Víceúčelový maloobjemový motocykl Honda CRF300 Rally obstojí v různých situacích

2021 Crf300 Rally

Víceúčelový maloobjemový motocykl obstojí v různých situacích: díky nízké hmotnosti a malé šířce, jež jsou zárukou skvělé manévrovatelnosti, se dokáže snadno proplétat hustým městským provozem, zatímco jeho odpružení, výška a poloha sedla umožňují zábavnou a pohodlnou jízdu na asfaltu i po nezpevněných cestách. Jeho charakter tak jezdcům všech úrovní otevírá zcela nové příležitosti.

Vzhled stroje vychází přímo z dakarského závodního speciálu HRC CRF450 RALLY a model CRF250 RALLY, vycházející z civilní verze CRF250L, tak při svém představení v roce 2017 přinesl na trh opět něco nového. Nejenže podle vzhledu byl připraven zúčastnit se pouštní rychlostní zkoušky, ale zároveň nabídl skutečné dobrodružství všem jezdcům, kteří preferují lehký a snadno ovladatelný stroj.

Pro rok 2021 vedle modelu CRF300L* přichází také verze CRF300 RALLY. Lehčí, výkonnější a ještě lépe vybavená k objevování nových obzorů – kolem světa nebo kolem bloku: Honda CRF300 RALLY je připravena vydat se na cestu.

  1. Informace o modelu

Díky zdvihovému objemu 286 cm3 nyní nový motor modelu CRF300L dosahuje o 10 % vyššího výkonu (20,1 kW při 8 500 ot./min.) a o 18 % vyššího točivého momentu (26,6 Nm při 6 500 ot./min.). Došlo k úpravě časování sací vačky a sací i výfukový systém byly přepracovány s důrazem na výrazně větší točivý moment a výkon ve středních otáčkách. Převodové poměry 1. až 5. rychlostního stupně jsou kratší, což má za následek lepší dynamiku, zatímco převodový poměr 6. rychlostního stupně je delší pro uvolněnější jízdu vyšší rychlostí. Pomocná kluzná spojka nyní zlepšuje přenos síly na zadní kolo při prudkém podřazování a ovládání spojkové páčky je o 20 % lehčí.

Hlavní zásluhu na redukci hmotnosti o plné 4 kg mají především přepracovaný ocelový rám, hliníkové kyvné rameno a spodní bod upevnění vidlice. U všech těchto prvků byla navíc revidována tuhost s ohledem na zpětnou vazbu a pocit kontroly. Tomu byla přizpůsobena i geometrie řízení a vidlice se vyznačuje o 10 mm delším zdvihem.

Ostře řezaná kapotáž ukrývá větší 12,8litrovou palivovou nádrž, komfortní široké sedlo, výrazný asymetrický zdvojený LED světlomet a nový LCD přístrojový panel. Pozice jezdce byla upravena s důrazem na lehčí řízení, jež je důležité nejen při jízdě v terénu, ale i při manévrování v městském provozu.

  1. Hlavní vlastnosti

 3.1 Motor

  • Motor se zvětšeným zdvihovým objemem 286 cm3 posílil o 1,9 kW a o 4 Nm
  • Revidované převodové poměry pro lepší akceleraci i uvolněnou jízdu
  • Pomocná kluzná spojka s o 20 % lehčím ovládáním páčky

O 14 % většího zdvihového objemu jednoválcového kapalinou chlazeného DOHC motoru (z 250 cm3 na 286 cm3) se podařilo dosáhnout prodloužením zdvihu na 63 mm oproti původním 55 mm. Zachováno zůstalo vrtání 76 mm i kompresní poměr 10,7:1. Maximálního výkonu 20,1 kW motor dosahuje při 8 500 ot./min., točivý moment vrcholí hodnotou 26,6 Nm při 6 500 ot./min. (nárůst z 18,2 kW při 8 500 ot./min. a 22,6 Nm při 6 750 ot./min.). Vylepšení výkonu a točivého momentu motoru však nejlépe ilustrují křivky z dynamometru: nový motor je výrazně silnější v celém rozmezí nad 2000 ot./min.

Mohlo by vás zajímat:  Peugeot podrobněji představil kombi na základech 308

Pro vyhlazení síly motoru a pro lepší rozjezd i akceleraci byly převodové poměry 1. až 5. rychlostního stupně zkráceny, zatímco u 6. rychlostního stupně je převodový poměr delší, což umožňuje příjemnější jízdu po hlavních silnicích. Využitím pomocné kluzné spojky se snížila síla potřebná k ovládání páčky o 20 % a zároveň se odbouralo „odskakování“ zadního kola při rychlém podřazování, což je prospěšné pro lepší kontrolu nad strojem na silnici i v terénu. Maximální rychlost pro jízdu na dálnici vzrostla ze 129 km/h na 135 km/h.

Revidovaný zdvih a časování sací vačky se zaměřily na posílení odezvy motoru v nízkých a středních otáčkách, které jsou při jízdě ve městě a v terénu využívány nejčastěji. Ke stejnému cíli přispěli také nový vzduchový filtr, výfukový svod, koncovka výfuku a časování zapalování. Účinnost spalování i ekologické parametry dále zlepšují iridiová svíčka spolu s přesným měřením množství paliva v systému vstřikování PGM-FI.

Konstrukce motoru využívá posunutý válec, který snižuje vnitřní ztráty třením, a píst vyrobený ze speciálního materiálu, jenž je opatřen molybdenovým povlakem. Olejové čerpadlo je vybaveno interním odlehčovacím zařízením, které brání zavzdušnění oleje. Klikový čep využívá půlené nalisované kovové ložisko, zatímco v klikovém ložisku je použito litinové pouzdro. K dalšímu snížení vibrací přispívá primární vyvažovací hřídel.

Chladicí soustava je tvořena 12,7 kW chladičem umístěným na levé straně stroje, který je chráněn polypropylenovou mřížkou tvarovanou tak, aby zlepšovala proudění vzduchu. Chladicí ventilátor s tenkým vodicím kroužkem slouží k zajištění nízké teploty i při nízkých rychlostech – například při jízdě v hustém provozu či při jízdě v terénu.

Motor modelu CRF300 RALLY splňuje emisní normu EURO5.

3.2 Podvozek

  • Lepší ovladatelnost a agilita na každém povrchu díky široké škále vylepšení
  • Významná úspora hmotnosti díky novému rámu a kyvnému rameni
  • Revidované vyvážení tuhosti pro lepší zpětnou vazbu a pocit kontroly nad strojem
  • Přední i zadní odpružení s dlouhým zdvihem

Díky novému podvozku se hmotnost modelu CRF300 RALLY podařilo snížit o plné 4 kilogramy. Pohotovostní hmotnost tak nyní činí 153 kg. Rám tvořený ocelovou semi-dvojitou kolébkou je zcela nový a k celkovému úbytku hmotnosti přispívá plnými 2,15 kg. Pro lepší ovladatelnost a pro zajištění trakce obou kol byla vyladěna jeho pružnost, takže rám se nově vyznačuje o 25 % nižší boční tuhostí.

Toho se podařilo dosáhnout snížením šířky (-30 mm) hlavní svislé trubky, spodními trubkami s menším průměrem (25,4 mm oproti dosavadním 28,6 mm) a zúžením centrální výztužné trubky o 20 mm.

Vyvážený celek doplňuje jednodílné kyvné rameno z hliníkové slitiny, které je nejen o 550 g lehčí, ale vyznačuje se navíc o 23 % menší boční tuhostí. V prostoru za upevňovacím čepem je o 15 mm užší a jeho hladký průřez přispívá k dosažení rovnoměrného ohybu. Pro nastavení řetězu slouží prvek z extrudovaného hliníku. Ocelový spodní bod pro upevnění vidlice použitý u předchozí konstrukce byl nahrazen hliníkovým, čímž se ušetřilo 730 g v místě vysoko nad těžištěm stroje, a zároveň se tak zrychlila odezva řízení.

Mohlo by vás zajímat:  Značka Aprilia představuje první urban adventure skútr. V městském provozu má být nezastavitelný

Zdvih 43mm inverzní vidlice Showa se zvýšil o 10 mm na 260 mm, hmota pružin a nastavení tlumení byly upraveny s ohledem na přesnou kontrolu v širokém rozmezí terénů a rychlostí. Zadní odpružení Pro-Link nabízí zdvih 260 mm a tlumič Showa.

Světlá výška vzrostla z 270 na 275 mm. Sklon přední vidlice a závlek nově dosahují 27,5°/109 mm (oproti 27,6°/113 mm) a rozvor kol narostl o 10 mm na 1455 mm.

Přední kolo je opatřeno jedním 296mm brzdovým kotoučem spojeným s dvoupístovým třmenem, na zadním kole se nachází 220mm kotouč s jednopístovým třmenem; stejně jako u závodních modelů CRF má zadní hlavní brzdový válec novou lehkou integrovanou konstrukci. Kotouče mají vlnovitý okraj, který byl rovněž převzat přímo z CRF250R / CRF450R, a vyznačují se výjimečnou samočisticí schopností i v nepříznivých podmínkách. 2kanálový systém ABS je součástí standardní výbavy.

K dalšímu snížení hmotnosti přispívají lehké hliníkové ráfky; pro rok 2021 byl alumitový povrch vyleštěn do snadno udržovatelné lesklé podoby. Terénní pneumatiky ve stylu enduro (vpředu 80/100-21 51P, vzadu 120/80-18 62P) zajišťují trakci v různých jízdních situacích.

21palcové přední kolo a 18palcové zadní kolo zvyšují stabilitu v těžším terénu a v případě potřeby umožňují obutí speciálních terénních pneumatik. Použitím obráběné zadní rozety a šroubů o rozměru M8 (namísto M10) a duté osy zadního kola pomohlo ušetřit 240 g, respektive 160 g.

3.3 Vzhled a výbava

  • Lehčí a štíhlejší kapotáž ukrývá větší 12,8litrovou palivovou nádrž
  • Širší sedlo pro lepší komfort, nyní upevněné na pryžových úchytech a o 10 mm níže
  • Lépe čitelný pozitivní LCD displej

Honda CRF300 RALLY je určena pro dlouhé cesty a její vzhled tomu odpovídá. Vychází z dílů použitých u modelu CRF450 RALLY. „Plovoucí“ štít, horní i spodní kapotáž a boční panely účinně chrání jezdce před povětrnostními vlivy. Dodatečnou ochranu poskytují kryty rukojetí, jež chrání nejen ruce, ale i brzdovou a spojkovou páku. Spodek stroje je opatřen ochranným krytem a řadicí páčka má sklopnou koncovou část.

Od středu k zádi se modernizovaný stroj vyznačuje ostrými motokrosovými proporcemi; držák pro upevnění registrační značky je mnohem menší (úspora 300 g), další váhu  se podařilo ušetřit díky agresivnímu tvaru předního blatníku. Objem palivové nádrže vzrostl o 2,7 litru na 12,8 litru; s ohledem na spotřebu 3,1 l/100 km (v režimu WMTC) tak dojezd stroje činí přes 410 km.

Mohlo by vás zajímat:  Sportovní, praktické a elegantní: Nové modely Audi Q5 Sportback a SQ5 Sportback TDI

Sedlo je pro lepší komfort upevněno pomocí pryžových úchytů a také stupačky jsou opatřeny pryžovými vložkami. Sedlo je umístěno ve výšce 855 mm, což je o 5 mm více než u CRF300L a o 10 mm méně než u předchozího modelu. Podobně jako jeho sourozenec má vpředu zúžený profil, část pro sezení je však o 20 mm širší a poskytuje tak lepší komfort při delších jízdách.

Pro snazší ovladatelnost došlo k mírnému pozměnění pozice jezdce: řídítka byla mírně posunuta směrem vzad, zatímco stupačky se nacházejí níže a více vzadu, čímž jezdci usnadňují řazení v těžkých offroadových botách. Řídítka modelu CRF300 RALLY jsou opatřena interními závažími pro snížení vibrací. Také boční stojan byl upraven, jeho (nyní) sklopná opěrná část má o 10 % větší plochu.

Přepracovaný o 70 g lehčí LCD displej zobrazuje jezdci černé číslice na jasném bílém pozadí, čímž je zaručena jejich dobrá čitelnost. Číslice ukazatele rychlosti jsou navíc o 6 mm větší (23 mm). Zobrazované údaje zahrnují informaci o zařazeném rychlostním stupni, dojezd na palivo v nádrži a spotřebu, průměrnou rychlost, stopky a otáčkoměr. Kompaktní asymetrický duální světlomet je opatřen LED diodami, kterým sekunduje zadní světlo s žárovkou. Také pružně upevněné ukazatele směru jsou tvořeny LED diodami.

  1. Příslušenství

Příslušenství vytvořené na míru pro model CRF300 RALLY zahrnuje 38litrový vrchní kufr, zadní nosič a úchyty.

  1. Technické parametry
MOTOR 
TypKapalinou chlazený jednoválec DOHC
Zdvihový objem (cm³)286 cm3
Počet ventilů na válec4
Vrtání ´ zdvih (mm):76 mm x 63 mm
Kompresní poměr10,7:1
Maximální výkon20,1 kW / 8 500 ot./min.
Max. točivý moment26,6 Nm / 6 500 ot./min.
Olejová náplň1,8 l
PALIVOVÝ SYSTÉM 
KarburaceElektronické vstřikování paliva PGM-FI
Objem palivové nádrže12,8 l
Spotřeba paliva3,1 l/100 km
ELEKTRICKÁ SOUSTAVA 
Kapacita baterie12 V – 7 AH
HNACÍ ÚSTROJÍ 
Typ spojkyMokrá lamelová, pomocná kluzná spojka
Typ převodovky6stupňová
Stálý převodŘetěz
RÁM 
TypOcelová semi-dvojitá kolébka
PODVOZEK 
Rozměry (DxŠxV)2 230 x 920 x 1 415 mm
Rozvor kol1 455 mm
Záklon rejdového čepu27,5°
Závlek109 mm
Výška sedla885 mm
Světlá výška275 mm
Pohotovostní hmotnost153 kg
Poloměr otáčení2,3 m
ZAVĚŠENÍ KOL 
Typ vpředu43mm inverzní teleskopická vidlice
Typ vzaduProlink
KOLA 
Přední koloHliníková s drátěným výpletem
Zadní koloHliníková s drátěným výpletem
Pneumatika vpředu80/100-21M/C 51P
Pneumatika vzadu120/80-18M/C 62P
BRZDY 
Systém ABS, Typ2kanálový systém ABS
Brzdy vpředuKotouč o rozměrech 296 mm x 3,5 mm s dvoupístovým třmenem
Brzdy vzaduKotouč o rozměrech 220 mm x 4,5 mm s jednopístovým třmenem
PŘÍSTROJE A ELEKTRONIKA 
Přístrojový panelLCD
SvětlometLED
Zadní světloŽárovka
Zdroj: Honda
Tomáš Dunajčík

O Tomáš Dunajčík

Kontakt na autora: tomas.dunajcik@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora