluje od sebe.

Povedený světelný podpis má Citroën C4 X také vzadu. Na první pohled vám jejich design bude připomínat šíp, směřující do středu vozu. Jakmile si jejich linie v představách prodloužíte, vytvoří vám tento světelný design písmeno X. A co že to má tenhle Citroën uvedeno na konci svého názvu? Ano, právě tohle písmeno.

Foto: David Hampl

Velmi elegantně působí i boční silueta, která dokáže maximálně zužitkovat fakt, že Citroën C4 X je sedanem. Skvěle vypadající siluetu podporuje i délka, která je rovných 4600 milimetrů. Nejenom, že autu prospěla prakticky – vnitřní prostor a velikost zavazadelníku, ale rozhodně ho podpořila i po designové stránce. Těch 24 cm oproti C4 je vzadu prostě znát.

Pohodlně, i prakticky

Citroën je znám svou pohodlností, kterou jsem si naplno užíval ve chvíli, kdy jsem testoval Citroën C5 X. Uchvátí mě stejně i Citroën C4 X? Pochválit musím široká sedadla Advanced Comfort, která se pyšní využitím 15 mm speciální zesílené pěny. Po usednutí opravdu cítím slibovaný efekt, který kombinuje pohodlí i dobrou oporu těla, kterou navíc mohu modifikovat různou úpravou polohy sedadla. K jízdnímu komfortu dále přispívá také systém odpružení s progresivními hydraulickými dorazy. K tomu přidejte naladění podvozku a vyjde vám, že z pohledu pohodlí C4 X nezklamal, i když za C5X přece jenom zaostává. V rámci objektivity ale dodejme, že obě auta jsou rozdílná jak z pohledu zařazení do segmentu a klientely, tak pochopitelně i v ceníku.

Mohlo by vás zajímat:  Test Kia Niro EV: Papírově do města, reálně kamkoliv

Jak je poslední dobou zvykem v autech koncernu Stellantis, důraz je kladen na celkový minimalismus, prostornost a vzdušnost. Citroën C4 X, až ho lze řadit do segmentu kompaktních vozů, působí velmi příjemným dojmem, primárně z hlediska celkové prostornosti. Je to zkrátka dáno snahou eliminovat vše velké a spokojit se jen s pár tlačítky a voličem převodovky e-Toggle. To, co zůstalo mechanické, včetně ovladačů klimatizace, je k dispozici u levého kolena, na volantu, nebo pod infotainmentem. Na něm jsou k dispozici tlačítka rychlého přístupu, aby se ovládání zrychlilo a výrazně zjednodušilo.

Foto: David Hampl

Celkový dojem ale trochu kazí současná verze head-up displeje. Ne, že by nebyl praktický a využitelný, ale tato forma vyklápěcího sklíčka už patří přece jenom mezi zastaralejší řešení. V dnešní době už je přece jenom standardem promítání informací přímo na čelní sklo.

Se třemi motory a velkým kufrem

Citroën C4 X je k dispozici ve třech motorizacích, včetně té čistě elektrické. Tu zastupuje Citroën ë-C4 X, který jsem měl v testu nedávno. Dále je tu motorizace naftová, se kterou se již projel kolega Honza. Tato recenze je psána na benzinovou variantu s motorem Pure Tech 130, který je kombinován s osmistupňovým automatem. Zájemci o benzín však mohou sáhnout také po slabší 100koňové motorizaci v šestistupňovém manuálu. Nafta pod kapotou může někomu přijít v této době doslova jako zjevení, ale to je dáno tím, že C4 X je postaven na starší platformě CMP, která tuto možnost ještě umožní. Modernější EMP2 platforma, kterou Stellantis využívá a na které je postaven třeba Peugeot 408, už tenhle pro mnohé benefit bohužel nepřinese.

Mohlo by vás zajímat:  První jízda: Infiniti FX 50S Vettel Edition - Z rukou mistra

Předností Citroënu C4 X je ale určitě zavazadlový prostor. Ačkoliv je to sedan, pyšní se velmi slušnou kapacitou o objemu 510 litrů. Oproti hatchbacku je tu schopnost převážení určitých předmětů omezena vstupním otvorem, ale i tak nabízí zavazadelník poměrně snadný přístup při nakládce třeba velkých kufrů. Za zmínku stojí i to, že objem zavazadlového prostoru je 510 litrů nejenom u naftové a benzinové verze, ale i u té elektrické. Často bývá normou, že prostor musí ustoupit akumulátorům, tady nikoliv.

Foto: David Hampl

Pohodlnost, ale i lenost

Komfortní sedadla, odpružení s progresivními hydraulickými dorazy, příjemné naladění podvozku. To jsou hlavní benefity, na kterých Citroën C4 X staví, pokud jde o komfortnost jízdy. Drobné nerovnosti žehlí bez problémů, ty větší už uvnitř auta ale uslyšíte. Na silnici auto sedí dobře, se značnou jistotou i v zatáčkách. Pocitově snad i o něco lépe než elektrická verze, která se vzhledem k váze vyznačovala někdy až zbytečnou těžkopádností. Tři sta kilo navíc prostě musí být někde znát.

U elektrické verze jsem jako benefit přidával i příjemné ticho. U benzínového tříválce pod kapotou už to tak pozitivní není. Při běžné jízdě zvuk motoru není nijak obtěžující. K tomu dochází až ve chvíli, kdy je v nízkých, nebo naopak vysokých otáčkách, které jsou spojeny s ne úplně příjemným zvukovým projevem. Na druhou stranu při běžné jízdě je nutné pochválit celkově slušné odhlučnění, které se snaží oddělit jak zvuk motoru, tak aerodynamický hluk, od řidiče a pasažérů.

A jak jsem si liboval celkovou pružnost a dynamiku kterou přinesl Citroën ë-C4 X, tady musím hodnotit spíše negativně. Nízký objem motoru, tři válce, ne úplně rychlé řazení. To vše vede k tomu, že dynamika tohoto auta rozhodně není taková, jako byla u 136 koňového elektromotoru. Ne, že by 130 koní na auto s váhou 1 364 kg bylo nějak extrémně málo. Ale když k tomu přidáte určitou zpomalenou reakci celého pohonného ústrojí, dojde k tomu, že sešlápnete plyn na podlahu… potom se chvíli nic neděje, následně auto podřadí o dva i více rychlostních stupňů… otáčky bezhlavě vyletí nahoru, z pod kapoty se začne ozývat nepříjemný zvuk motoru a až v tuhle chvíli se začne auto trochu sbírat.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Alpina B10 3.5
Foto: David Hampl

Řešení naštěstí Citroën nabízí v podobě pádel pod volantem, kterými lze auto předem připravit na to, co máte v plánu. Tím eliminujete na můj vkus až nadměrnou prodlevu související s aktuální potřebou výkonu. Před rychlým předjížděcím manévrem je použití pádel z mého podhledu doslova nutnost.

Na normální jízdu v „normálním“ režimu ale bude 130koňový benzinový tříválec dostačující a když budete mít lehkou nohu, lze se dostat i na 6 litrů průměrné spotřeby. Té hraje do karet hlavně aerodynamika vozu, protože tohle SUV vám bude stále připomínat starou dobrou karoserii typu sedan, hatchback, liftback, která z hlediska minimálního odporu vzduchu měla vždy svoje benefity.

Za slušnou cenu

Poslední návrat k elektrickému Citroënu ë-C4 X – ten se započtením akční slevy i bonusu za nový vůz začínal na částce 889 900 Kč. Benzinový Citroën C4 X ve výbavě Feel, s motorem 1.2 PureTech 100 S&S a šestistupňovým manuálem, začíná se slevou a bonusem pod půl milionem. Konkrétně je to 494 900 Kč.

Já se dále budu držet „svého“ 1.2 PureTech 130 S&S EAT8, který je k dispozici až od výbavy Feel Pack, se startem na částce 594 900 Kč. U výbavy Shine je to 649 900 Kč a vrchol nabídky, Shine Pack začíná na částce 689 900 Kč.

David Hampl

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora