Snaha vyrábět ekologická auta byla spjata s cílem mnoha automobilek. Nyní se v tomto směru začaly angažovat i státy a společenství, které přicházejí s celkem tvrdými limity. Výrobci se tak snaží vymýšlet nové a nové věci, které pomáhají plnit ekologické limity. Na druhou stranu jsou spojeny s tím, že se vůz může chovat jinak a celkový výsledek spojený s ochranou životního prostředí je podstatně menší, než by se očekávalo. Jaká konkrétní „vylepšení“ máme na mysli?
Katalyzátor
Nelze říci, že by se nutně jednalo o něco špatného. Vliv na ekologii rozhodně má, a to nemalou. Nutno ale říci, že začátky jejich použití nebyly nijak dokonalé. Velmi často docházelo k tomu, že se vlivem vysokých teplot propalovaly. Později docházelo k tomu, že vlivem, vysokých teplot motor spotřeboval více benzinu, aby se vše zvládalo uchladit. Dnes už naštěstí dané problémy nejsou, ale v minulosti bylo o celkovém vlivu na ekologii možné s celkem velkým úspěchem pochybovat.
Filtr pevných částic
Proklínaná část současných moderních vozů. I proto mnozí nechávali toto vylepšení ze svých vozů odstranit. A dost možná věděli proč. Opět musíme říci, že základní myšlenka nebyla nijak špatná. Filtr pevných částic dokáže zachytit škodlivé částice, které se nedostanou do přírody. Dokonce došlo i k tomu, že se naftové vozy z hlediska emisí téměř vyrovnávaly těm benzinovým. Vše má ale i svou stinnou stránku. Začneme u konce, se čímž je spojena nutnost ekologické likvidace daného filtru, která není jednoduchá. U jeho provozu je také nutné počítat s používáním aditiva. K tomu přidejme i ne vždy dokonalou životnost a nutnost výměn, nebo poruchy u těch prvních. Vše uzavřeme také prvním článkem v celém řetězu, kterým není nic jiného, než nutnost výroby takového firmu, o jejíž ekologii můžeme opět celkem spolehlivě pochybovat.
AdBlue
Cesta, která má za cíl redukovat oxidy dusíku, a to pomocí technické močoviny. Ta je známá pod názvem AdBlue a jedná se o tekutinu, kterou vyžadují moderní dieselová auta. Jejich systému s jejím využitím zlepšují emise daného vozu. Konkrétní čísla ukazují, že se to skutečně daří. A realita? Daná močovina se samozřejmě musí nejprve vyrobit, dále se musí cisternami vozit k čerpacím stanicím, a v konečném důsledku je nutné myslet i na pravidelné doplňování AdBlue. Tabulkovým výsledkům dieselových motorů se tleská, a nad vším ostatním okolo se přivřou oči.
Systém stop – start
Jedna z vymožeností moderních aut. Co je cílem? Eliminovat situace, kdy motor běží na prázdno a spotřebovává palivo. A to nejenom při dlouhém stání v kolonách, ale i při stání pár vteřin na semaforech. Je sice pravdou, že palivo se díky tomuto systému ušetřit dá. Na druhou stranu, motor na volnoběh si za hodinu vezme jenom pár deci paliva. Velikost úspory a tedy vliv na ekologii vozu je tedy celkem zanedbatelný. Nehledě na to, že při neustálém startování motoru dostává zabrat startér a akumulátor, nehledě na riziko špatného mazání.
Ukazatel správného řazení
Moderní vozy jsou vybaveny systémem, který jim na přístrojové desce ukáže, kdy mají zařadit další rychlostní stupeň. Jedná se o systém, který má za cíl podpořit ekonomickou, a tedy i ekologickou jízdu. K tomu přidejme také to, že vůz využívá takzvaných dlouhých převodů. Tato kombinace má vliv nejenom na velmi časté řazení, ale i na to, že kdo řadí přesně podle tohoto ukazatele, mohou mu otáčky výrazně padat. Motor tak hůře spaluje a dochází k tomu, že se emise tvoří více, než za ideálního stavu. I když někdy mohou dané systémy přijít vhod, ne vždy je správné na ně neustále spoléhat. Jsou situace, kdy lépe pomůže vlastní úsudek.
Vypínání válců
Také jedna ze zajímavých vymožeností moderních vozidel. Jedná se o systém, který elektronicky vypne některé válce, pokud jejich činnost nutně není potřeba. Jaký to má vliv? Podle tabulek jsou pozitiva spojena jak s úsporou paliva, tak samozřejmě i s ekologií. I tady lze ale mít několik konkrétních připomínek. Jakých přesně? V první řadě může dojít k technickým problémům s motorem. Pokud toto pomineme, je třeba zvážit i reálný přínos. Válce obvykle vypínají při konstantní jízdě, která je s nižší spotřebou spojena sama od sebe. Vypnutí válce tak nemá zase až tak výrazný vliv, jak se od něho očekává.
Downsizing
Trend, který vypadá, že se nikdy nezastaví. Rizika jsou zde hned dvě. První je spojeno s tím, že vyhnaný výkon na motorech s malými objemy může způsobit, že se dříve nebo později dostaví technické problémy. Laicky řečeno, nájezdy takových motorů nemusí být tak velké, jako těch používaných před touto érou.
Druhým problémem je zde ona spotřeba. Ta, která by měla být nižší a která by měla být spojena i s větší ekologičností vozu. Ta se však ukazuje jenom na papíře, v laboratorních podmínkách. V reálu mají dané vozy spotřebu často větší, než takový poctivý naftový dvoulitr. Proč? Jelikož je nutno točit je do vysokých otáček. Až pojedete po dálnici, schválně se podívejte na to, jakou hodnotu váš otáčkoměr ukazuje.
Dvouspojková převodovka
Vliv na spotřebu paliva rozhodně má. A to pozitivní. V porovnání s manuálem tedy rozhodně nabídne lepší důraz na ekologii. K tomu je třeba přidat i jistotu rychlejšího a přesného řazení. Tyto klady jí nebereme. Přesto ale musíme zmínit jedno negativum. Daná převodovka je z hlediska skladby komplikovanější, a to znamená i to, že je zde větší riziko poruchy. I když ani to už není až tak časté, jako tomu bylo v době, kdy se objevily ty první.