K řízení elektromobilu běžný řidičák nemusí stačit. Najednou se drahé auto stává nepoužitelným

Plugged Charger Into Electric Car Charge Station

Abychom mohli sednout za volant a vyrazit na tuzemské silnice, potřebujeme řidičské oprávnění. Standardem je dnes řidičský průkaz skupiny B. Ten opravňuje k řízení motorových vozidel s největší povolenou hmotností 3,5 tuny, která mají maximálně 8 míst k sezení + 1 jedno místo pro řidiče. Dovoleno je k tomuto vozidlu připojit i vozík o největší povolené hmotnosti 750 kilo, přičemž hmotnost celkové soupravy nepřevyšuje 3,5 tuny.

Kolik váží vaše auto?

Málokdo dnes řeší, kolik vlastně váží jeho auto. U vozů se spalovacím motorem je to v podstatě zbytečné. Pokud to není velký pick-up nebo auto podobného provedení, můžeme říci, že má k 3,5 tunám hodně daleko. A protože toto často neřešíme, neuvědomujeme si, že elektromobily mohou být mnohdy podstatně těžší než auta se spalovacím motorem. A tady nastává problém.

Mohlo by vás zajímat:  Zimní pneumatiky z druhé ruky se kupovat nevyplatí
Zdroj obrázku: Freepik

Skoro třítunová monstra

Elektromobily jsou těžší hlavně kvůli použitým akumulátorům, které zvyšují jejich váhu. Na silnicích se tak můžeme potkat i se skoro třítunovými monstry. A to mluvíme o stále naprosto běžných vozech. Příkladem je Mercedes EQV, osobní dodávka, která váží 2 960 kg. Lépe na tom nejsou ani klasické osobní vozy. Například Audi e-tron 55 má hmotnost 2 720 kg. Porsche Taycan 4S 93 kWh váží 2 380 kg a třeba Tesla Model S Performance Raven má hmotnost 2 360 kg. Čísla jasně ukazují, že elektromobily rozhodně nepatří mezi lehká auta na silnicích.

Mohlo by vás zajímat:  Zimní provoz zvládají baterie v elektromobilech překvapivě dobře

Stačí nám řidičský průkaz?

Zpět k řidičským průkazům, které nás v případě skupiny B opravňují k řízení auta nebo soupravy, která nepřesahuje 3,5 tuny. Je patrné, že u některých aut bude dosažení daného limitu značně komplikované, až nemožné. A že to není podceňovaný fakt, dokládá také schválený pozměňovací návrh, který počítá s tím, že by se současný limit 3,5 tuny jízdní soupravy mohl právě kvůli elektromobilům navýšit na hodnotu 4,25 tuny. Tedy na hmotnost, ke které bychom se v předchozích letech s béčkem v řidičáku jenom těžko přiblížili.

Zdroj: https://insideevs.com/news/527966/electric-cars-from-heaviest-lightest/, https://www.bezpecnecesty.cz/cz/bezpecna-jizda-v-aute/pravidla-silnicniho-provozu/skupiny-a-podskupiny-ridicskych-opravneni
Karel Michalec

O Karel Michalec

Kontakt na autora: karel.michalec@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora