Český trh zdaleka nenabízí všechny vozy, které vidíme v zahraničí. Prsty v tom má Evropská unie

Výběr nových aut se na tuzemském trhu sice jeví jako poměrně velký, ale když se podíváme za naše hranice, lze zjistit, že tu mnoho vozidel chybí. Je totiž zcela běžné, že některé vozy se na určité trhy nedostanou. Proto v České republice nemůžeme koupit to stejné jako v zahraničí. Obvykle je to problém celých kontinentů než jednotlivých států. U nás v Evropě je hlavní problém víceméně jasný. Je to Evropská unie. Jaké jsou hlavní důvody omezené nabídky?

Dodržování emisních norem

Patrně největší zlo, které je spojeno s Evropskou unií v oblasti automobilismu, jsou stále přísnější emisní normy. To vede k takzvanému downsizingu, tedy výraznému snižování objemu motorů. Jejich výkon je poté doháněn především turbem. V místech, kde emisní normy nejsou až tak přísné, lze koupit vozy s doslova „plnokrevnými“ motory, které bohužel ale nesplňují to, co Evropa chce. Základem všeho je totiž potřeba mít emise pod stanoveným limitem.

Špatná bezpečnost

Bezpečnost vozů je u nás posuzována na základě crash testů, které jsou prováděny nezávislým konsorciem Euro NCAP. Princip hodnocení je poměrně jednoduchý. Zjišťuje se bezpečí vozu i jeho okolí v různých situacích a následně je vůz obodován hvězdičkami. A zatímco v Evropě jsou bezpečnostní normy poměrně přísné, jsou lokality, kde se na to až tolik nehraje. Vozy tak mohou mít značně osekané některé bezpečnostní prvky, což sice zvyšuje nebezpečnost, ale také to snižuje cenu.

Zdroj obrázku: Freepik

Pouze základní výbava

Řadě lidí by auto s naprosto základní výbavou úplně stačilo. V Evropě si ho už málokdo koupí. To kvůli dalším nařízením Evropské unie. Primární je především tlak na výbavu, která má napomáhat bezpečnosti. Nejenom že taková auta zdražují, ale jsou i náchylnější k poruchám. A tak levné vozy doslova v základu se do Evropy bohužel nedostanou, jelikož by neprošly požadavky, které jsou na ně kladeny.

Zdroj: https://ec.europa.eu/info/law/better-regulation/have-your-say/initiatives/12655-Revision-of-the-CO2-emission-standards-for-cars-and-vans-