Test Renault Mégane E-Tech: Elektromobilita, která dává smysl

Img 20230321 105647

Ačkoliv jsem fanouškem elektromobility, neznamená to, že v každém elektrickém autě vidím smysl. U některých elektromobilů nechápu, proč vlastně vznikly, u jiných to mám přesně opačně. Do druhé kategorie patří právě testovaný Renault Mégane E-Tech. Elektromobil, jehož existence mi dává smysl. Proč? Dozvíte se v testu.

Stylový Francouz

Známá francouzská elegance nemusí být spojena jenom s módou. Klidně může přesahovat i do automobilového designu. Renault Mégane E-Tech je toho jasným příkladem. Francouzi zkrátka ukazují, že i bez přehnané extravagance viditelné třeba u Korejců, může vzniknout dokonalé auto. Které spojuje hned několik segmentů. Má kompaktní karoserii hatchbacku, styl crossoveru, výrazněji tvarovanou záď, ale i sportovní, aerodynamické linie.

K tomu přidejme detaily, které tuhle originalitu a celkovou eleganci jen potvrzují. Nikomu neuniknou zlaté detaily v přední části, které dotvářejí pocit originality. Pozornost upoutá 3D perleťový proužek na zadní části, který umocňuje unikátnost zádě. Renault Mégane E-Tech je zkrátka autem, který dokonale zkombinoval eleganci a futurismus. A během týdne ježdění jsem nepotkal nikoho, komu by se tento styl nelíbil.

Foto: David Hampl

Unikátního designu je dosaženo také díky pohonu. Tedy, abych byl konkrétní, s ohledem na umístění akumulátoru má Renault Mégane E-Tech poměrně dlouhý rozvor, kola umístěna opravdu skoro „až v rozích“, což zajímavý vzhled také značně umocní. Stejně, jako třeba dvacítky kola dostupná od výbavy Techno, či originální linie předních světlometů, hlavně potom LED denního svícení. Přidejme k tomu výrazné logo na masce, zajíždějící kliky a vyjde vám, že za tímhle autem se nejde neotočit.

Praktický elegán

Jakmile z karoserie automaticky vyjela zapuštěná klika a já za ni vzal, doufal jsem, že interiér mě příjemně a pozitivně překvapí stejně, jako exteriér. A stalo se. A jsou tu hned dvě pozitiva, která musím v souvislosti s interiérem vozu Renault Mégane E-Tech zmínit. Prvním je celková prostornost a vzdušnost. Tady pomáhá i akumulátor s výškou jenom 11 centimetrů, který podlahu nijak výrazně nezvedá, a tak pomáhá zanechávat dostatek místa pro všechny pasažéry. Druhým pozitivem je stále víceméně jednotný designový jazyk, který opět umí dobře sladit eleganci s futurismem. Navíc v kombinaci s řadou kvalitních, až luxusněji působících materiálů.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Škody Octavia Combi 2.0 TDI DSG – český oblíbenec ve své čtvrté generaci

Renault Mégane E-Tech nabízí zcela rovnou podlahu, mělkou palubní desku, sedadla s optimalizovanou oporou, velkou obrazovku ve tvaru písmene L, s plochou 774 centimetrů čtverečných. Indukční nabíječku v přední části, dostatek úložných prostor, 440 litrů objemu zavazadlového prostoru (kde je pod podlahou prostor pro kabely), nebo infotainment se systémem OpenR Link. Ten využívá integrované Google platformy, což znamená možnost využít pouhého přihlášení a hned máte k dispozici vše z vašeho G účtu, bez nutnosti párovat telefon. Základ, třeba v podobě Google map, samozřejmě funguje i bez přihlášení. Tohle je směr, kterým si mě Renault Mégane E-Tech rozhodně získal.

Foto: David Hampl

Interiér Renault Mégane E-Tech na vás dýchne jednoduchostí, originalitou, i určitým minimalismem. Vše jasně směřuje k tomu, omezit přeplácané interiéry a jít podstatně vzdušnější cestou. Ano, můžu najít negativa v nutnosti ovládat řadu věcí na infotainmentu, ale to už je spíše ohrané klišé. Naopak se tento způsob do hry dostává možnosti ohromné variability z hlediska přizpůsobení, kdy lze využívat různé widgety, definovat si zobrazované a informace a mít interiér z tohoto hlediska přizpůsoben vlastním potřebám. Pozitivně musím hodnotit i natočení hlavní obrazovky směrem k řidiči, což nejenom usnadňuje ovládání, ale i viditelnost a čitelnost informací. Zajímavou moderní vychytávkou bylo i digitální zpětné zrcátko, které promítalo dění za vozem ze zadní kamery. Díky tomu byl výhled za vůz mnohem lepší než klasicky, z poměrně úzkého zadního okénka.

S čím jsem měl trošku problém si zvyknout, to je „plovoucí“ odkládací přihrádka na mobil. Občas mi do ní koleno bolestivě vrazilo a hledal jsem proto optimálnější polohu, kam nohu dát. Dále je to originální volič převodovky, který má podobu „páčky“ pod volantem. Nutno říct, že je hodně blízko klasické páčce „směrovky“ a během prvních kilometrů jsem se musel více soustředit na to, kam chci sáhnout. Na druhou stranu toto řešení opět otevírá prostor v autě, který by jinak zabíral středový tunel.

Mohlo by vás zajímat:  Mazda 6 Sedan 2.0 Skyactiv-G – parádní benzínová klasika

Úsporně,

Doteď, to všechno, co jsem napsal, mohlo být klidně spjaté i s jakýmkoliv spalovákem. Tak v čem je Renault Mégane E-Tech tak unikátní, že v něm můžu vidět smysl elektromobility? Začnu specifikacemi. Auto se dělá ve dvou provedeních, jako EV40 130k s 40 kWh baterkou, nebo ve verzi EV60 220 k s akumulátorem o kapacitě 60 kWh. Právě tohle provedení, s papírovým dojezdem 450 kilometrů, jsem měl možnost testovat.

A musím říct, že Renault Mégane E-Tech dokázal skvěle zkombinovat dobrou porci výkonu, kdy 220 koní pod kapotou nabídne zrychlení z 0 na 100 za slušných 7,5 vteřiny. A také slušnou spotřebu, papírově na hodnotě 16,1 kWh. A že to není úplně nereálné číslo, to jsem si potvrdil během týdenního testu, kdy jsem se spotřebou v půlce dubna držel pod 20 kWh, a to jsem měl polovinu naježděných tras na dálnici. Ono, když jedete ze Zličína po Radlické na Barrandovský most, a při nájezdu na něj vidíte za ten desetikilometrový úsek spotřebu jenom 6,3 kWh na sto, dojde vám, že v Renaultu opravdu ví, jak na to.

Foto: David Hampl

Spotřebu jsem si „u Renaultu“ chválil už u hybridní Arkany, nebo u elektromobilu Dacia Spring. Renault Mégane E-Tech tak jenom potvrdil, že nejenom design, ale i tohle je směr, který Francouzi umí. Nejenom aerodynamika, ale i možnost nastavit si různé stupně rekuperace, nízké spotřebě pomáhají. Když potom vidíte, že rekuperujete výkonem 60 kW, což je hodnota přesahující některé rychlonabíječky, začnete si uvědomovat, kolik energie do auta jde, když nepoužíváte brzdové destičky, ale rekuperační pádla pod volantem.

Ale i svižně…

Na rozdíl od Dacie Spring, kde byla nízká spotřeba dílem extrémně slabého motoru, si v Renaultu Mégane E-Tech můžu naplno užívat i svižnější jízdu. Podvozek mě pozitivně překvapil tím, jak dobře dokázal filtrovat různé nerovnosti. Auto krásně plulo po silnici, nikde žádné rány, anebo vibrace a odskakování. Přitom jsem ale nepociťoval žádnou extrémní měkkost, ze které by člověku mohlo být až špatně, nebo by hrozilo až enormní rozhoupání vozu. Renault Mégane E-Tech se tak stal pohodlným společníkem na dálniční přesuny, i jistým autem na ostřejší průjezdy v zatáčkách, kde skvěle držel.

Mohlo by vás zajímat:  Test Hyundai i30 1.6 CRDi: Praktický naftový kombík s trochou elektřiny pod kapotou

Při sešlápnutí plynu šel Renault Mégane E-Tech velmi ochotně dopředu, jak při nulové rychlosti, tak při potřebě předjet, nebo „hodit myšku“. Až ve specifikacích jsem se dozvěděl, že sedím v autě vážícím 1,7 tuny. Tuhle váhu byste vzhledem k pružnosti a ochotě pohonu reagovat, rozhodně netipovali. V zatáčkách na mokru, když neuváženě sešlápnete ve sportovním režimu plyn až na podlahu, pocítíte, jak se auto začíná smekat, ale tohle je obecně problém většiny trochu výkonnějších elektromobilů, kde je třeba výkon umět správně nadávkovat, když už ho chcete využít.

Foto: David Hampl

Na běžných silničních přesunech žádné nebezpečné situace v podstatě nehrozí, auto se chová očekávatelně, stabilně, možná až tak, jako byste byli v autě něčím navíc a nezískávali takovou zpětnou vazbu z řízení, jakou byste očekávali.

Pod milion

Kolik je třeba vybrat z účtu, když zatoužíte mít Renault Mégane E-Tech ve své garáži? V základu, ve verzi Equilibre, je v případě varianty EV40 za 945 000, v případě EV60 za 1 065 000 Kč. Výbava Techno a Iconic už počítá jenom s provedením EV60, což se odráží také na cenách, konkrétně 1 140 000, respektive 1 215 000 korun českých. Tady se ale stále končit nemusí, jelikož další doplňková výbava může cenu dostat třeba až na částku 1 313 500 Kč, což je cenovka mého testovaného modelu, v provedení Iconic, s kabelem pro domácí nabíjení a pakety performance vision & advanced driving assist, a také performance autonomie.

Zdroj: Autorský text

Zdroj obrázků: Vlastní fotografie autora / David Hampl
David Hampl

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora