Lexus LC Convertible: Promyšlená akustika a výjimečný zvuk

Lexuslccabrio010 (1)

Za vysokých rychlostí si v Lexusu LC Convertible vychutnáte výjimečný zvuk motoru, při poklidné jízdě vás překvapí naprosté ticho v kabině. Jaké technologie stojí za promyšlenou akustikou tohoto vozu?

Nasedněte do LC 500 Convertible, stáhněte střechu a polechtejte plynový pedál. Ozve se hluboký tón coby odpověď agregátu V8 a ujistí vás, že přicházejí ty nejlepší zážitky za volantem. Lexus si na kvalitě, kterou lze vnímat všemi smysly, dlouhodobě zakládá, a tak nechybí ani v jeho prvním modelu s látkovou střechou. Elegantní stylistické ztvárnění potěší oko stejnou měrou, jakou zvuk motoru osloví váš sluch. Jedním z důležitých cílů vývojového týmu bylo dosáhnout té správné kvality zvuku, což si vyžádalo velmi přesné konstrukční úpravy.

Inspirace supersportem LFA

Přístup ke zvuku motoru je velmi podobný jako u exkluzivního a ručně montovaného supersportu LFA. Specialisté pracující na jeho agregátu V10 identifikovali kvalitativní složky, které společně vytvářejí ideální akustickou „atmosféru“. V případě LC Convertible bylo nutné vyvážit mohutný zvuk V8 s požadavky na ticho v kabině, která boří předsudky ohledně cestování kabrioletem – což je rovnice, kterou Lexus označuje za „harmonii protikladů“.

Mohlo by vás zajímat:  V některých situacích je sešlápnutí brzdy ta nejhorší varianta, jak můžeme zareagovat
Zdroj obrázku: Tiskové materiály Lexus

K dosažení maximálního efektu se zvuk motoru mění s nárůstem a klesáním otáček, působí mohutněji a naléhavěji v souladu s používáním akceleračního pedálu a posloupností řazení rychlé desetistupňové automatické převodovky. Efekt ještě posiluje zvuková odezva výfukových svodů. Naproti tomu při poklidné jízdě je zvuk potlačen, aby bylo možné v kabině nerušeně konverzovat při stažené střeše.

Jak vzniká dokonalý zvuk

Pro velkoobjemové atmosférické motory V8, jakým je i pětilitrová jednotka pod kapotou LC 500 Convertible, je charakteristický pravidelný pulzující zvuk. Lexus využil akustické technologie ke sladění vlastností motoru s harmonickými kmitočty ve zvukovém spektru (dokonalé periody příjemné lidskému sluchu), stereofonním zvukem k dosažení požadované hloubky a takzvané formanty – kvalitami, které dráždí smysly a vytvářejí libé pocity.

Mohlo by vás zajímat:  Známým trikem dokážou automobilky nafouknout velikost zavazadlového prostoru. Zajímavé hodnoty jsou však jen papírové
Zdroj obrázku: Tiskové materiály Lexus

Technologie aktivního potlačování hluku (ANC) slouží k odfiltrování zvykových kmitočtů na palubě vozu. Je postavena na generování zvuků se stejnou amplitudou, ale opačnou fází, které prostřednictvím reproduktorů audiosystému potlačují nežádoucí nízkofrekvenční dunění od motoru a hnacího řetězce.

V případě LC kupé se hluk v kabině monitoruje pomocí mikrofonu na střeše, ale u verze Convertible bylo nutné jej přemístit do hlavové opěrky řidiče. Díky přesunu blíže k uchu řidiče zachytává širší spektrum kmitočtů, zároveň však bylo nutné navrhnout složitý algoritmus, aby přesně fungoval při jakékoli poloze sedadla.

Ticho na úrovni kupé

I přes látkovou střechu LC Convertible chtěl Lexus zajistit v kabině stejně poklidnou atmosféru, jakou se pyšní LC Coupe. Byly proto navrženy akustické simulace s cílem zjistit, kudy do prostoru pronikají převládající složky hluku, aby bylo možné vypočítat množství a rozmístění zvukotěsných a akusticky pohlcujících materiálů.

Mohlo by vás zajímat:  Aby karoserie v mrazu netrpěla, pomůže očištění i vosk

Velkou výzvou se ukázal úložný prostor pro skládací střechu za zadními sedadly, neboť právě tudy do kabiny pronikal hluk od pneumatik a výfuku. K přidání zvukotěsných materiálů zde nebylo dost místa, takže se tým místo toho zaměřil na úpravy obkladových materiálů. Jelikož konstrukcí může vzduch volně procházet a na obrácené straně je aplikován akusticky pohlcující materiál, celý povrch úložného prostoru vstřebává nežádoucí hluk.

Protože je tato část pro uživatele v interiéru vozu viditelná, musela též odpovídajícím způsobem vypadat. Lexus vyhodnotil řadu různých materiálů, a nakonec zvolil ten, který se zpravidla používá k obkládání blatníků kolem kol. Splňoval bezpečnostní standardy a v provedení s vyšší hustotou bylo též dosaženo adekvátního vzhledu.

Zdroj: TZ Lexus
Tomáš Dunajčík

O Tomáš Dunajčík

Kontakt na autora: tomas.dunajcik@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora