Instinktivně sešlápl brzdu, aby zamezil nehodě. Odborníci měli na jeho počínání jíný názor

Objeví se překážka a my dupneme na brzdy. Instinktivně logická, ale reálně ne úplně dokonalá reakce. Tedy dle názoru odborníků a dle toho, v jakém okamžiku začneme brzdit. V rámci tohoto manévru jsou totiž situace, kdy je třeba brzdu naopak povolit. Naučte se správně vyhýbat nečekaným překážkám.

Fáze 1 – Brzdění

V první fázi je skutečně třeba hned po zpozorování překážky dupnout na brzdu. Tak intenzivně, abychom dokázali co nejvíce snížit rychlost, ale zároveň ne tak, abychom náš vůz poslali do smyku a ohrozili zdraví naše, i pasažérů ve voze. Zvláště na površích jako je sníh, led, nebo i na jiném kluzkém povrchu může být prudké brzdění nebezpečné. Na druhou stranu moderní vozy přicházejí s řadou asistentů, díky kterým dokáže auto smyku zabraňovat.

Fáze 2 – Výhybný manévr

Nyní nastává v celé situaci to nejtěžší. Provést výhybný manévr. Že musíme otočit volantem a mistrně se vyhnout nenadálé překážce, to ví každý. Co je neméně důležité, to je noha na naší brzdě. Těsně před překážkou je třeba brzdový pedál uvolnit a tím zajistit, že se naše kola dostanou do záběru. Díky tomu bude moci být výhybný manévr proveden bezpečněji a přesněji, než pokud bychom ho chtěli uskutečnit při prudkém brzdění, zvláště potom na kluzké vozovce.

Zdroj obrázku: Pixabay.com

Fáze 3 – Zastavení

Jakmile se vyhneme překážce a srovnáme vůz do přímé polohy, nastává opět bezpečná chvíle k tomu, že můžeme pokračovat v intenzivním brzdění, a to až do bezpečného zastavení našeho vozidla. Znovu sešlápnutí brzdy ještě během výhybného manévru způsobí nejenom to, že kola ztratí dobrý záběr, ale i to, že vlivem pohybu volantem můžeme náš automobil poslat i do smyku.

Trénink dělá mistra

I když se dané fáze zdají zcela logické, málokdo si správný postup objíždění nenadálé překážky uvědomí a udělá vše správně. V souvislosti s tím upozorníme, že trénink dělá mistra a není od věci si podobné manévry na volné ploše vyzkoušet nanečisto.

Zdroj: Autorský text
Komentáře

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora