TEST: Škoda Octavia G-TEC

TEST: Škoda Octavia G-TEC
Měl jsem možnost otestovat Octavii G-TEC, která spaluje CNG – stlačený zemní plyn tedy palivo které se stává slušnou konkurencí pro ještě stále rozšířenější LPG.
 
 
 
Bílá metalíza v kombinaci s černou střechou Octavii sluší, výrazné hrady u třetí generace se mi líbí o dost více než druhá generace po faceliftu.
 

Jízda

 
 
Pohodlné místo za volantem se najde dobře díky výškově i podélně nastavitelnému volantu a elektronicky nastavitelné sedačce – má i paměť a možnost přidělit ke každému klíči jinou polohu.
 
Motor je přeplňovaná 1,4 s 81 kW, motor do nějakých 3 tisíc otáček téměř není slyšet, výkonu je dostatek v širokém rozsahu otáček a s autem se dá jet svižně. Spotřeba se pohybovala okolo 3,6 kg CNG a při úsporně jízdě se dalo dostat na udávanou hodnotu 3.4 kg.
 

Sedmistupňová převodovka DSG má díky suchým spojkám vysokou účinnost (udávaná spotřeba je schodná s manuální), je možné řadit jak pod volantem tak řadící pákou, řazení je rychlé a plynulé. Nejvíce se mi však osvědčilo nechat ji pracovat v automatickém režimu D, který řadí plynule a nevytáčí motor do otáček jako režim S.
 
Podvozek je naladěný tak akorát, vpředu je zavěšení McPherson a v zadu Multi-link v kombinaci se 17“ koly dobře tlumí nerovnosti a skvěle sedí.
 
Adaptivní tempomat funguje výborně na dálnici a v koloně ve městě, hlavně v kombinaci s automatickou převodovkou se kterou dokáže úplně zastavit a opšt se rozjet na nastavenou rychlost (pokud je však zastavení delší než několik sekund, tempomat se deaktivuje a je nutné jej opět spustit). Bohužel na klikatých okreskách nefunguje příliš spolehlivě a stává se, že auto před sebou „nevidí“.
 
Lane Assist udržuje auto v jízdním pruhu jen pokud jsou dobře viditelné čáry na obou stranách, samostatně funkční je přibližně 15 vteřin, poté řidiče upozorní a deaktivuje se.
 
Park Assist parkuje na můj vkus dost pomalu, ještě pořád je rychlejší zaparkovat ručně. Naopak parkovací sensory se hodí, mohli by si však nechávat o něco menší rezervu.
 

Interiér

 
Jak na předních tak na zadních sedadlech (980mm od sedáku ke stropu) je dostatek místa, odkládacích prostorů je dostatek, zajímavostí je zásuvka na 230 V, která zvládne dodávat až 150 W. Střešní okno 
 
Infotainment
 
Velký 8“ displej se ovládá dobře, chce sice trochu více pozornosti abyste se trefili na co chcete, ale nabízí také možnost hlasového ovládání. Vedle klasických funkcí jako informace o vozidle, navigace a rádia, nabízí také propojení s mobilním telefonem pomocí Android Auto nebo CarPlay, funkce SmartGate naopak odesílá do mobilního telefonu nebo tabletu informace o autě. Líbí se mi propojení s Maxi Dotem, který v kombinaci s ovladačem na volantu umožňuje ovládat část funkcí, bez nutnosti hledět na displej rádia. Trochu zvláštní mi příjde, že ovládání na volantu nefunguje s vypnutým zapalováním, například hlasitost je třeba ovládat přímo na rádiu. Konektivita je výborná najdeme tady USB, AUX, Bluetooth, WiFi a dva sloty na paměťové karty.
 
 

Jak je to s tím CNG?

 
Při běžném provozu se náklady na palivo pohybovaly okolo 1 Kč na kilometr. Nejdříve se spotřebuje CNG a poté se přepne na benzín, přepínač používaného paliva není k dispozici.
 
Návratnost investice do CNG namísto benzínového auta se pohybuje okolo nájezdu 25 tis. km, jak ukazuje následující graf, vycházel jsem z pořizovacích cen 395 900 Kč u 1,0 TSI a 448 900 Kč u G-TEC, spotřeba je uvedená kombinovaná tedy 4,51 l benzínu a 3,4 kg CNG, ceny 29 Kč za litr a 25 Kč za kologram, ostatní rozdíné položky TCO nejsou zahrnuty.
 
 
Jednou za dva roky je třeba revize nádrží a každých 5 let jejich tlaková zkouška. Výhodou je naopak osvobození od silniční daně.
 
V celé republice je přes 120 plnících stanic, téměř v každém větším městě se nějaká najde. Dost by mne zajímalo jaký je v Praze poměr aut na CNG a plnících stanic (zvláště když přihlédneme k delší době tankování a vyššímu průměrnému nájezdu).
 
Největší problém spojený s CNG je parkování v podzemních garážích, někde jsou pro auta na plyn vyhrazena místa na střeše, případně před budovou, každopádně je třeba na toto myslet a s menší možností zaparkovat počítat.
 
 
 

Závěr

 
Octavia ve verzi G-TEC, je skvělou volbou pro ty, kteří hodně jezdí a chtějí liftback, kde jsem nenašel alternativu. Mezi konkurenty můžeme zařadit například Seat Leon který je k dispozici ve verzi hatchback za 484 900 Kč s výbavou Style i ve variantě kombi za 477 600 Kč s výbavou Reference.
 
Pokud často jezdíte po dálnici určitě doporučuji adaptivní tempomat s front assist za 17 000 Kč, zvláště pokud chcete investovat i 50 tis. do automatické převodovky. Naopak parkovacímu asistentu ( 22 tis.) bych se raději vyhnul, parkovací senzory a zrcátka mi vyhovovaly mnohem lépe.
 
 
Základní cena liftback (G-TEC): 448 900 Kč
Zakladní cena kombi: 481 900 Kč
Cena testovaného vozu: 929 400 Kč
 
Pár odkazů:
 
spousta užitečných informací o provozu auta na CNG: http://www.cng4you.cz/

Komentáře