České dálnice bohužel nepatří k těm nejbezpečnějším v Evropě. Částečně je na vině jejich nepříliš uspokojivý stav a s ním spojené časté uzavírky. Další díl viny je třeba přisoudit skutečnosti, že dálniční nájezdy nejsou na řadě míst správně řešeny a dnes už neodpovídají moderním nárokům. V neposlední řadě je ale třeba zmínit styl jízdy českých řidičů. Zřejmě i proto, že se na dálnici dostane při jízdách v autoškole jen málokdo, mají čeští řidiči dlouhodobě problém se správným řazením do dálničních jízdních pruhů. A jak jste na tom vy?
V levém pruhu rychle
Asi nejjednodušší pravidlo zvládá každý, už jen proto, že ostatní řidiči případného provinilce troubením a blikáním rychle umravní. Levý jízdní pruh je de facto prioritní a řadit by se do něj měly nejrychlejší vozy. Ale pozor, i v levém pruhu samozřejmě platí rychlostní limity, v případě České republiky tak nemůžete překročit 130 km/h. A to ani v případě, že levý pruh využíváte k předjíždění pomalejších aut v pruhu pravém.
Pravý pruh
České dálnice jsou zpravidla dvoupruhé, přestože v řadě zemí už jsou běžné dálnice se třemi, nebo dokonce čtyřmi pruhy. V pravém pruhu by řidiči měli strávit většinu času při jízdě na dálnici. Ale jsou tu samozřejmě výjimky. Kromě už zmíněného předjíždění byste se měli zařadit do pravého pruhu bezprostředně předtím, než dojedete k přípojnému pruhu dálničního nájezdu. Jak už bylo zmíněno, dálniční nájezdy nejsou v České republice příliš bezpečné, a tak je skutečně třeba tohle pravidlo dodržovat.
Přípojný pruh
Přípojné pruhy bývají v západoevropských zemích často i několikakilometrové, v České republice jsou však v extrémních případech dlouhé jen několik desítek metrů. Řidiče tak nutí zařadit se do pravého pruhu prakticky okamžitě, což ovšem není bez ohleduplnosti ostatních řidičů vždy možné. I na dlouhých přípojných pruzích by se však řidiči neměli zdržovat příliš dlouho, vždy by se měli snažit zařadit na dálnici co nejdříve.
Zdroj: https://www.ageas.co.uk/solved/road-safety/how-to-drive-safely-on-the-motorway/