Manuál, nebo automat? Zastánci jedné nebo druhé varianty mají jasno. A mají také jasné argumenty, proč je právě jejich volba lepší. Zastánci manuálu sice mají mnoho argumentů, ale vesměs se jedná o mýty. Buď založené na historickém porovnání, nebo jde o věci zcela vymyšlené. Co už dávno není pravda?
Velká spotřeba
V minulosti byly vozy s automatickou převodovkou stoprocentně těmi, u kterých mohla být spotřeba vyšší klidně i o jednotky litrů. A nyní? Rozdíly jsou spíše minimální. Když už, tak v rozmezí několika decilitrů. Tedy v případě papírových hodnot. V praxi potom může být automat v režimu eco klidně úspornější než vůz s manuální převodovkou, kterou majitel neumí úplně optimálně používat.
Nudná jízda
Už dávno ne. Moderní vozy s automatem disponují třeba i sportovními režimy, které nabídnou dostatek výkonu. Nebo přepnutí na řazení pádly. Řidič může mít obě ruce na volantu, lépe zvládá jízdu, a když chce řadit sám, stačí mu pohyb dvěma prsty na pádle. Tedy žádné šlapání na spojku a rvaní správného stupně pomocí řadicí páky – tohle má být nějak zábavné?
Nutnost poslouchat auto
Odpůrci automatu argumentují tím, že takový vůz si doslova dělá, co chce, a řidič se mu musí přizpůsobit. Tedy v tom, jaký rychlostní stupeň auto zařadí. Nutno ale říci, že u moderních automatů to řidič může ovlivnit více, než si odpůrci myslí. V první řadě volbou jízdního režimu. Potom intenzitou sešlápnutí plynového pedálu včetně využití takzvaného kickdownu. A potom tu jsou také pádla pod volantem, kterými lze zařadit i u automatu tu rychlost, kterou řidič chce.
Vysoké náklady
Je pravdou, že vůz s automatem může být dražší. Stejně jako pravidelný servis nebo jeho opravy. Na druhou stranu rozdíl v ceně už není tak markantní jako dříve. A pokud jde o servisní náklady, kdo nechce mít auto na doživotí, ale jen na pár let, toho se něco takového taktéž netýká.
Zdroj: https://axleaddict.com/cars/5-Common-Myths-About-Automatic-Transmissions