Testy pneumatik mají pomoci s výběrem, reálně však o kvalitě gum nevypovídají nic

Tire With Winter Thread Close Up

Když vybíráme pneumatiky, hledíme často na různé nezávislé testy. S těmi mnohdy přicházejí různé autokluby u nás i v zahraničí. Též se na testování zaměřují i jiné organizace. Faktem ale je, že vypovídající hodnota daných testů je spíše nulová. Je sice pravdou, že z výčtu testovaných pneumatik obvykle vzejde vítěz a poražený, ale podmínky takového testu málokdy odpovídají reálnému provozu.

Testují se zcela nové pneumatiky

S nástupem léta a zimy se výrobci vytasí s novými modely pneumatik. A chvíli po tom se objevují první testy. Někteří výrobci jásají, jiní jsou naštvaní. A motoristé mají první vodítka k tomu, podle čeho letošní pneumatiky vybrat. Málokdo si ale uvědomuje, že výsledek testu až tolik neříká. Proč? Testovány jsou totiž výhradně nové pneumatiky. Přímo z výroby, které jsou nasazeny na auto a testovány. Každý mechanik však potvrdí, že každá pneu získává optimální vlastnosti až po zajetí, které může trvat i stovky kilometrů.

Mohlo by vás zajímat:  Sledujte svého potomka při řízení automobilu pomocí aplikace v mobilním telefonu

Jednotky versus desítky kilometrů

Pneumatiky jsou v testech podrobeny různým situacím. A v nich jsou hodnoceny jejich vlastnosti. Kolik se však s touto pneumatikou během testu ujede? V ideálním případě vyšší jednotky až nižší desítky kilometrů. Skutečně to ale vypovídá o tom, jak se bude daná pneumatika chovat ve chvíli, kdy bude mít najeto 50 tisíc? Jaké vlastnosti bude mít s přibývajícím kilometrovým nájezdem, to nám testy zatím bohužel neřeknou.

Zdroj obrázku: Freepik

Otestováno za den, používáno několik let

Dalším důvodem, proč nejsou testy pneumatik nijak vypovídající, je to, že daný test trvá obvykle den, v ideálních případech několik dní. Ale jak dlouho má dané pneumatiky na voze motorista, který si je koupí? Je to i několik let. A ani tady nikdo nedokáže říci, jak se pneumatika – klidně i vítěz testu – bude za pár let chovat. A jak si bude stát v porovnání s těmi ostatními, které mohla první dny po nasazení na auto porážet.

Mohlo by vás zajímat:  Naboural jsem vaše auto, ale nechci ztratit bonus na povinném ručení. Omlouvám se, ale odjel jsem

Lepší než nic

Na druhou stranu nezávislé testy pneumatik jsou pořád lepší než nic. Je pořád lepší mít možnost čerpat u nějakých konkrétních dat než z líbivých popisků výrobců nebo z nic neříkajících energetických štítků.

Zdroj: https://www.stlracing.com/community/index.php?threads/the-truth-about-why-tire-testing-will-never-work-realistically.191966/page-2
Karel Michalec

O Karel Michalec

Kontakt na autora: karel.michalec@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora