Test Volkswagen ID.3: Modernizovaný malý elektromobil využijete i za městem

Img 20231010 105421

Modelová řada Volkswagenu s označením ID není v dnešní době nic neznámého. Asi nikomu neuniklo, že jde výhradně o elektromobily, tedy jakousi cestu budoucnosti. Právě ID.3 byl úplně prvním představeným zástupcem takto pojmenované elektrifikované řady. A protože od představení uběhlo několik let, máme tu facelift. Povedl se?

Volskwagen ID.3 ztělesňuje další fázi vývoje elektromobility se značkou Volkswagen: Zvenčí se ID.3 vyznačuje čistými liniemi, které mu dodávají sofistikovanější vzhled, zatímco jeho interiér zaujme vysoce kvalitními materiály a celou řadou asistenčních systémů, které jsou již součástí sériové výbavy. Tak vypadá čistě elektrická mobilita na úrovni doby.

Nový model ID.3 je postavený na platformě MEB a díky novému softwaru pro ID. modely je v mnoha ohledech vyzrálejší – ať už díky komfortním nabíjecím funkcím, jako je Plug & Charge, nebo praktickým aplikacím, z nichž některé lze aktivovat jako Upgrade i po zakoupení.

Img 20231010 105455
Foto: David Hampl

Design

Každý pozná, že jezdíte na elektřinu. Konstrukce, která využívá modulární platformu pro elektromobily (MEB), umožňuje vytvořit jedinečný design se sportovním šarmem, který se vyznačuje mimořádně dlouhým rozvorem s krátkými převisy a velkými koly (nejméně 18 palců). Charakteristické designové detaily, jako je přední dekor, zadní spoiler a čisté tvary karoserie rovněž zdůrazňují optimální aerodynamiku vozu.

Již při prvním pohledu zaujme model ID.3 skutečným highlightem – inovativním systémem IQ.LIGHT. Technologie LED Matrix použitá ve světlometech pak umožňuje jízdu s trvale zapnutými dálkovými světly, aniž by přitom docházelo k oslňování ostatních účastníků silničního provozu. Mezi krásně modelovanými světlomety LED Matrix je umístěn elegantní světelný pás s centrálním logem Volkswagen. Jestliže se přiblížíte k vozidlu, světlomety se krátce rozsvítí, jako by na vás mrkaly.

Mohlo by vás zajímat:  Test Dacie Duster 1.5 dci: Univerzál pro každého?

To, co působí dokonalým dojmem vpředu, nesmí chybět ani na zadní partii vozu. Součástí paketu jsou také volitelná 3D zadní světla s LED technologií s animovanými brzdovými světly a s integrovanými dynamickými směrovými světly, která se postupně plynule rozsvěcují a názorně ukazují směr odbočení.

 

Img 20231010 110014
Foto: David Hampl

Interiér

Nové ID.3 je velkoprostorový hatchback s kompaktními rozměry: Dlouhý rozvor, který je typický pro čistě elektrické vozy, zajišťuje nejen lepší stabilitu při jízdě, ale především umožňuje variabilní a flexibilní využití inteligentně navrženého interiéru. V ID.3 tak může pohodlně a komfortně cestovat až pět osob. Ale pozor, v závislosti na výbavovém stupni auta. Kromě velkého prostoru se o příjemné pocity postarají také nové materiály, které jsou použité například na přístrojové desce nebo obložení dveří a které v novém ID.3 přispívají k vnímání vysoké kvality.

V interiéru nového vozu ID.3 v sériovém provedení jsou plně využity recyklované materiály. Například čalounění stropu nebo podlahové rohože jsou vyrobeny z polyethersulfonu (PES), plastu, který se vyrábí z recyklovaných PET lahví. Rovněž potahy sedadel a panely dveří jsou vyrobeny převážně z recyklovaného materiálu.

Interiér vozu může být osvětlen jednou z deseti sériových barev (volitelně je k dispozici až 30 barev), a to včetně palubní desky, přihrádky na mobilní telefon a panelů dveří. Zda bude mít osvětlení chladnější nebo teplejší barevný tón, záleží pouze na vás.

Img 20231010 105503
Foto: David Hampl

Technologie

Head-up displej s rozšířenou realitou, který je součástí volitelného paketu Interiér, promítá důležité informace – například aktuální rychlost nebo dopravní značky, na které si máte dát pozor – přímo do zorného pole na čelní sklo.

Mohlo by vás zajímat:  Test Citroënu C5 Aircross 2.0 Blue HDi EAT8 – nový zástupce kategorie SUV od značky Citroën

Kromě zobrazení volitelného asistenta pro změnu jízdního pruhu Travel Assist zobrazuje Head-up displej s rozšířenou realitou také nové symboly, jako jsou kruhové objezdy, informace o vzdálenosti do cíle a stav nabití baterie (SOC – State of Charge).

Při monotónních jízdách může někdy dojít k nebezpečným situacím. Při nich se uplatní volitelný systém pro udržování vozu v jízdním pruhu Lane Assist, který od rychlosti 60 km/h rozpozná situaci, kdy vozidlo neúmyslně opouští vyznačený jízdní pruh, a prostřednictvím protipohybu řízení vrátí pozornost řidiče k dění na vozovce.

Nový displej s úhlopříčkou 12 palců (30,5 cm) představuje intuitivní ovládací centrum pro všechny aplikace infotainmentu a celou řadu digitálních služeb Volkswagen. Prostřednictvím displeje můžete mimo jiné spouštět aktualizace Over-the-Air nebo Upgrades. Alternativně si můžete zkrátit čekání některou z klasických digitálních her v nové In-Car aplikaci „Hry“.

Img 20231010 105528
Foto: David Hampl

Možnosti

Volkswagen ID.3 je možné pořídit hned v několika variantách výbav. Základem je Life Pro od 990 000 Kč, s kapacitou baterie 58 kWh a výkonem motoru 15 kW. Na tento základ navazuje výbava Pro se startovní cenou 1 112 900 Kč.

Baterii s vyšší kapacitou, konkrétně 77 kW lze získat ve výbavě Life Pro S, která startuje na částce 1 139 900 Kč. Jít lze ale ještě dál, od startovní sumy 1 272 900 Kč lze získat Volkswagen ID.3 Pro S. Tuto konfiguraci lze považovat za vrchol nabídky. Právě toto byla i konfigurace testovaného modelu.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Alfa Romeo GTV
Img 20231010 105539
Foto: David Hampl

Jízdní vlastnosti

Ani jízdně toho není moc, co vytknout. Podvozek je naladěný na můj vkus spíše mírně tvrději, ale rozhodně není bez komfortu. Toto naladění přidává auto více jistoty, což se v kombinaci s okamžitým nástupem výkonu třeba při předjížděcích manévrech nebo při říznutí zatáčky může hodit. Kladně hodnotím i odhlučnění interiéru. Když už pochopitelně neslyším motor, nechci být otravován ani přílišným aerodynamickým hlukem. I to se u ID.3 povedlo.

Díky větší baterii lze za ideálních podmínek počítat s dojezdem kolem 500 kilometrů, což je v dnešní době zcela dostačující a za mě úplně adekvátní hodnota. A kdyby přece jen energie došla, nabídne auto možnost dobití výkonem až 170 kW.

Nutno zmínit ještě další dvě pozitiva spojené s tím, že je Volkswagen ID.3 zadokolkou. V první řadě to může přinášet trochu více zábavy, pokud máte řízení trochu více v ruce. Z praktického hlediska má potom auto slušný poloměr otáčení, tedy lidově řečeno, má dobrý „rejd“. Takže na parkovištích i ve městech bude skvělým parťákem.

A negativa? Když víte, do čeho sedáte a v čem jedete, moc jich není. Snad jenom počet míst k sezení. Až na jednu. U pětidvéřového hatchbacku byste totiž čekali, že budete moci jezdit v pěti. To lze ale jenom u verze s menším akumulátorem. U vyšších výbav, a tedy verzí s větší baterkou je Volkswagen ID.3 pouze čtyřmístné auto. Tím nechci říct, že se dozadu pět lidí nevejde, ale pro prostředního pasažéra chybí pás. A také v TP je počet cestujících jasně vyznačen. Tak pozor.

David Hampl

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora