TEST Škoda Octavia RS

TEST Škoda Octavia RS

Benzínová Octavia Combi RS neměla lehkou úlohu, když jsme jí v testu nechali soupěřit s francouzským vozem Mégane GT220 Grandtour. Nyní si pojďme ale sportovně laděnou praktickou Octavii otestovat znovu a samotnou. Jen pod kapotu si tentokrát vybíráme vznětový čtyřválec 2.0 TDI, tedy jasnou volbu mnoha Čechů.

Vzhled

Nedá se začít ničím než úchvatnou kanárkově žlutou barvou. Já prostě miluju žlutá auta a sportovně laděné Octavii tenhle odstín sedí náramně. Spolu s tmavými koly, světly, černými kryty zrcátek, zatmavenými okny, černými B-sloupky, černou maskou chladiče a zatmavenou panoramatickou střechou vypadá vážně úžasně. Líbí se mi ze všech úhlů a prostě se neokouká. Kašlu vám na všechny jiné odstíny (snad s výjimkou modré metalízy), já chci prostě žlutou! A je mi úplně fuk, že se na ní v létě slétají vosy. Jinak se ještě sluší poznamenat, že stejně jako benzínové modely RS i naftové má červeně lakované brzdiče.

Interiér

Jak už je u vozů RS tradicí, mají černě čalouněnou stropnici, díky které vypadá vůz mnohem útulněji. A že je tmavý? Nebojte se, protože panoramatická střecha propustí do interiéru dostatek slunečních paprsků. Pořád si však nejsem jist, zda taková věc do sportovně zaměřených modelů patří. Příkladná jsou také černá sedadla s integrovanou opěrkou hlavy, která poskytují dobrou oporu a dobré vedení, ale dá se v nich pohodlně cestovat i na delší vzdálenosti. Kůže je pouze na tvrdších bočnicích a ne na prostředku, což je dobré. Jejich nastavování je však u konkrétního vozu manuální a chybí mi také signalizace mrtvého úhlu v zrcátkách. Jinak je výbava tradičně bohatá, je tu třeba i vyhřívané čelní sklo. Snad je jen trochu škoda toho pseudokarbonového dekoru na palubní desce, ale když vidíte zploštělý multifunkční volant, chápete, že je to součást uniformy v tomto segmentu. Alespoň že část kůže na volantu je perforovaná.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Škoda Karoq SPORTLINE 2.0 TDI – český oblíbenec prošel modernizací

Jízda

Model RS neztrácí nic z každodenní použitelnosti v obyčejném provozu. Naštěstí, protože v tom běžná Octavia velmi dobře vyniká. Všechny asistenty a tempomat, díky kterým můžete jezdit pohodlně a méně se unavíte, ve voze jsou. Dříve jste ani za své peníze o moc více nedostali, RS bývalo prostě dobře vybavenou Octavií s pár koňmi navíc, která měla celkem atraktivní cenu. Dnes by ale podobným modelem už Škoda nikoho nenadchla, navíc na výbavu s dobrou cenou tu jsou modely Monte Carlo. Octavia RS musela postoupit jinam, musela vám opravdu nabídnout chování hot-hatchů kombinované s její praktičností. A benzínové verzi se to podařilo na jedničku, ale zvládne to také její naftová sestřička?

Mohlo by vás zajímat:  Test Dacia Jogger TCe 100 ECO-G Extreme – za málo peněz hodně muziky

A ani po spuštění sportovního režimu se nic moc nestane se zvukem. Díky bohu, jelikož fanouškem toho vibrátoru uměle zlepšujícícho tóny linoucí se zpod kapoty, rozhodně nejsem. Spíš se dostavuje o něco lepší zátah i od nižších otáček. Já vím, pravověrní odpůrci kadlavých motorů právě při čtení otáčejí oči v sloup. Jistě, chápu vás, také se mi benzínová verze líbila více a dávala větší smysl, ale berte to tak, že RS TDI je zkrátka skvěle vybavená naftová Octavia s hezčím designem. A ano, o trochu lépe než obyčejné TDI to také jede. Jen to není dost ostré. Zatímco u benzínové verze jsem s označením hot-hatch problém neměl, u vznětové to s čistým svědomím říct nemohu. Možná i proto, že naftový motor sice může být hodně rychlý a dynamický, ale vždy bude mít to své ALE. Vznětová Octavia RS sice jede, ale… Ale ano, jen to chce natlačit pedál opravdu až k dorazu a mít o trochu větší trpělivost než u benzínu. Turbodiesel zkrátka není tak výbušný a jankovitý, jako zážehová verze, ale něco předvést umí. Ovšem pokud budete mít možnost srovnání, dost možná vás RS TDI neuspokojí.

Pokud ale hledáte rozumnou spotřebu a koupi naftového motoru vám nerozmluvím, zbývá mi ještě prozradit vám přesná čísla dosažená při týdenním testování. Po městě mi Octavia jezdila za 6,3 litru, mimo něj za 5,2 litru a na dálnici za 5,4 litru. Jak vidíte, meta „pětapůl na sto“, která byla natolik populární u majitelů prvních TDI „fčipu fmetle na hlínách“ není pro Octavii RS žádný problém. Výsledný týdenní průměr mi pak ukazoval 5,6 litru na sto kilometrů, ale Octavia se mnou nejčastěji jezdila po městě a případně na okreskách v ostřejším tempu, což spotřebu samozřejmě spíše zvyšovalo. Taková svižnější jízda na okresce znamenala klidně i něco málo přes šest litrů na ukazateli.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Peugeot 308 2.0 BlueHDi AT - Francouzský šarm

Závěr

Ne, opravdu Octavia RS TDI není konkurent pro kategorii hot-hatchů. Pokud chcete nějakou přesnou pilu na ostré jízdy po okreskách doprovázené krásným zvukem motoru a neřešíte jízdní náklady, asi se jí vyhnete obloukem. Bylo by ale špatné jí kvůli tomu škatulkovat, protože nabízí velice atraktivní výbavu a vzhled v přijatelném cenovém balení a trochu lépe vyladěné jízdní vlastnosti a pár koní v motoru navíc. Pokud to vše zabalíte do atraktivního hávu, jakým jasně žlutá barva je, dostanete neskutečně příjemné kombi, se kterým mi dělalo radost jezdit.

Porovnejte parametry vozu Škoda Octavia Combi RS s konkurencí na Autohled.cz