České automobilky se postupně připravují na odchod Velké Británie z Evropské unie, což bude mít vliv na jejich ekonomiku. Brexit by se měl uskutečnit už 29. března, parlament ve Velké Británii však zatím neschválil dohodu o podmínkách odchodu a tak našim automobilkám nezbývá nic víc než čekat, což je při důležitosti plánování obchodu jednou z největších nepříjemností.
Česká republika a Británie
Ať už se jedná o vývoz vozů do zahraničí nebo o import, odchod Velké Británie nepřinese pro automobilky nic příjemného. Už nyní nastávají komplikace s nejistotou a případným zpožděním rozhodovacího procesu ohledně brexitu nebo s nevyjednáním příznivých obchodních podmínek. Nejvíce se to týká českých společností:
- TPCA (Kolín)
- Škoda (Mladá Boleslav)
Konkrétní dopady
TPCA má 19 procent své produkce určené pro britský trh. Téže Škody se tato změna zajisté dotkne a tak se její už nyní vedení připravuje na různé možné scénáře. Podle mluvčího nejznámější české značky Škoda – Zdeňka Štěpánka „jakékoli další zpoždění v rozhodovacím procesu o brexitu představuje ohrožení investic v automobilovém průmyslu, který je se svými až pětiletými vývojovými cykly závislý na dlouhodobé jistotě plánování“. Na rozdíl od Škody a TPCA například Terramet vlastní rakouský mateřský holding, díky kterému má import zajištěný a tak se ho změny nedotknou v takovém měřítku.