Hledáte bezpečné SUV? Volte podle testů IIHS

Jedním za parametrů, na který je třeba hledět v případě výběru vozu, je určitě jeho bezpečnost. Pokud se budeme držet současného stále velmi populárního trendu, kterou jsou vozy SUV, dáme vám několik tipů na ty nejlepší. Nikoliv ale na základě hodnocení Euro NCAP. Tyto testy jsou sice uznávané a dobré, ale musíme říci, že mnoho vozů získává až zbytečně moc bodů za různé bezpečnostní asistenty, což v praxi znamená, že si stojí dobře hlavně v možnostech předcházet nehodám, ale pokud už k nim dojde, nemusí to být ideální.

My se v našem doporučení zaměříme na testy IIHS. Tedy na testy, se kterými přichází americký Insurance Institute for Highway Safety. Právě ten se na rozdíl od evropského testování stále primárně zaměřuje na klíčové bezpečnostní prvky, které ochrání řidiče i ostatní ve chvíli, kdy se už nehoda stane. Tento institut je často známý i tím, že k mnoha vozům dobře hodnocených v rámci Euro NCAP měl výhrady. Už to je samo o sobě dobrým důvodem, proč se podívat na to, jak se vozům SUV dařilo.

Kia Sorento

Začneme poměrně netradičně. A to tím, kdo dané testy vyhrál. Pokud nechcete dělat kompromisy a věříte tomu, s jakými výsledky tento institut přišel, je aktuálně tou nejlepší volbou model Kia Sorento. I když se testovalo v USA, musíme říci, že vůz stejných parametrů je k dostání i v Evropě, včetně České republiky. A to znamená, že si ho můžete bez problémů pořídit. Důvodem proto je nejenom dobrý výsledek v testu, ale také doplňkové ocenění nesoucí název Top Safety Pick+. Hlavním kladem tohoto vozu je určitě ochrana nohou, kdy se konstrukční prvky do interiéru posunuly jenom o 10 centimetrů.

Volkswagen Atlas

Model Volkswagen Atlas je zajímavý tím, že i když se jedná o SUV určené pro celosvětové trhy, tak se v Evropě neprodává. Zda se to někdy změní, to nedokážeme odhadnout. Pokud by to i nadále nebylo možné, je to celkem velká škoda. To proto, že i tomuto vozu se velmi dobře dařilo a v rámci svého testování ho Insurance Institute for Highway Safety zařadil na pomyslnou druhou příčku.

Mohlo by vás zajímat:  Standard v podobě LED svícení může mnoha autům jen uškodit. Stávají se neviditelná

GMC Acadia

Chcete znát třetí místo? Je na něm automobil GMC Acadia. I tady samozřejmě musíme říci, že jako evropští zákazníci máte smůlu. A to pravděpodobně i v budoucnu, jelikož tento vůz je určený výhradně pro americký trh. Můžete si ho zkusit nechat dovézt, nebo se do USA odstěhovat a jezdit v něm tam. Výsledky uskutečněných testů jsou u tohoto vozu velmi dobré, až na jednu drobnost, kterou je nedostatečná ochrana hlavy, která může v některých případech sklouznout po airbagu a utrpět náraz spojený s některými částmi interiéru. Z celkového hlediska ale nejde o nijak výrazný problém.

Honda Pilot

Tento model už za první trojicí sice lehce zaostává, ale i tak můžeme říci, že se nejedná o nijak špatné auto, pokud jde o celkové bezpečí při dopravní nehodě. Možným rizikem je zde hlavně možnost způsobeného poranění o palubní desku, kdy airbag dostatečně nepokryje všechny možné směry, kudy může lidská postava jít. Podobně jako výše jde ale o drobnější problém a tak si i tento automobil může zasloužit ucházející hodnocení od IIHS a naše doporučení na možnou koupi.

Toyota Highlander

Výsledky testů říkají jediné. Ve všech případech je vůz z hlediska bezpečnosti ucházející, i když v jednotlivých situacích má Toyota Highlander možné rezervy, které by chtělo do budoucna vylepšit. Jde tedy o možný průměr, což ho řadí na pomyslné páté místo. Můžeme však zároveň říci, že se může dělit i s tím šestým.

Nissan Pathfinder

Sice pozice šestá, ale objektivně musíme říci, že Nissan Pathfinder může pomýšlet i na místo páté. To proto, že výsledky testů jsou téměř totožné, jako je tomu v předchozím případě. A to s přihlédnutím k tomu, že celkově se autu dařilo dobře, ale jsou drobnosti, na kterých je možné zapracovat a dostat je do naprosté dokonalosti.

Mohlo by vás zajímat:  Pravidlo třikrát a dost by mohlo zpřísnit vydávání řidičských průkazů

Jeep Grand Cherokee

Tento vůz sice na první pohled působí velmi robustně a kvalitně, což v rámci některých konkrétních testů také jasně potvrdil. Byly zde ale i takové, o kterých Insurance Institute for Highway Safety jasně prohlásil, že výsledky jsou zcela nevyhovující. Touto situací je u modelu Jeep Grand Cherokee průnik konstrukčních prvků vozu do interiéru, a to ve spodní oblasti pravých předních dveří. Naměřená hodnota byla přes 25 centimetrů, což by pro nohy spolujezdce nebylo nic příjemného. Podle dat by zcela jistě došlo k jejímu poranění. Další výtka se objevila také v souvislosti s nárazem na palubní desku a dále do oblasti dveří, a to z důvodu špatné funkčnosti okenního airbagu.

Ford Explorer

Ani tento model nepatří k těm, které by byly hodnoceny jakkoliv dobře. I Ford Explorer se dočkal několika výtek. Když jde o tu hlavní, tak musíme říci, že je podobná jako u předchozího modelu. I zde byly rizikovým místem pravé přední dveře, a to konkrétně jejich spodní část. naměřené hodnoty byly dokonce 38 centimetrů, což už rozhodně nejde přehlížet. Druhým velkým problémem je i to, že se práh dveří ke spolujezdci přiblíží až o celých 15 centimetrů. A ani to není problém poslední, jelikož je třeba mluvit o horním pantu a palubním desce, kde byl naměřen průnik do interiéru o hodnotě 33 centimetrů. Daný typ nárazu by v reálném provozu mohl pro spolujezdce znamenat, v tom lepším případě, těžší zranění.

Na obranu automobilky musíme dodat, že ta se na základě zjištěných informací rozhodla svůj Ford Explorer přepracovat a slibuje, že modernizovaná verze již tyto konkrétní problémy určitě mít nebude.

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora