Se zimou souvisí mnoho problémů. Většina lidí vyjmenuje nesjízdnost silnic, nutnost ometání sněhu, odstraňování námrazy nebo i potřebu splnit zákonné povinnosti ohledně pneumatik. Úskalí, která zima přináší, však mohou být i jinde. Mohou se týkat i samotného vlastnictví auta a jeho základního provozu. Problémy v tu chvíli mohou mít jak majitelé elektromobilů, tak i majitelé spalováků. S čím musejí počítat?
Elektromobily
Provoz elektromobilů v zimě je známé téma. Právě nízké teploty mohou negativně ovlivňovat dojezd. Jednoduše proto, že energie v akumulátoru je nezbytná také k vyhřátí interiéru, ale i k teplotnímu managementu baterie. Oproti papírovým hodnotám tak může být dojezd celkem výrazně snížen a je třeba s tím na delších trasách počítat.
Řešení samozřejmě existuje. Vyhřát si auto ještě ve chvíli, kdy je připojeno k nabíječce. Jakmile je v něm teplo, udržení teploty už tolik energie nespotřebuje. Nevýhodu tento postup ale má – rozhodně není zadarmo, protože auto spotřebovává energii ze zásuvky nebo nabíječky.
Spalováky
Ani u spalováků to v zimě není zcela jednoduché. Prvním rizikem může být pochopitelně problém s nastartováním vlivem akumulátoru, který není v úplně dobré kondici. Následný problém se týká zahřívání. První kilometry je třeba jet spíše pozvolna, v nízkých otáčkách, dokud se motor adekvátně neohřeje. Mnozí toto řeší zahříváním na místě, na volnoběh, ale to vozu úplně neprospívá. Navíc to není tak efektivní, jako ohřev za jízdy.
Tím ale peripetie spalováků v zimním provozu rozhodně nekončí. Čím je větší zima, tím déle bude trvat, než auto začne topit. Proto mnozí v zimě cestují radši v bundách. Opomenout ale nelze ani problém s vyšší spotřebou. Tedy pokud auto vůbec nastartuje. V případě dieselových motorů totiž stačí, aby byla v nádrži špatná sezonní nafta, a místo bezproblémového startu dojde k problémům.
Zdroj: https://www.autozone.com/diy/seasonal/warming-up-your-car-winter-start-up