Dieselový hybrid? Ano! Kdo s ním přijde?

Hybridní vozy nejsou ve světě motorismu nic neobvyklého. Zná je už téměř každý a každý je má také s tím, že se jedná o kombinaci elektromotoru a benzinovým motorem. Tato kombinace je volena hlavně s důrazem na onu požadovanou ekologii, jelikož benzín je na tom obecně mnohem lépe, než nafta. Tolik k vysvětlení, proč se na trhu neobjevují hybridy, které by využívaly naftový pohon. I když i toto se změní? Kdy, a díky komu?

Kia přichází s novinkou

Tou automobilkou, která přichází s touto zajímavou novinkou, je korejská Kia. Na poli ekologických vozů to samozřejmě není její první počin. Když se podíváme na její portfolio, tak do tohoto segmentu můžeme zařadit třeba klasický elektromobil s označením Soul, stejně jako plug-in hybrid Otpima. Dále nechybí třeba elektrická verze Niro.

Novinkou se v portfoliu stane nová kombinace elektrické jednotky a také vznětového motoru, která by měla být jednoduše využita ve stávajících modelech. Tím by se mělo portfolio ekologických vozů rozšířit a zároveň by mělo dojít k oslovení těch zákazníků, kteří preferují právě naftový motor.

Unikátní jednotka

Onou novinkou v portfoliu automobilky Kia je zcela unikátní motorizace, s označením EcoDynamics+. Tu lze označit pojmem mild-hybrid. Jak jsme již zmínili několikrát výše, jde o pohonnou jednotku, která kombinuje vznětový motor s 48V technologií. O ní mluvíme samozřejmě v souvislosti s baterií o konkrétní kapacitě 0,46 kWh.

Nejde ale o jedinou zajímavou technologickou inovaci. Opomenout u jednotky EcoDynamics+ nelze ani startér-generátor s označením MHSG, což znamená Mild-Hybrid Starter-Generator. Tato technologie je založen na prodloužení doby vypnutí vznětového motoru.

Kombinace dvou režimů

Jak má novinka fungovat? Princip má být velmi jednoduchý. V praxi bude docházet k tomu, že se bude přepínat mezi dvěma režimy. A těmi jsou režim elektromotoru a dále režim generátoru. To znamená, že ke klasické spalovací jednotce bude přidáno zhruba až 10 kW výkonu. Výsledkem bude moci být nejenom lepší zrychlení, ale pochopitelně i fakt, že naftový motor bude mnohem méně zatížený a logicky bude produkovat méně emisí – a jsme konečně u onoho hlavního vlivu na ekologii.

Mohlo by vás zajímat:  Volkswagen představil Twin-Up, který používá techniku z modelu XL1

Samozřejmostí budou i systémy, které dokážou shromažďovat kinetickou energii, která vzniká brzděním. Ta bude následně přetvořena na energii elektrickou. To už je princip, který na poli hybridů a elektromobilů není ničím výjimečným. O však celkem výjimečné být může, to je rozhodně řídící jednotka s označením ECU. Její předností je schopnost výpočtu efektivity zbývající energie a jejího nejlepšího následného využití.

Inovace režimu start – stop

Aby jednotlivých novinek nebylo málo, nelze opomenout také unikát v podobě systému Moving Stop & Start. Ten vychází z toho klasického, který je z důvodu ekologie v řadě moderních vozů. Tato inovace však přichází s tím, že naftový motor nevypne až ve chvíli, kdy auto zastaví. Vypne ho už ve chvíli, kdy automobil dobrzďuje, s cílem následně zastavit. Samozřejmě s jistotou, že v případě opětovného sešlápnutí plynu dojde k nastartování a možnosti plynulé jízdy. Tento systém má vliv na to, že motor vypne o pár vteřin dříve, než klasické systémy, což vede k výraznějším úsporám.

Už v druhé polovině letošního roku

I když je pohon EcoDynamics+ zveřejněn jako nejaktuálnější novinka, má Kia vše připraveno k tomu, aby ho začala do svých vozů montovat. A to celkem brzy. Už v druhé polovině letošního roku by se měl objevit v modelu Kia Sportage. Hned příští rok by ho měl využívat i model Kia Ceed. Důvodem této prodlevy je fakt, že je naplánováno představení třetí generace. Pravděpodobně tedy půjde o její hlavní novinku.

Komentáře