TEST Mazda 2 Skyactiv-G90 M Hybrid – řidičsky zábavný kompakt

0

Mazda 2 aktuální generace prošla poslední modernizací už v roce 2020. Vůz však zaznamenal pouze minimální změny, které se týkaly především tradičních omlazovacích procedur.

Automobilka se tedy i nadále drží nastoleného trendu, který přináší celkem zdrženlivý přístup k časté modernizaci jednotlivých modelů, a stejně tak si udržuje jistý odpor ke snižování kubatury svých motorizací a s tím spojenou absenci jejich přeplňování.

My jsme v minulém týdnu usedli do vozu, který byl osazen pro Mazdu zcela typickou atmosférickou benzínovou motorizací, která byla navíc vybavena mild-hybridní technologií. K radosti všech pak byla tato motorizace kombinovaná s šestistupňovým manuálem, značný komfort na palubě nám pak dopřávala vrcholná výbava Revolution.

Foto: Jan Horský

Exteriér 

Po stránce vnějšího vzhledu nabídne „dvojka“ jednoduché a kompaktní základní tvarování. Jisté oživení vozu probíhá především v rámci jednotlivých detailů, například v nápaditě tvarovaných předních i zadních lampách. Přední partii již tradičně tvaruje celkem objemná maska chladiče s typickým žebrováním a avizované světlomety, které již v základu disponují LED technologií. Výrazově jednoduchou zadní partii oživuje tvarování zadních lamp, decentní lízátko s brzdovým světlem a nechybí ani chromovaná koncovka výfuku. Vrcholná výbava Revolution pak „dvojce“ přinesla velice slušivé 16“ disky.

Mazda 2 se svým lehce hravým vnějším vzhledem i nadále sazí spíše na jistotu, jednoduše nikterak nevystupuje z řady, a to mi u vozu tohoto segmentu přijde vlastně škoda, zvláště když víme, jak moc šmrncovní vozy Mazda umí.

Foto: Jan Horský

Interiér

Interiéru Mazdy 2 vládnou příjemné materiály, velmi dobré zpracování a celková přehlednost palubní desky. Ta i nadále disponuje poměrně objemnou kapličkou přístrojů před řidičem, která je vybavena centrálním kruhovým analogovým rychloměrem. Rychloměr z každé strany lemuje digitální displej, vlevo se jedná o otáčkoměr s indikátorem zařazené rychlosti, vpravo pak o displej palubního počítače.

Mohlo by vás zajímat:  Test Lexusu RX 450h AWD LUXURY (2020) – luxusní SUV a jeho aktuální modernizace

Jako jisté oživení jinak celkem fádní palubní desky působí kruhové výdechy klimatizace. Ústředním motivem cele palubní desky se však stává displej palubního infotainmentu, který nabídne úhlopříčku 7″. Jeho ovládání (v případě jedoucího vozu) probíhá tradičně kruhovým ovladačem umístěným v rámci středového tunelu (přes rozhraní HMI).

Ovládání infotainmentu tímto dnes již osvědčeným způsobem je celkem intuitivní, v případě „malé“ dvojky je však kruhový ovladač značně utopen mezi předními sedačkami, ergonomicky tak není jeho poloha zcela ideální. Zmínit se musím také o grafickém pojednání jednotlivých displejů, zde by si Mazda již zasloužila značného omlazení.

Stran vnitřní prostornosti vůz zcela logicky upřednostňuje přední pozice, zde se pohodlně usadí i vyšší postavy, v rámci zadních pozic přichází jisté limity v prostoru pro kolena, které začnou omezovat opěradla předních sedadel. Slušně dimenzovaný je pak zavazadlový prostor, který po otevření víka zavazadelníku překvapí hloubkou svého dna.

Foto: Jan Horský

Nabízené motorizace a jízdní dojmy

Mazda 2 je aktuálně osazena pouze benzínovou atmosférickou patnáctistovkou, která je kombinována buď s šestistupňovým manuálem, nebo šestistupňovým automatem. Tato motorizace je pak naladěna na 55, 66 nebo 85 kW (75, 90 nebo 115 koní).

V nabídce je také mild-hybridní provedení pod označením Mazda M Hybrid, které je k dispozici u verze s 66 a 85 kW kombinované s šestistupňovou manuální převodovkou.

V portfoliu automobilky naleznete také vůz s označení Mazda 2 Hybrid, konkrétně se však jedná o Toyotu Yaris nesoucí pouze znak automobilky Mazda. Tento plnotučný hybrid byl do nabídky automobilky zařazen z pragmatických důvodů a vy se o tomto voze budete moci více dočíst v následující recenzi kolegy Davida.

Mohlo by vás zajímat:  Test Suzuki Ignis 1.2 DualJet Hybrid: Snesitelná lehkost bytí

Vraťme se ale k aktuálně testované „čistokrevné“ dvojce, ta byla osazena avizovaným mild-hybridem ve verzi disponující výkonem 66 kW (90 koní), kterých je dosahováno při 6000 ot./min. Hodnota točivého momentu pak dosahuje hodnoty 151 Nm při 3500 ot./min. Zrychlení na 100 km/h zvládá tato motorizace za 9,8 vteřiny a vůz dosahuje maximální rychlosti 183 km/h.

Testovaná benzínová motorizace disponovala systémem M hybrid, jedná se o 24V mild-hybridní systém, který umí rekuperací nasbírat elektrickou energii a uložit jí do baterie k následnému použití. Vůz s touto technologií neumí jet čistě na elektrickou energii, umí ji však použít pro chod jeho elektrického okruhu. Následkem toho je pak například dřívější vypínání motoru při dojezdu do křižovatky, nebo oddálený start vozu v rámci systému start x stop. Výsledkem je pak snížení hodnoty emisí CO2 a samotné spotřeby vozu.

Jízdní projev Mazdy 2 je pak zcela typický pro vozy této automobilky. Společným jmenovatelem totiž většinou bývá ona benzínová atmosféra, se kterou se jednoduše musí pracovat trochu jiným způsobem. Hodnota maximálního točivého momentu a stejně tak i výkonová špička totiž přichází v daleko vyšších otáčkách, s motorizací je zapotřebí více pracovat, zpravidla tedy častěji řadit.

V případě Mazdy je to ale obvykle dobrá zpráva, motorizace ve vyšších otáčkách nevydává do interiéru nikterak trápivé zvuky, samotná kulisa řazení disponuje velmi krátkými a přesnými dráhami, k tomu si připočítejte celkem komunikativní řízení, spíše tužší naladění podvozku a váhu okolo jedné tuny. Tedy i testovanou Mazdu 2 vás bude stejně jako ostatní vozy z portfolia automobilky jednoduše bavit řídit.

Mohlo by vás zajímat:  Aprilia Dorsoduro 900 nabízí víc, než jen požitek a radost z jízdy

Mazda 2 je tedy řidičským vozem, kterému nechybí slušný sportovní charakter. V případě klidného tempa sice neodpadá nutnost častého řazení, vůz vás však odmění velmi příjemnými hodnotami spotřeby, které se budou zpravidla pohybovat v rozmezí mezi 5-6 litry na 100 km.

Foto: Jan Horský

Závěrem

I nejmenší zástupce z portfolia japonské automobilky přichází s vlastnostmi, které jsou typické právě pro tuto značku. Vůz nabízí celkem hravý vnější vzhled, kvalitně zpracovaný interiér a jízdní vlastnosti, které vás jednoduše umí vtáhnout do děje. Ke slabším stránkám tohoto vozu pak bohužel patří dnes již zastaralejší infotainment včetně jeho ovládání a vyšší pořizovací ceny u vyšších výbav.

Mazdu 2 dle aktuální akčního ceníku pořídíte od 406 400 Kč, jedná se o základní verzi Emotion G75 (benzínový čtyřválec o výkonu 55 kW / 75 koní kombinovaný s šestistupňovým manuálem).  Mezi další výbavové stupně patří Challenge, Homura, Revolution a Revolution Top. Když se zaměřím na testovaný mild-hybrid, tak ten je k dispozici od 437 400 Kč, a to ve verzi Challenge G90 Mild Hybrid. Ceníkovým vrcholem se pak stává mild-hybridní Revolution Top G115 Mild Hybrid s akční cenou od 558 400 Kč včetně DPH.

Zdroj: Autorský text

Zdroj obrázků: Vlastní fotografie autora

Jan Horský

O Jan Horský

Kontakt na autora: horsky@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora