Jízda s automatem se musí umět. Jinak je jeho řízení akorát k zlosti

Nezkušenost za volantem může vést k různým situacím. Mnohdy dokonce také k jednostrannému pohledu na to, co je dobré a co nikoliv. Typickým příkladem jsou automatické převodovky, které mají celou řadu odpůrců. Mnohdy zcela zbytečně, jelikož určitá nenávist může pramenit především z nezkušenosti. I s automatem je nutné umět. Jaká má specifika a na co myslet?

Základem je jízdní režim

Většina vozidel s automatickou převodovkou nabídne i výběr několika jízdních režimů. Ty se odvíjejí od toho, kam řidič míří, i od toho, jaký styl jízdy preferuje. Na voliči tak můžeme najít režim Eco, Normal či Sport, popřípadě režimy určené do terénu. Právě jejich správné navolení je základ úspěchu. Auto bude tímto způsobem předvídat chování řidiče a tomu přizpůsobí své chování – ať už jde o dostatek výkonu, hodnotu otáček, nebo trakci.

Automat neumí předvídat

Mnoho řidičů si myslí, že po sešlápnutí plynu vůz s automatickou převodovkou vyrazí hbitě vpřed. Tento efekt se ale nekoná. Auto si nejprve musí podřadit, vytočit motor do otáček, zapojit turbo a až potom dojde k akceleraci. Automat zkrátka neumí předvídat, co má v plánu řidič za pár vteřin dělat. Ten mu to ale může říct. Například před předjížděcím manévrem stačí prudce dupnout na plyn. Auto hbitě podřadí a v tu chvíli už je auto připraveno na samotný manévr, který proběhne tak, jak má.

Zdroj obrázku: Freepik

Jede sám

Mnozí jsou nepříjemně překvapeni tím, že při navoleném „déčku“ auto jede i bez plynu. I to je vlastnost automatu, která může mít své výhody třeba v kopci nebo při parkování. Mnozí jsou však z toho překvapeni. Přitom není takový problém využít buď tlačítka automatické brzdy (Auto Hold), nebo navolit správný jízdní stupeň. Tedy buď neutrál – N nebo parkování – P. A auto bude stát na místě.

Mohlo by vás zajímat:  Rozsvícenou kontrolku paliva mnozí berou na lehkou váhu. S některými komplikacemi ale nepočítají

Jde to i ručně

Není nic výjimečného, že řada automatů umožní i jízdu v manuálním režimu. Řadil lze pohybem řadicí páky nebo pádly pod volantem. To je oproti manuálu jednodušší, protože se není třeba trápit pouštěním plynu a sešlapáváním spojky.

Zdroj: https://www.theaa.com/breakdown-cover/advice/manual-vs-automatic