Aston Martin Bulldog – Jediný svého druhu

Píše se rok 1978, kdy dává tehdejší prezident Aston Martinu svolení k vývoji nového prototypu sportovního vozu. Automobil se měl stát symbolem znovuvzkříšení firmy, nakonec zůstal jako funkční prototyp, vyskytující se v jednom jediném kusu. Přivítejme Aston Martin Bulldog nebo chcete-li “Auto tvarované sekerou“.

Koncepce progresivního designu Aston Martinu Bulldog pochází z rýsovacího pera Williama Townse. Slavý automobilový návrhář se za svůj poměrně krátký život podepsal na vozech Aston Martin DBS, Jensen-Healey, Hustler a dalších. Jako vzor pro vývoj bulldogu posloužil kontroverzní sedan Lagonda.

Brutální vzhled karoserie je ve skvělé shodě s technikou, která se ukrývá uvnitř. Srdcem vozu je totiž uprostřed umístěný vidlicový osmiválec o objemu 5,3 litru, který řádně dokrmují dva turbokompresory Garret. Odhadovaný výkon okolo 600 koní je skrze pětistupňovou manuální převodovku posílán na zadní kola. Během továrních testů v roce 1979 dosáhl 1700 kilogramů vážící vůz rychlosti 191 mph, tedy přibližně 307 km /h. Laťka teoretické maximální rychlosti však byla položena daleko výše a spekulovalo se až o 380 km/h.

Klínovitý profil 4,73 metru dlouhé karoserie silně odkazuje na již zmíněnou Lagondu. Přidává však hi-tech prvky jako do přední kapoty zapuštěné světlomety či jeden pár křídlových dveří ve stylu Mercedesu 300 SL. Na futuristické představy designu 80. let odkazuje i interiér, ve kterém bychom pod koženým čalouněním marně hledali složitější křivky.  

Proslýchá se, že dluží bulldog poděkování za svůj život bohatému zákazníkovi ze středního východu. Ten složil za hotový exemplář velmi slušnou zálohu, ale samotný automobil si nikdy nepřevzal. Najít kupce však nebyl problém, proto vůz tráví spokojené roky života v jednom z emirátů. 

Mohlo by vás zajímat:  Historie Imprezy WRX STI - část II.