Historie Škoda 1101 a 1102 Tudor

Škoda 1101 Tudor odstartovala poválečnou výrobu v naší automobilce. Ovšem vůz navazoval na předválečná léta, měl klasickou koncepci s páteřovým rámem z modelu Popular. Jméno Tudor získal díky elegantní dvoudveřové karoserii. Počeštělý výraz z anglických slov Two doors se pak používal pro všechny verze bez ohledu na počet dveří. Kromě klasického vozu se vyráběla ještě čtyřdvéřová verze, speciální sanitní vůz, kabriolet a skříňová dodávka.

Pod kapotou měl vůz kapalinou chlazený řadový čtyřválec OHV o objemu 1089 ccm. Výkon byl 23.5 kW, tedy asi 32 koní. Čtyřstupňová převodovka měla synchrony jen na třetím a čtvrtém stupni. Řadicí páka byla původně na středním tunelu, u modernizovaného typu 1102 se přesunula na sloupek pod volantem. Nádrž na 35 litrů byla umístěna vpředu u dělící přepážky mezi kabinou a motorem. Přední kola byla nezávisle zavěšena na lichoběžníkoých ramenech, odpružení zajišťovalo příčné listové pero. Pod šestnáctipalcovými koly byly jen bubnové brzdy. Podlahová plošina, přední a zadní část byly plechové, ovšem rám střední části se ještě vyráběl ze dřeva. Až teprve na ní se montovaly plechové části karoserie. Díky tomu se podařilo hmotnost vozu srazit pod jednu tunu. Auto se dokázalo rozjet až na 100 km/h a přitom spotřebovalo průměrně jen 10 litrů paliva.

Mohlo by vás zajímat:  Volkswagen Passat slaví 40 let!

Sportovnější dvoumístné roadstery se původně vyráběly v Mladé Boleslavi jen na export, pak se výroba přesunula do Vrchlabí a do Kvasin. Bežný dvoudvéřový sedan původně výrobně převyšoval svého čtyřdvéřového sourozence, už v roce 1949 se ale situace otočila. Ve stejném roce se na trh dostalo i třídveřové kombi STW. Tehdy se v Karose Brno a karosárně BrožíkPlzni ještě vyrábělo ve stylu Woody (dřevěná konstrukce nebyla oplechovaná). Plechem pokrytá konstrukce vyjížděla z bran továren v RousínověLetňanech, kde Tudor nahradil produkci vozu Aero Minor

Mohlo by vás zajímat:  Historie Škody Favorit RS

Nakonec prý vzniklo asi 67 tisíc automobilů typu 11011102 Tudor. Z toho zhruba 29 tisíc vozů mělo dvoudveřové karoserie a 18 tisíc čtyřdveřové. V roce 1951 byla výroba v Mladé Boleslavi oficiálně ukončena, ale ještě o rok později se montovaly poslední dodávkové vozy ve Vrchlabí.

Foto: AutoWP, Auta5p, Flickr, T613.Blog