Test Lexusu RX 450h AWD LUXURY (2020) – luxusní SUV a jeho aktuální modernizace

0

Lexus RX je již řadu let synonymem pro velké a luxusní SUV, které je vybaveno úsporným hybridním pohonným ústrojím. My jsme aktuálně vyzkoušeli jeho modernizovanou čtvrtou generaci, ta doznala lehkých retuší vnějšího vzhledu, dále si vysloužila dotykový displej palubního infotainmentu a nově také nabízí hybridní pohonné ústrojí čtvrté generace.

Námi testovaný hybridní kousek tedy disponoval libozvučným šestiválcovým benzínovým motorem, dvojicí elektromotorů, automatickou převodovkou s plynule proměnným převodem a nejvyšším stupněm výbavy Luxury.

Foto: Jan Horský

Modernizovaný exteriér

Aktuální modernizace zasáhla vnější vzhled vozu převážně v rámci přední partie. Modernizované RX v této části pro mě lehce ztratilo na své původní dravosti a originalitě pojetí, to vše pak díky značně uhlazeným tvarům předního nárazníku.

I nadále je však z vozu jasně čitelný rukopis automobilky Lexus, nechybí tedy ostře řezané linie a dynamické tvarování jednotlivých partií vozu.

Avizovaná přední partie nově disponuje jinak členěnou maskou, která již tradičně přechází až ke spodní části nárazníku a popírá tak klasické členění vozů v této partti. Dále tu máme jinak tvarované adaptivní přední světlomety, ty jsou zajímavé svojí technologií, kterou Lexus nazývá BladeScan. Nové světlomety působí jako z říše fantazie, disponují totiž dvojicí rychle rotujících zrcadel ve tvaru čepele, na která dopadají paprsky z LED zdroje světlometu a následně jsou distribuovány skrze sklo světlometu na vozovku. Principiálně jde však stále o stínování určitých prostorů na vozovce, a to z důvodu neoslnění protijedoucích řidičů.

V rámci boční partie, a to i po modernizaci, stojí za zmínku prolis spodní části dveří, který se před zadním kolem efektně zvedá a práh vozu tak opticky nabírá na značné mohutnosti. Dále je to prosklení, které v rámci „céčkového“ sloupku kontinuálně přechází do zadního okna a vytváří tak velmi efektně dojem plovoucí střechy.

Zadní partie pak působí z celého vozu nejklidněji, horizontálně orientované lampy dostaly v rámci modernizace jiné vnitřní členění. I nadále jsou však v  jejich horních partiích efektně klínovitě useknuté.

Mohlo by vás zajímat:  Test Hyundai i20 1.0 T-GDI – výborná dynamika a slušný jízdní komfort

Testovaná verze byla obuta do slušivých dvacetipalcových disků s velmi decentním designem, který podtrhoval celkový dojem z vozu.

Lexus RX 450h je tedy i po modernizaci vozem, který se drží jasného rukopisu automobilky. Nabízí tak originální přístup k tvarování vozu v kombinaci se značně dynamickým pojetím jednotlivých partií.

Foto: Jan Horský

Interiér, nově také dotykový   

Hlavní novinkou modernizované verze je dotykové ovládání displeje palubního infotainmentu. O ovládání infotainmentu vozů značky Lexus toho bylo napsáno již mnoho, převážně pak z důvodu obtížnosti jeho ovládání, který platil i u poslední verze tzv. touchpadu. Osobně jsem nikdy tak skeptický nebyl a na ovládání infotainmentu touchpadem jsem si vždy celkem rychle zvykl. Ano, v kontextu s konkurencí to tak ideální není, ale opravdu si zvyknete.

Modernizované RX tedy přichází s možností dotykového ovládání displeje, za stálé přítomnosti avizovaného touchpadu. Dotykové ovládání se uživatelsky jeví jako bezproblémové, já jsem ale stále používal spíše touchpad. Lexus RX je totiž jednoduše velký vůz disponující prostorným interiérem, a když se pak pohodlně usadíte do jeho objemných a kvalitní kůží potažených sedaček, nemáte to k samotnému displeji bohužel tak blízko.

Displej infotainmentu pak chválím za jeho velikost (12,3 palce) a přehlednost, další novinkou je pak jeho podpora Apple Car Play a Android Auto.

Palubka přístrojů před řidičem disponuje klasickým rychloměrem a siloměrem, při přepnutí vozidla do sportovního režimu potom otáčkoměrem. Mezi budíky je umístěn displej palubního počítače, v rámci palubky přístrojů pak ještě ukazatel stavu paliva a teploty motoru.

Střední část palubní desky disponuje klasickými výdechy klimatizace, mezi kterými jsou umístěny elegantní analogové hodiny, dále pak ovladači audiosoustavy a klimatizace. O již tradičně brilantní zvuk se ve voze i nadále stará precizní prémiový audiosystém Mark Levinson.

Mohlo by vás zajímat:  Offroad víkend aneb Dvojtest Toyota Hilux a Isuzu D-Max v jejich domácím prostředí

Interiér Lexusu RX disponoval vždy dostatečným prostorem pro řidiče i spolujezdce, jinak tomu není ani u modernizované čtvrté generace. To samé platí i o prostoru v druhé řadě. Zadní lavici lze v horizontálním směru posouvat a samotné opěradlo elektricky polohovat.

Zavazadelník modernizované čtvrté generace aktuálně nabídne 539 litrů objemu, po sklopení zadních sedadel potom 1612 litrů.

Samotný interiér RX je ve výsledku velmi elegantní a kvalitně zpracovaný, disponující dobrou vnitřní ergonomií a prostorností. Doba „tlačítková“ bohužel již dávno pominula a stáří čtvrté generace začíná být na interiéru vozu již celkem znát.

Foto: Jan Horský

Hybridní motorizace

Testovány Lexus RX 450h byl vybaven hybridním pohonným ústrojím čtvrté generace. Model RX pak u svého hybridu kombinuje benzínový atmosférický šestiválec o objemu 3,5 litru, který disponuje výkonem 193 kW. Benzínovou motorizaci dále podporuje dvojice elektromotorů, kde každý obsluhuje jednu z náprav. Elektromotor na přední nápravě má výkon 123 kW, na zadní nápravě pak 50 kW. Celkový kombinovaný výkon této hybridní soustavy disponuje 230 – ti kW výkonu (313 – ti koňmi).

Hybridní pohonné ústrojí RX je mé oblíbené, 3,5 litrová benzínová V6 má totiž nádherný zvukový projev, který je velmi adekvátní honosnému pojetí celého vozu. Projev benzínové „véšestky“ se velmi decentně přenáší do kabiny a strašně dobře se poslouchá. Slabší stránkou tohoto projevu je pak převodovka s plynule proměnným převodem, automat tedy prakticky neřadí a onen libozvučný projev je o tuto část bohužel ochuzen. 

Lexus RX 450h je klasickým hybridem, vůz se tedy dobíjí pouze rekuperaci a pomocí benzínového motoru. Výhody tohoto pohonného ústrojí se pak nejvíce projeví v rámci městského provozu. Zde jste veškeré stání na semaforech a setrvání v kolonách schopni řešit čistě na „elektriku“, kterou jste si z určité části vytvořili předchozí rekuperací. Lexus pak v tomto prostředí umí být jak emisně tak i spotřebou velmi úsporný.

Mohlo by vás zajímat:  Test Hondy e Advance – výjimečnost a originalita městského elektromobilu

Dále je zde možnost aktivace čistě elektrického režimu, ten však Lexusu obvykle nevydrží moc dlouho, jednoduše se zvýší požadavky na potřebný aktuální výkon, nebo se překročí limitní rychlost, ve které je schopen elektromotor pracovat samostatně.

Lexus RX 450h umí se svými 230 – ti kW kombinovaného výkonu předvést také značně dynamické jízdní vlastnosti. Zrychlit na stovku pak i se svojí nadváhou zvládá za velmi slušných 7,7 sekundy. A díky avizované převodovce nabízí také velmi kontinuální a slušný zátah doprovázený zvukovou kulisou „véčkového“ 3,5litru.

Toto hybridní ústrojí tedy stále nabízí ohromnou rozmanitost jízdního projevu. Od polohy čistě elektrického režimu až po hutný projev benzínového šestiválce.

Spotřeba vozu je hodně odvislá od toho, kde se s ním budete pohybovat. V městském prostředí jste schopni v rámci rekuperace naspořit nějaký ten kilometr, který potom odjedete v čistě elektrickém režimu. Spotřeba pak klesá a dostat se s ní k 8 litrům je naprosto reálné. Já jsem si zvuk testované motorizace celkem užíval a se spotřebou se pohyboval lehce pod hranicí 10 litrů.

Foto: Jan Horský

Závěrem

Aktuálně modernizované RX je stále prémiovým luxusním SUV, které Vás osloví svým originálním a dynamickým vnějším vzhledem, prostorným a kvalitně zpracovaným interiérem a na poměry vozu také úsporným hybridním pohonem.

V rámci akční nabídky startuje na částce 1 530 480 Kč včetně DPH, konkrétně se jedná o RX 450h 4×4 E-FOUR BUSINESS EDITION. Námi testovanou nejvyšší výbavu Luxury pak pořídíte od 2 310 000 Kč včetně DPH.

Lexus RX to ve svém segmentu nemá rozhodně jednoduché, k jeho přednostem však patří originální a velmi dynamické pojetí, velký jízdní komfort a léty ověřená hybridní technologie.

Jan Horský

O Jan Horský

Kontakt na autora: horsky@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora