Cyklisté na přechodech komplikují městský provoz. Ne vždy mají přednost

Urban Landscape Tokyo City With Pedestrian Crossing

Doprava ve větších městech v čele s Prahou je čím dál tím nepřehlednější. Řídit v historických centrech s úzkými uličkami, jednosměrkami, pěšími zónami a často i tramvajemi nebylo jednoduché asi nikdy, ale teď se situace komplikuje ještě minimálně půltuctem dalších netradičních dopravních prostředků, které lidé používají k rychlejší přepravě po městě. A nutno dodat, že ne každý cyklista, koloběžkář či jezdec na segwayi nebo jiném přepravním prostředku je znalý dopravních předpisů. Na rozdíl od řízení auta jsou totiž dostupné každému.

Mohlo by vás zajímat:  Na křižovatkách se může rozsvítit i žluté světlo. Řada řidičů vůbec netuší, že tam je

Nesmyslné cyklostezky

Typickým znakem nesmyslné dopravní koncepce různých měst, která se bohužel objevuje stále častěji, jsou obousměrné cyklostezky v jednosměrce. V naprosto nečekané situaci se tak proti řádně jedoucímu řidiči může v protisměru zpoza rohu vyřítit poslíček na kole, který převáží velký jídelní box některé z dovážkových aplikací. Jiné cyklostezky jsou sice umístěné bezpečně, ale mají hloupě postavený vjezd a výjezd. Takže mohou například ústit na přechod pro chodce přes víceproudou komunikaci, na které chtě nechtě městský cyklista skončí.

Mohlo by vás zajímat:  Pozor na popraskané hadičky a zapínání mlhovek aneb 5 tipů, jak připravit auto na podzim
Zdroj obrázku: Freepik

Přednost na přechodech?

Cyklista přitom na přechodu pro chodce nemá co dělat. Jako účastník provozu na pozemních komunikacích má možnost využívat silnice a ulice podobně jako řidiči aut či motorek, není-li na nich zákaz vjezdu pro nemotorová vozidla, a také zmíněné cyklostezky. Naopak jízda na chodníku obvykle přípustná není. Přechod pro chodce, jak už název napovídá, je určen chodcům. A ti na něm mají přednost před auty. Projíždějící cyklista ovšem nikoli, byť si mnozí z nich myslí, že se na něj vztahují stejná pravidla jako na chodce.

Mohlo by vás zajímat:  Policie pro převoz orgánu k transplantaci využila skutečný automobilový skvost

Kombinované přechody

Ale aby to nebylo tak jednoduché, existují také přechody kombinované se světelným přejezdem pro cyklisty. Ty mají většinou i semafory se symbolem chodce a symbolem kola. Na takových přechodech má teoreticky přednost cyklista, ale protože provoz na nich upravuje semafor, není třeba si s nimi lámat hlavu. Pokud pak semafor nefunguje nebo nesvítí, cyklista přednost nemá.

Zdroj: https://www.bwglaw.com/gluck-legal-takeaway/cycling-and-crosswalks-to-walk-or-to-ride-that-is-the-question/
Karel Michalec

O Karel Michalec

Kontakt na autora: karel.michalec@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora