Bezhlavé sešlápnutí brzdy v případě problémů je podle odborníků ne bezpečnost nejhorší reakcí

Accident 1409005 1280

Mnoho řidičů v případě překážky v provozu reaguje stejně. Instinktivně sešlápnou brzdu, na které stále jenom stojí a v tu chvíli doufají, že jejich auto stihne zastavit. Pokud ne, snaží se s nohou na brzdě vyhýbat překážce, což obvykle vede ke kolizi. Dopravní experti přitom doporučují jasný a ideální postup, jak v takovém případě zareagovat. Brzdění je samozřejmě nutností, ale noha na brzdě po celou dobu manévru je chybou. Jak by se mělo správně postupovat?

Začíná brzdění

třeba hned po zpozorování překážky dupnout na brzdu. Tak intenzivně, abychom dokázali co nejvíce snížit rychlost, ale zároveň ne tak, abychom náš vůz poslali do smyku a ohrozili zdraví naše, i pasažérů ve voze. Zvláště na površích jako je sníh, led, nebo i na jiném kluzkém povrchu může být prudké brzdění nebezpečné. Na druhou stranu moderní vozy přicházejí s řadou asistentů, díky kterým dokáže auto smyku zabraňovat.

Mohlo by vás zajímat:  Vozit v autě sněhové řetězy nestačí. Po jejich koupi je nutné udělat ještě zásadní věc

Pokračuje výhybný manévr

Nyní nastává v celé situaci to nejtěžší. Provést výhybný manévr. Že musíme otočit volantem a mistrně se vyhnout nenadálé překážce, to ví každý. Co je neméně důležité, to je noha na naší brzdě. Těsně před překážkou je třeba brzdový pedál uvolnit a tím zajistit, že se naše kola dostanou do záběru. Díky tomu bude moci být výhybný manévr proveden bezpečněji a přesněji, než pokud bychom ho chtěli uskutečnit při prudkém brzdění, zvláště potom na kluzké vozovce.

Mohlo by vás zajímat:  Čekání na nové auto se vyplatí. Získáme ideální vůz i možné benefity
Zdroj obrázku: Pixabay

Snaha o zastavení

Jakmile se vyhneme překážce a srovnáme vůz do přímé polohy, nastává opět bezpečná chvíle k tomu, že můžeme pokračovat v intenzivním brzdění, a to až do bezpečného zastavení našeho vozidla. Znovu sešlápnutí brzdy ještě během výhybného manévru způsobí nejenom to, že kola ztratí dobrý záběr, ale i to, že vlivem pohybu volantem můžeme náš automobil poslat i do smyku.

Trénink dělá mistra

I když se dané fáze zdají zcela logické, málokdo si správný postup objíždění nenadálé překážky uvědomí a udělá vše správně. V souvislosti s tím upozorníme, že trénink dělá mistra a není od věci si podobné manévry na volné ploše vyzkoušet nanečisto.

Karel Michalec

O Karel Michalec

Kontakt na autora: karel.michalec@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora