Jízda v noci má svá specifika, kterým se ale ne všichni řidiči správně přizpůsobují

Jezdit ve dne není nic těžkého. Viditelnost je víceméně bez problémů, což znamená, že vidíme i stovky metrů před sebe a ostatní řidiči vidí zase nás. Horší to je, když se viditelnost začne zhoršovat. Když dojde k tomu, že slunce zapadá, až zmizí zcela za obzor. V tu chvíli nastane tma. A jízda v noci má svá specifika. Základem je myslet na bezpečnost, což je spojeno s tím, že bychom se měli vyhnout chybám, které souvisí především s osvětlením.

Správná světla

Řada řidičů spoléhá na své auto a na to, že bude světlomety přepínat automaticky. A to především z denního svícení na potkávací světla nebo z potkávacích světel na dálková a naopak. Nutno však říct, že žádný systém nefunguje zcela spolehlivě. Výsledkem může být řada rizik. Budeme oslňovat ostatní řidiče, budeme vidět před sebe krátkou vzdálenost nebo budeme nedostatečně viditelní my sami.

Zdroj obrázku: Freepik

Nedostatek světla

I když máme světla zapnutá tak, jak se vzhledem k viditelnosti očekává, neznamená to, že dobře vidíme nebo jsme viděni. U starších aut je velkým rizikem špatný stav světel. Mohou být značně poškrábaná, mohou být zažloutlá nebo jinak poškozená. Výsledkem je nedostatečný průstup světelného paprsku ze žárovky. Pokud se vůbec vytvoří, jelikož dalším nemalým rizikem může být i to, že nám světlo nesvítí. U předního to mnohdy vidíme, ale u zadního nikoliv.

Světla v interiéru

Mnoho řidičů si neuvědomuje, že při jízdě v noci hraje velkou roli i interiérové osvětlení. Zapnutá světla interiéru, svítící navigace, ale i přístrojová deska. Je vhodné nastavit noční režim nebo tlumené osvětlení. Přílišné oslnění totiž může vést opět k tomu, že viditelnost ven z vozu není taková, jaká by měla být. A to s sebou pochopitelně nese riziko nehody. Moderní vozy dnes už umí změnit intenzitu automaticky, nejčastěji spolu se zapnutými světly. Tím pomáhají toto riziko minimalizovat.

Zdroj: https://www.geico.com/living/driving/auto/car-safety-insurance/driving-at-night/