Zájem o tovární vozy i přestavby na autoplyn trvá. Na trhu jsou nové modely s LPG pohonem

Hose Plugged Into Car Made Lpg Liquefied Petroleum Gas Fuel Gas Station Metallic Blue Car Refueling Gas Station Ecology Transportation Eco Concept

Přestože počty registrací nových automobilů na LPG i přestaveb jsou letos meziročně nižší, pohon na autoplyn si vede stále dobře. Zájem je totiž stále vyšší než ve dřívějších letech a nabídka se rozšířila. K dostání jsou nově čínské pick-upy na LPG, přičemž automobilka GWM připravuje i další motorizace poháněné autoplynem.

Za první tři čtvrtletí roku 2023 bylo dle Svazu dovozců automobilů v Česku registrováno 2473 nových vozidel poháněných zkapalněným ropným plynem (LPG). Oproti loňskému roku, který byl co do počtu registrací nových továrních plynových vozů rekordní, tak za prvních 9 měsíců přibylo na českých silnicích asi o 500 nových vozů méně.

„Extrémní zájem o LPG byl loni podporován zejména cenovými turbulencemi benzínu a nafty. LPG si díky nezávislosti na Rusku udrželo cenovou stabilitu,“ říká Ivan Indráček, výkonný předseda České asociace LPG, a připomíná, že i přes tuto meziroční korekci nadále pokračuje trend z předchozích let. Nových vozů totiž bylo letos registrováno asi o polovinu více než v roce 2021, stejně tak přibylo i dodatečných přestaveb.

Mohlo by vás zajímat:  Porsche Panamera: nový koncept interiéru orientovaný na řidiče

Pro spalování LPG bylo za letošní 3 kvartály přestavěno dle odhadu odborníků asi 3200 vozidel. „Konkrétní číslo evidované Ministerstvem dopravy zahrnuje nejen montáže a demontáže, ale od letošního března i výměny nádrží. Čistě počet montáží je proto pouze odhadem,“ vysvětluje Evžen Procházka, technik strakonické společnosti AUTOGAS – CENTRUM, spol. s r. o., která se už tři dekády specializuje na přestavby vozů na LPG. Ze statistik vyplývá, že nejvíce se přestavují vozy Škoda, v letošním roce eviduje strakonická společnost více než pětinu přestaveb právě u modelů této značky. S odstupem jsou na tom podobně vozy Ford, Volkswagen, Toyota, Renault nebo Dodge.

Mohlo by vás zajímat:  Co všechno se vejde Báře Seemanové a Strýcové do kufru auta

Mezi továrními modely doslova kraluje Dacia, výrazně méně se s LPG pohonem prodávají vozy Renault a Fiat. Nabídka je sice stále omezená, ale čínská automobilka Great Wall Motors (GWM) letos přišla na český trh s novými modely pick-upů Steed 7 a Poer, u kterých si zákazníci v 98 % pořizují vůz v LPG verzi.

„Aktuální Model GWM Steed 7 se dodává s motorem Mitsubishi 2,4 l a továrním LPG systémem od společnosti Landi Renzo. Pro model GWM Poer, který je vybaven vysoce sofistikovaným přímo vstřikovým turbomotorem, se využívá zástavba od společnosti Autogas ALEX,“ popisuje Patrik Čemus ze společnosti Great Wall Motors Czech Republic a dodává, že v přípravě je také zástavba pro motory V6 twinturbo 3.0 l, a to i pro verzi Hybrid, kde motor pracuje v tzv. Millerově cyklu. Plánuje se též rozšíření nabídky LPG pohonu o další značky společnosti Great Wall Motors. GWM patří mezi lídry v oblasti elektromobility (formou joint venture spolupracuje s BMW), přesto pokračuje ve vývoji spalovacích motorů, jejichž konstrukci přizpůsobuje k používání alternativních i syntetických paliv.