Test Toyota RAV4 Plug-in Hybrid: Elektromobil se spalovacím motorem

Img 20220823 141259

Populární Toyota RAV4 je aktuálně k dispozici s benzínovými motory 2.0 Dynamic Force s možností manuálu či převodovky s plynule měnitelným převodem, ve variantách 2×4 nebo 4×4. Stejně tak je k dispozici jako 2.5 Hybrid s pohonem 4×2 a 4×4. A potom, z pohledu ceny, výkonu i parametrů určitě jako vrchol nabídky, ve variantě 2.5 Plug-in Hybrid s pohonem 4×4 a výkonem 306 koní. Prodlužovačky do ruky, startujeme…

Auto s charakterem

Jako obvykle začínám vzhledem. Toyota RAV4 svým designem dokonale kombinuje robustní vzhled tradičního SUV s ostrými a dynamickými křivkami s autem, které si dokáže zachovat a nabídnout také podstatnou dávku elegance. Karoserie působí velmi nápaditým, někdy až netradičním dojmem. První pohled na přední světlomety nutí člověka pokračovat dále, ať už směrem k výrazné přední masce, nebo po boční křivce až k nepřehlédnutelně tvarované zádi. Svým celkovým provedením se Toyota RAV4 určitě standardům vymyká, ale zároveň si dokáže zachovat určitý reprezentativní vzhled, který ukazuje, že se designéři dokázali držet při zemi a nepopustili uzdu své fantazie zbytečně moc.

Foto: David Hampl

Na designu se pozitivně podepisuje také stupeň výbavy Selection, který „Ravce“ dodává zpětná zrcátka v klavírní černé barvě a odlišné lakování střechy, taktéž v klavírní černé. Nutno říct, že v případě mého odstínu dané prvky až tak výrazně nevynikají, netvoří až tak oko přitahující kontrast, což může být pro někoho plus, jelikož ponechává auto více barevně sladěné do jednoho, v mém případě tmavšího stylu. Toyota RAV4 Plug-in Hybrid však může být kromě temné modré, popelavé nebo zirkonové barvy k dispozici také v karmínově červeném odstínu, nebo v bílé perleti, kde kontrast s klavírní černou už bude působit velmi výrazně.

Při jízdě po městě se připravte na to, že budete přitahovat pohledy kolemjdoucích. Ať už kvůli designu, tak pro velikost, nebo samozřejmě kvůli tichému jízdnímu projevu. Jako by v Toyotě chtěli okolí ukázat, v čem to vlastně jezdíte. A tak kdo nedokáže na první pohled identifikovat plug-in hybrid podle EL značek, nebo dvou víček „nádrže“, může své oko zaměřit na záď, kde je celkem výrazné označení faktu, že se jedná o plug-in hybridní model. V oblasti zadního sloupku nelze přehlédnout nápis „selection“ odkazující ke konkrétnímu výbavovému stupni, který je aktuálně tím nejvyšším a rozšiřitelným ještě o VIP paket.

Foto: David Hampl

Pohled do minulosti

Jestli jste jako já fanoušci spíše minimalistických interiérů, dotykových tlačítek a digitalizace, bude pro vás pohled do interiéru vozu Toyota RAV4 Plug-in Hybrid trochu retro. Je to především infotainment, který vás vrátí o mnoho let zpět. Ať už je to zobrazení mapových podkladů, nebo třeba rozlišení parkovací kamery, tady je rozhodně co inovovat. Zpět v čase vás rozhodně vrátí i kaplička přístrojů, kde stále dominují mechanické budíky, se středovým digitálním displejem, opět s rozlišením, které v dnešní době působí spíše úsměvně.

Mohlo by vás zajímat:  Test Citroën C4 X SHINE - naftová motorizace a praktičtější tvary pro extravagantního Francouze

Ale pozor, když do auta sednete a ujedete s ním pár desítek kilometrů, tuhle zastaralost mu odpustíte a začnete si libovat v tom, jak skvělou ergonomii pracoviště řidiče nabízí. Přístup k základním funkcím infotainmentu řeší boční mechanická tlačítka, teplotu nastavíte pěkně „po staru“ otočením robustních koleček, u přístrojovky nehrozí zhoršená viditelnost na slunci. Po tom všem Toyotě odpustíte i to, že tlačítko ESP působí jako by tam bylo vsazeno navíc, na poslední chvíli, a do lesklého černého panelu jsou natvrdo vtlačena plastová tlačítko pro zapínání ventilace nebo vyhřívání sedadel.

Foto: David Hampl

Jasně, některá řešení nevypadají dobře ani moderně, ale důležité je, že fungují. Abych interiér jenom nehanil, musím zmínit i pozitiva. Jsou to pohodlná sedadla, stejně jako nelze zapomenout na dostatek prostoru, jak pro pasažéry vpředu, ale i vzadu. A abych té moderní technologii přece jenom nekřivdil, nabídne Toyota RAV4 Plug-in Hybrid také head-up displej, nebo z mého pohledu unikátní vychytávku – digitální zpětné zrcátko. Místo klasického obrazu tak může promítat obraz ze zadní kamery. Samozřejmě jde o volitelnou vlastnost a řidič může zůstat u klasické odrazové plochy.

Více elektromobil

Toyota RAV4 Plug-in Hybrid kombinuje hned trojici motorů. Pod kapotou najdeme 2,5litrový zážehový čtyřválec pracující v Atkinsonově cyklu, nabízející výkon 136 kW a točivý moment 227 Nm. Dále je tu přední elektromotor s výkonem 134 kW a 270 Nm točivého momentu. A jelikož se Toyota RAV4 Plug-in Hybrid prodává výhradně s pohonem 4×4, je tu ještě zadní elektromotor nabízející výkon 40 kW a točivý moment 121 Nm. Sečteno, podtrženo, auto disponuje celkovým výkonem 306 koní, slušným zrychlením za 6 vteřin a maximálkou 180 kilometrů v hodině.

A jak hybridní pohon vlastně funguje, pokud auto necháte dělat vše tak, jak uzná za vhodné? Primárně je třeba zvyknout si na to, že Toyota RAV4 Plug-in Hybrid se chová jako elektromobil. Na jednu stranu si to může dovolit, protože je vybavena lithium-iontovou baterií o kapacitě 18,1 kWh. To znamená dle WLTP 75 km dojezdu, ve městě až 98 km. Auto se tedy primárně snaží využívat elektřinu. A je mu jedno, kde a kolik jedete. Praxe je potom taková, že i při 90kilometrové rychlosti, nebo dálniční sto třicítce nemá Toyota potřebu aktivovat spalovák a využívá energii v akumulátoru. V těchto rychlostech ale využití elektřiny nedává úplně smysl, a tak pokud ručně nepřepnete na „HV“ mód, můžete jenom sledovat, jak dojezd padá a padá…

Mohlo by vás zajímat:  Test Fordu Puma 1.0 EcoBoost mHEV – nově crossoverem, který nabídne dynamický vzhled a výkonnou mild-hybridní motorizaci
Foto: David Hampl

Toyota nabízí pro hybridní pohon celkem tři režimy. Prvním je „Auto“, kdy je management využití energie plně v režii auta. Jak jsem popsal výše, v takovém případě čekejte spíše chování elektromobilu. Spalovák se zapne jen ve chvíli potřeby vyššího výkonu, kdy dupnete na plyn. Dále je tu režim „EV“, který hodí vůz primárně do elektrického módu a spalovák se nesepne ani když plynový pedál sešlápnete sebeagresivněji. Posledním režimem je „HV“. V tu chvíli se auto chová jako hybrid. Ne však jako plug-in hybrid, ale jako full hybrid. I když máte plnou baterii, auto přesto už při rychlosti několika desítek km/h zapíná spalovací motor a elektřina jde do pozadí.

Chápu, že kdo bude s autem jezdit kolem komína, tak vzhledem k WLTP dojezdu 75 km dává primární využívání elektřiny smysl. Jakmile ale plánujete delší cestu, nezbude vám nic jiného, než během řízení pravidelně měnit jízdní režimy mezi HV – při rychlejším tempu a EV nebo Auto – při projíždění měst a obcí. Trochu zklamání je potom absence rychlejšího nabíjení. Zatímco standardní elektromobil dokáže na nabíječce skrz 11 kW Mennekes za hodinu dobít kolem 60 km, Toyota RAV4 Plug-in Hybrid jenom asi 26 km. Takže z nuly na plné nabití baterie jste odsouzeni k čekání po dobu zhruba 2 – 3 hodin. Na druhou stranu, pořád je tu ještě spalovák a nádrž o slušném objemu 55 litrů. A i přes zcela vybitou baterii se auto stále umí chovat jako full hybrid, takže elektřina pořád pomáhá, kde se dá a když je to potřeba.

Foto: David Hampl

Svižně, jistě a občas i tiše

A jak tedy Toyota RAV4 Plug-in Hybrid vlastně jezdí? V elektrickém režimu uchvátí příjemné ticho a poměrně slušná svižnost. Onen nádherný klid se ale vytrácí při potřebě prudké akcelerace, kdy se připojí spalovací motor. Zvuk rozhodně není tichý, nebo jakkoliv příjemný a kultivovaný. Tohle je problém e-CVT obecně, a i přes snahu o optimální odhlučnění nemusí být zvuk motoru při svižné jízdě úplně snesitelný.

Mohlo by vás zajímat:  Toyota AYGO 1.0 VVT-i x-play - roztomilý prcek do města

Když to ale nebudete přehánět a hodíte se do módu řekněme komfortního, klidného cestování, je to zážitek. Naladění podvozku je velmi příjemné, nerovnosti auto dokáže auto perfektně a jistě žehlit a problémem se stávají až skutečně velké díry, pokud do nich nevědomky vletíte.

Toyota RAV4 Plug-in Hybrid působí i přes svou velikost slušně jistým dojmem. Vliv na to pochopitelně mají baterie v podlaze, které snižují těžiště a tím pomáhají vůz udržet v jízdní stopě. Prudší zatáčky nepřinášejí žádné výrazné nežádoucí náklony a není problém i při trochu vyšší rychlosti vcelku jistě držet jízdní stopu. Samozřejmě fyzika funguje stále, takže auto má své limity a na nějaké závodění to pochopitelně není a nebude.

Na co to ale klidně bude, to jsou jízdy do mírnějšího terénu. Užít si trochu zábavy na rozbahněné polňačce nebo poli s pevnějším podkladem není problém. Autu svůj záměr dáte vědět stisknutím tlačítka „Trail“, které je určeno právě pro jízdu mimo zpevněnou cestu. Více však pohon 4×4 dává smysl třeba při jízdě na hory a potřebách zvládnout hůře sjízdné vozovky, nebo problémové situace.

Foto: David Hampl

Stojí za to

Toyota RAV4 Plug-in Hybrid, mluvíme-li o modelovém roce 2022, je k dispozici za 1 400 000 Kč. To v případě výbavy Comfort. Za Selection je třeba připlatit si ještě o 100 tisíc navíc. Stejnou částku navíc je potom třeba vydat v případě zájmu ještě o paket VIP. Před pár dny byl však zveřejněn také ceník modelového roku 2023, kde „Ravka“ začíná na částce 1,45 milionu ve výbavě Dynamic, 1,55 milionu ve výbavě Selection a 1,625 milionu v případě vrcholu nabídky, výbavy Executive.

Cena opravdu není lidová, na druhou stranu je třeba říci, že pomineme-li onen pro někoho až příliš retro interiér, má z hlediska svých vlastností, výbavy, komfortu a dalších věcí Toyota RAV4 Plug-in Hybrid co nabídnout. Za danou cenu tedy s klidným srdcem říká, že opravdu stojí. Ale určitě není a nebude pro každého.

Zdroj: Autorský text

Zdroj obrázků: Vlastní fotografie autora / David Hampl
David Hampl

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora