Dálniční známky vozy s elektřinou stále platit nemusí. Značně ekologičtější pohony mají přitom smůlu

Highway With Cars

Dálniční známky už neexistují v papírové podobě, ale jsou takzvaně elektronické. Online, ale i na některých kontaktních místech si lze koupit ke konkrétní registrační značce virtuální kupon, který opravňuje k jízdě na dálnicích. Ne každý ale platí stejně. Některé pohony aut jsou zvýhodněny tak, že platí 0 Kč. Přitom nejsou tak ekologické jako ty, kde je nutné platit plnou cenu.

Standardní a eko cena

Ceny dálničních známek se dělí do dvou kategorií. První je klasická plná cena, určená pro majitele vozů se spalovacím motorem. Kupony vyjdou na 1 500, 440 nebo 310 korun, podle toho zda je objednána známka roční, třicetidenní nebo desetidenní. Existuje však i takzvaná eko cena, která činí 750, 220 a 155 Kč. Díky ní lze na dálnicích jezdit levněji.

Mohlo by vás zajímat:  Mnozí řidiči neumí řadit a zbytečně huntují motor, někteří dokonce i v automatu

Pro koho je eko cena určena?

Už samotné označení této ceny jasně odkazuje k tomu, že cenové zvýhodnění získají vozidla s ekologičtějším pohonem. Nižší ceny tak zaplatí ti, kteří jezdí ve svém voze na zemní plyn, nebo ti, kteří využívají biometan. Problém nastává v případě LPG pohonu. Kdo ho má, toho žádná výhoda nečeká a musí stále platit plnou cenu.

Zdroj obrázku: Freepik

Elektřina zdarma

V případě, že vůz využívá ke svému pohonu elektřinu, může být od platby dálničního poplatku osvobozen. V případě elektromobilů je to pochopitelné, ty mají při cestování skutečně nulové emise. Osvobození se ale týká i plug-in hybridů, pokud mají papírové emise CO2 do 50 g/km. A zde nastává kámen úrazu.

Mohlo by vás zajímat:  Některé způsoby, jak ušetřit na palivech, jsou mnohem větším rizikem než drahá jízda

Neekologická auta zadarmo?

Vozy na zemní plyn nebo biometan, ale i vozy na LPG mohou být značně ekologičtější než plug-in hybridní vozy. Na plně nabitý hybrid lze v ideálních podmínkách ujet pár desítek kilometrů čistě na elektřinu. Na dálnici daný dojezd klesá podstatně rychleji. Reálně je tak elektřina využita spíše na prvních kilometrech a dále auto pokračuje jako běžný spalovák, který navíc táhne těžkou baterii. V tu chvíli se dá s klidným svědomím říct i to, že momentální emise mohou být nižší i u běžného modernějšího vozu jen se spalovacím motorem, který plní moderní Euro normy. Přesto musí platit plnou cenu a plug-in hybrid se kolem něj přežene zdarma.

Zdroj: https://edalnice.cz/otazky-a-odpovedi/index.html
Karel Michalec

O Karel Michalec

Kontakt na autora: karel.michalec@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora