Z hlediska stáří vozového parku nepatříme v Evropě k premiantům. Právě naopak. Průměrné stáří aut v České republice je alarmujících 15,5 roku. Vzhledem k tomu, že mnozí mají vozy nové a zánovní, logicky existují i ti, kteří jezdí skutečným vrakem. Často jsou na to i hrdí a důvody, proč nepořídí mladší vůz, jsou nepochopitelné.
Dokud jezdí…
Nejčastější argument, proč stále jezdit ve vraku, je ten, že dokud auto jezdí, proč ho prodávat, nebo dokonce likvidovat? Mnozí si však neuvědomují, že velmi často je jejich stále jezdící vrak doslova životu nebezpečný. A to jak pro samotné pasažéry v něm, tak i pro okolí. Málokdo doma používá věc, která je desítky let stará a je dávno na odpis. U auta to přesto jaksi tolerujeme.
Je jednoduché
Je pravdou, že mnoho současných aut je doslova prošpikováno elektronikou a různými funkcemi a asistenty. Ne všechna auta jsou ale stejná. Stále je možné najít taková, která jsou konstrukčně víceméně jednoduchá a nejsou plná všemožných asistentů. Daný argument tedy příliš neobstojí, přesto si za ním stále slepě stojí.
Má opravdový motor
Mnoho lidí ve svém vraku argumentuje tím, že má auto ještě s pořádným motorem. Jasně narážejí na současný trend downsizingu. Tedy snižování objemu motorů a přidávání výkonu pomocí turbodmychadel. Je však třeba dodat, že v portfoliu řady automobilek stále najdeme dvoulitry, šestiválce nebo staré dobré atmosféry. Motory tedy jsou.
Jezdí za pár litrů
Některá starší auta, nejčastěji naftová, mohou skutečně udivovat nízkou spotřebou. Ta ale neznamená, že si současná auta berou více. Příkladem mohou být hybridy, ideální do města, nebo i plug-in hybridy, které ujedou desítky kilometrů zcela zdarma. A také tu jsou elektromobily, kde náklad na jeden kilometr vyjde i na desetihaléře oproti korunám u spalováků. Tím mnohdy, spolu s dotací, dojde i k jasnému vyrovnání ceny obou variant.
Zdroj: https://www.glendamitchelllawfirm.com/blog/2017/10/driving-an-older-car-could-increase-risk-of-dying-in-a-crash/