Tři nejčastější přestupky na železničních přejezdech policie raději neřeší, jinak by pokutovala každé auto

Railway Level Crossing Barrier Down With Vehicles Waiting Train Pass

Železniční přejezdy jsou spojovány hlavně s těžkými nehodami, kdy mnoho řidičů ignoruje výstražná světla, pokyny k zastavení, a někdo dokonce i samotné závory. Jsou ale i mnohem banálnější přestupky, které řidiči na přejezdech páchají. A kdyby je trestala policie, bude jenom málokdo, kdo by odjížděl bez pokuty.

Světla

Pokud je třeba před železničním přejezdem zastavit a počkat, než přejede vlak, je samozřejmým úkonem to, že zabezpečíme vozidlo, aby nedošlo k jeho rozjetí. Je ale ještě jedna věc, kterou je třeba udělat. Přepnout světla na tlumená, takzvaně z potkávacích na parkovací. Je to primárně z důvodu, že většina přejezdů je lehce vyvýšených a při stání dochází k oslňování jak řidičů v protisměru, tak i těch před námi, kterým světla doslova září do zpětných zrcátek. Ani jedno není příliš příjemné.

Mohlo by vás zajímat:  Desatero bezpečné jízdy, které většina řidičů stále neovládá
Zdroj obrázku: Freepik

Rychlost

Málokterý řidič ví, jakou maximální rychlostí může jet přes železniční přejezd. Většina rychlost přizpůsobuje spíše jeho stavu než tomu, co říká zákon. A i to je pochopitelně špatně. Zákon říká, že na přejezdu i 50 metrů před ním je třeba jet maximální povolenou rychlostí 30 kilometrů v hodině. Za předpokladu, že na přejezdu bliká přerušované bílé světlo, může být maximální povolená rychlost 50 km/h. Málokdo o tomto vůbec ví, natož aby rychlostní limity dodržoval. A to jak na přejezdu, tak oněch padesát metrů před ním.

Mohlo by vás zajímat:  Číňané chystají crossover, se kterým chtějí získat Evropu

Zastavení

Mnoho řidičů vjede na železniční přejezd i přesto, že nemá jistotu bezpečného přejetí a pokračování v jízdě. Velmi často k tomu dochází ve chvíli, kdy se začnou tvořit kolony. V takovém případě musí řidič zastavit před přejezdem a vjet na něj až ve chvíli, kdy má jistotu, že ho bezpečně přejede a může pokračovat dále. Chybou je pokračovat v koloně tak, že s vozem zastavíme uprostřed přejezdu. Tato situace je navíc poměrně krizová a může vést k nehodě s fatálními následky.

Zdroj: https://www.ergonomics.org.uk/Public/Resources/Articles/Situation_awareness_failures_at_level_crossings.aspx
Karel Michalec

O Karel Michalec

Kontakt na autora: karel.michalec@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora