Historie Porsche 934.5

Porsche 934.5 má sice zvláštní jméno a ještě podivnější vzhled, ale skvěle zapadlo do přehnaných 70. let. Důvod vzniku podobné bestie je prostý, ostatně jako vždy – závody. Mělo dominovat a snad i ponížit veškerou konkurenci na závodní dráze. Je to vlastně mezistupeň mezi závodními modely 934935 – dvou velmi úspěšných závodních vozů.

Model 934 z roku 1976 byl závodní verzí prvního modelu 911 Turbo, generace 930. Číslice 4 označovala závodní skupinu 4 dle regulí FIA. Model 935 pak byl představen ve stejném roce pro nadcházející sezónu ve skupině 5. Vycházel také z typu 930 Turbo. Pro závody IMSA 1977 vzali v Porsche model 934 a namontovali mu obří zadní křídlo z modelu 935 a tak se zrodil závodní vůz 934.5. Jeho třílitr s turbodmychadlem KKK generoval výkon 590 koní. Jenže pořadatelé šampionátu zamítli účast tohoto typu ještě před prvním závodem. Tým kolem Petera Gregga se tak rozhodl k přesunu do šampionátu SCCA Trans-Am.

Mohlo by vás zajímat:  Historie Škoda 1101 a 1102 Tudor

Zde Porsche 934.5 dominovalo ve všech osmi závodech. Možná prvě proto je dnes vysoce ceněným sběratelským kousekm. Vzniklo totiž pouze deset vozů a všechny jen velmi zřídka mění majitele. Existuje pochopitelně řada více či méně zdařilých replik. My si ale originál budeme navždy pamatovat pro jeho obří křídlo, viďte?

Foto: AutoWP