Bezemisní provoz se časem bude týkat také hromadné dopravy

Bus Parked Road

O evropském zákazu aut se spalovacími motory už bylo napsáno mnohé, stejně jako o boji některých evropských metropolí proti vozidlům, která už nesplňují stále přísnější emisní normy. Veřejná diskuse ovšem tak trochu opomíjí, že emise nemá na svědomí jen individuální automobilová doprava. Na životní prostředí nejen ve městech mají také přeprava zboží a hromadná doprava. A právě ta se brzy dostane na paškál.

Městské autobusy

Většina českých měst už nepoužívá autobusy s dieselovými motory, už před lety přešly městské dopravní podniky na LPG nebo CNG, protože to bylo a je mnohem levnější. Také na elektrické autobusy už čas od času narazíte, v Česku jich však zatím jezdí jen minimum. V horizontu zhruba deseti let by se však situace měla změnit a jezdit budeme prakticky výhradně elektrobusy. To je sice skvělé pro životní prostředí, ale za dopravu si kvůli tomu asi připlatíme. Obnova vozového parku totiž nebude levnou záležitostí, což se promítne i do cen jízdenek.

Mohlo by vás zajímat:  Toyota je největší automobilový koncern světa. Zároveň je považována za průkopníka elektromobility
young-woman-riding-bus-city
Zdroj obrázku: Freepik

Regionální autobusy

O poznání komplikovanější bude situace u meziměstských nebo regionálních autobusů, které jsou často na cestách celý den od brzkého rána až do noci a nemají moc prostoru na dlouhé dobíjení. Pokud jsou někdy během dne odstavené, většinou je na místě, kde není k dispozici dobíjecí stanice. Kromě obměny vozového parku tak budou u těchto spojů dopravci muset investovat také do vybudování odpovídající infrastruktury.

Dálkové autobusy

Nejvíc vrásek na čele ale mají bezesporu soukromí dopravci, kteří provozují dálkové autobusy. Ty klidně urazí dva tisíce kilometrů za den, pochopitelně se střídajícími se řidiči. Pokud by však autobus musel po každých několika stech kilometrech zastavit kvůli hodinovému dobíjení, lidé by začali využívat jiné způsoby dopravy. U dálkových autobusů tak hodně záleží na tom, jak kvalitní baterie se podaří vyrobit, jinak je možné, že s přechodem na elektromobilitu ze silnic a dálnic postupně zmizí.

Zdroj: https://synerhy.com/en/2023/03/city-buses-emission-free-by-2030/https://synerhy.com/en/2023/03/city-buses-emission-free-by-2030/
Karel Michalec

O Karel Michalec

Kontakt na autora: karel.michalec@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora