Test Mazda CX-5 Skyactiv-G: Připravena na každou cestu, kterou si zvolíte

Modernizovaná Mazda CX-5 se na týden usídlila v mé garáži a už tím prvním, co mě překvapilo, byla barva. Žádná typicky červená, jakou pravidelně vídám na silnicích a na jakou jsem byl ve svých minulých testech zvyklý. Mazda CX-5, kterou jsem si vyzvedával k testu, byla v provedení Zircon Sand. Nejenom, že tento odstín skvěle vypadá, ale rozhodně budí pozornost a dotazy. Dokonce ve smyslu, zda je to individuální barva na přání – odpovídám rovnou, že není a najdete ji v klasickém konfigurátoru i ceníku (za 14.900 Kč). A čím dále mě Mazda CX-5 dostala?

Lehké designové úpravy

Modernizovaná Mazda CX-5 se drobných designových úprav dočkala, bystrému oku patrně neujdou, ale zároveň to není nic, čím by se oproti verzi před faceliftem nějak výrazně vymykala. Jmenovitě tedy nesmím zapomenout na lehce modifikované nárazníky, výrazněji upravené světlomety, nebo masku chladiče, která působí o něco širším dojmem. Na přední masce přitahují pozornost drobné limetkové ozdobné prvky, ke kterým se ještě vrátím, jakmile se budu věnovat interiéru.

Foto: David Hampl

I díky svému netradičnímu lakování dokáže Mazda CX-5 stále slušně přitahovat pozornost a ponechává si svůj charakteristický elegantní design s jasným důrazem na přední část, ve které se, jak jinak, chromem rozhodně nešetřilo. Ani zadní část auta nepůsobí nijak nudně. Hlavní designové změny se opět týkají primárně modernizovaného nárazníku a také světel. Obojí celkově zdůrazňuje dynamiku auta.

Příjemný interiér

První, co přitáhlo mou pozornost, byla novinka v podobě multimediálního systému s 10,25palcovou obrazovkou. Několik prvních vteřin jsem spílal konstruktérům za špatně fungující dotyk (zvyk je železná košile) – a potom mi to docvaklo. Mazda je jednou z mála automobilek, která jde vlastní cestou a infotainment se neovládá dotykem, ale pomocí jednoduchého joysticku na středové konzoli. Displej tak může být díky tomu i mnohem lépe zasazený do palubní desky.

Další věcí, která mě na interiéru zaujala – otázkou je, zda nějak výrazně pozitivně, jsou další limetkové detaily. Zatímco v případě linií na sedadlech vše příjemně oživují, tak jako lemování výdechů klimatizace působí na můj vkus až příliš kýčovitě a přišlo mi, že zbytečně kazí celkově elegantní provedení. K sedadlům ale ještě jednu zmínku. Jsou přepracovaná, nabídnou výraznější boční vedení a díky své vyšší tuhosti se hodí i na delší cesty. Z hlediska pohodlí k nim rozhodně nemám žádnou výtku.

Mohlo by vás zajímat:  Renault Koleos 1.6 dCi – výrazný posun vpřed
Foto: David Hampl

To mohu říct i o interiéru celkově. Mazda CX-5 ho má zcela logicky, povedeně uspořádaný. Ač jsem si na ovládání infotainmentu musel chvíli zvykat, ocenil jsem, že je ovladač dobře dostupný z loketní opěrky, stejně jako další prvky na středovém panelu. Jistotou je mechanicky ovládaná klimatizace, i když tady mi trochu překáží umístění řadicí páky / její velikost. Zajímavé provedení nabízejí budíky v přístrojovce. Boční jsou ryze mechanické, zatímco prostřední je digitální, nicméně v provedení, které ke klasickému analogovému číselníku a ručičce odkazuje.

Jak to chcete?

Modernizovaná Mazda CX-5 přichází s trojicí možností, které jsou označeny jako Newground, Homura Plus a Takumi Plus. První varianta cílí především na potřeby delších cest, druhá na milovníky sportovnějšího vzhledu a třetí na eleganci a pocity klidu. V mém případě se jednalo o provedení Newground, které je charakteristické i již zmíněným lakem Zircon Sand, který je ale příplatkový. Pod kapotou se ukrýval čtyřválcový benzinový motor Skyactiv-G. Atmosféra o objemu 2,5 litru s výkonem 194 koní a 258 Nm točivého momentu. Kombinovaný s šestistupňovou samočinnou převodovkou s hydrodynamickým měničem. A zapomenout nesmím na pohon všech kol.

Unikátní je nejenom použití atmosférického motoru, v čemž zůstává Mazda podobně jako v absenci dotykových displejů jedním z posledních mohykánů. Motorizace disponuje systémem vypínání poloviny válců při nižší zátěži – typicky při ustálené, konstantní jízdě, pracují jen dva vnitřní válce. Nebýt možnosti zobrazit si tento stav na infotainmentu, pocitově nemá řidič šanci přijít na to, kdy se válce odpojily a připojily.

Foto: David Hampl

Nebudu popírat, po autech nadopovaných turby jsem si zase musel trochu zvyknout na projev atmosférického motoru. A bylo to velmi příjemné zvykání, kdy je motor sice od nižších otáček línější, ale akcelerace je lineárnější. Abych navíc dostal z auta maximum, nesmím se bát jít blíže k červenému spektru. V tu chvíli mám nejenom výkon, ale i příjemný zvukový podkres. Omlazená Mazda CX-5 má tedy co nabídnout i z tohoto pohledu.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Renault Captur 1.2 TCe 120k EDC Dynamique - Městský stylař

Nejenom na výlet

Provedení popsané jako Mazda CX-5 Newground je ideální především na delší cesty a výlety za zábavou. To mohu jenom potvrdit, jelikož vůz je povedený polykač dálničních kilometrů, který přináší celkové pohodlí i jízdní komfort. Nabídne na rozměry vozu i slušný prostor pro všechny pasažéry i jejich zavazadla. Atmosférická motorizace Skyactiv-G je pro takové využití jako stvořená a já se nebojím říct, že právě testované provedení bude z hlediska prodejnosti trhák.

Celkově Mazda CX-5 působí spíše tužším, ale ne nijak tvrdším dojmem. Toto nastavení stále dokáže poměrně dobře žehlit běžné nerovnosti na vozovce a zároveň přinášet určité pocity jistoty při ostřejším manévrování. Vysoká hmotnost auta, celková velikost a spíše vlažnější zrychlení určitě není na nějakou dravou jízdu po okreskách. Co Mazdě svědčí, to je plynulá jízda na horním rychlostním limitu, včetně toho dálničního, kdy dokáže příjemně odhlučňovat jak motorový prostor, tak hluk pneumatik či aerodynamické proudění vzduchu.

Foto: David Hampl

Emoce i rozum

Ač modernizovaná Mazda CX-5 nepřináší nijak závratné proměny a úpravy, vůbec to nevadí. Stále si zachovává svůj designový charakter, který je umocněn provedením Newground a věřím, že i ve variantách Homura Plus a Takumi Plus bude o co stát. Dát v danou chvíli průnik emocím rozhodně nevadí, jelikož na své si u Mazdy přijde i rozum. Se slušnou atmosférou se solidní porcí výkonu, což ve světě aut může působit jako něco takřka nemožného.

Ač jde charakterově o kompaktní SUV, jde o poměrně zdatného polykače kilometrů, který nabídne jízdní komfort, prostornost a praktičnost. V případě cen startuje Mazda CX-5 Newground na částce 888 900 Kč, což samozřejmě není úplně málo. Na druhou stranu jako zákazník dostávám poměrně slušně vybavené auto s motorem, který rozhodně není oturbený tříválec jako jinde…

Zdroj: Autorský text

Zdroj obrázků: Vlastní fotografie autora / David Hampl

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora