Lexus LC Convertible: Promyšlená akustika a výjimečný zvuk

Lexuslccabrio010 (1)

Za vysokých rychlostí si v Lexusu LC Convertible vychutnáte výjimečný zvuk motoru, při poklidné jízdě vás překvapí naprosté ticho v kabině. Jaké technologie stojí za promyšlenou akustikou tohoto vozu?

Nasedněte do LC 500 Convertible, stáhněte střechu a polechtejte plynový pedál. Ozve se hluboký tón coby odpověď agregátu V8 a ujistí vás, že přicházejí ty nejlepší zážitky za volantem. Lexus si na kvalitě, kterou lze vnímat všemi smysly, dlouhodobě zakládá, a tak nechybí ani v jeho prvním modelu s látkovou střechou. Elegantní stylistické ztvárnění potěší oko stejnou měrou, jakou zvuk motoru osloví váš sluch. Jedním z důležitých cílů vývojového týmu bylo dosáhnout té správné kvality zvuku, což si vyžádalo velmi přesné konstrukční úpravy.

Inspirace supersportem LFA

Přístup ke zvuku motoru je velmi podobný jako u exkluzivního a ručně montovaného supersportu LFA. Specialisté pracující na jeho agregátu V10 identifikovali kvalitativní složky, které společně vytvářejí ideální akustickou „atmosféru“. V případě LC Convertible bylo nutné vyvážit mohutný zvuk V8 s požadavky na ticho v kabině, která boří předsudky ohledně cestování kabrioletem – což je rovnice, kterou Lexus označuje za „harmonii protikladů“.

Mohlo by vás zajímat:  „Nepředjížděj nás, silniční piráte“, vyslechl jsem si několikrát. Pro svůj styl jízdy mám naštěstí oporu v zákoně
Zdroj obrázku: Tiskové materiály Lexus

K dosažení maximálního efektu se zvuk motoru mění s nárůstem a klesáním otáček, působí mohutněji a naléhavěji v souladu s používáním akceleračního pedálu a posloupností řazení rychlé desetistupňové automatické převodovky. Efekt ještě posiluje zvuková odezva výfukových svodů. Naproti tomu při poklidné jízdě je zvuk potlačen, aby bylo možné v kabině nerušeně konverzovat při stažené střeše.

Jak vzniká dokonalý zvuk

Pro velkoobjemové atmosférické motory V8, jakým je i pětilitrová jednotka pod kapotou LC 500 Convertible, je charakteristický pravidelný pulzující zvuk. Lexus využil akustické technologie ke sladění vlastností motoru s harmonickými kmitočty ve zvukovém spektru (dokonalé periody příjemné lidskému sluchu), stereofonním zvukem k dosažení požadované hloubky a takzvané formanty – kvalitami, které dráždí smysly a vytvářejí libé pocity.

Mohlo by vás zajímat:  Koupil si zbrusu novou Teslu, a po první jízdě ji vrátil. Uletěla jí střecha
Zdroj obrázku: Tiskové materiály Lexus

Technologie aktivního potlačování hluku (ANC) slouží k odfiltrování zvykových kmitočtů na palubě vozu. Je postavena na generování zvuků se stejnou amplitudou, ale opačnou fází, které prostřednictvím reproduktorů audiosystému potlačují nežádoucí nízkofrekvenční dunění od motoru a hnacího řetězce.

V případě LC kupé se hluk v kabině monitoruje pomocí mikrofonu na střeše, ale u verze Convertible bylo nutné jej přemístit do hlavové opěrky řidiče. Díky přesunu blíže k uchu řidiče zachytává širší spektrum kmitočtů, zároveň však bylo nutné navrhnout složitý algoritmus, aby přesně fungoval při jakékoli poloze sedadla.

Ticho na úrovni kupé

I přes látkovou střechu LC Convertible chtěl Lexus zajistit v kabině stejně poklidnou atmosféru, jakou se pyšní LC Coupe. Byly proto navrženy akustické simulace s cílem zjistit, kudy do prostoru pronikají převládající složky hluku, aby bylo možné vypočítat množství a rozmístění zvukotěsných a akusticky pohlcujících materiálů.

Mohlo by vás zajímat:  Nezávislé crash testy ukazují nesmyslnost celého systému, na který doplácí především jednotlivé automobilky

Velkou výzvou se ukázal úložný prostor pro skládací střechu za zadními sedadly, neboť právě tudy do kabiny pronikal hluk od pneumatik a výfuku. K přidání zvukotěsných materiálů zde nebylo dost místa, takže se tým místo toho zaměřil na úpravy obkladových materiálů. Jelikož konstrukcí může vzduch volně procházet a na obrácené straně je aplikován akusticky pohlcující materiál, celý povrch úložného prostoru vstřebává nežádoucí hluk.

Protože je tato část pro uživatele v interiéru vozu viditelná, musela též odpovídajícím způsobem vypadat. Lexus vyhodnotil řadu různých materiálů, a nakonec zvolil ten, který se zpravidla používá k obkládání blatníků kolem kol. Splňoval bezpečnostní standardy a v provedení s vyšší hustotou bylo též dosaženo adekvátního vzhledu.

Zdroj: TZ Lexus
Tomáš Dunajčík

O Tomáš Dunajčík

Kontakt na autora: tomas.dunajcik@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora