Komentář: Není nic zbytečnějšího, než u kruhového objezdu hledat umístění konkrétní značky

Vždy, když se řeší přednost na kruhovém objezdu, začne stejná písnička. Kdokoliv si dovolí říct, že auta na kruhovém objezdu mají přednost, a ti co na něho vjíždí, ji musí dát, se stává jasným terčem nejenom internetových diskutérů. Autor takové informace si totiž dovolil nezmínit jeden zajímavý, ale v našich končinách zcela nepodstatný fakt.

Mají auta na kruháči přednost? Ano, i ne

Při příjezdu ke kruhovému objezdu bychom si měli všímat umístěných značek. Tou první a nezbytnou je značka „Kruhový objezd“. Tedy známá kulatá modrá značka s šipkami znázorňují jízdu kolem dokola. A teď pozor. Dále je dobré všimnout si, zda je kruhový objezd osazen také značkou „Dej přednost v jízdě“. Známým trojúhelníkem s vrcholem umístěným dole, v bílé barvě, která je lemovaná červeným pruhem.

A teď k rozlišení přednosti. Pokud je značka „Dej přednost v jízdě“ součástí značení kruhového objezdu, platí známé pravidlo. Přednost mají ti, kteří po kruháku jedou. Ti co na něho vjíždí, přednost dávají. Pokud by však značka přednosti před tímto novodobým druhem křižovatky nebyla, platí pravidlo pravé ruky. V tu chvíli mají přednost ti, co na kruhový objezd vjíždí, a ti po něm jedoucí, dávají přednost.

Zdroj obrázku: Freepik

Jezděte tak, jako doposud. A neřešte blbosti

V čem je skryté jádro pudla? V tom, že kruhové objezdy s chybějící značkou upravující přednost jsou na tom podobně, jako žena detektiva Columba z populárního seriálu. Paní Columbová byla postavou, o které se vždy pouze mluvilo, ale nikdo ji nikdy neviděl. A stejné je to v případě kruhových objezdů bez osazené značky s kódovým označením P4.

Ne, opravdu mi nemusíte posílat ty roky známé fotografie kolující na internetu. Tu z malého kruhového objezdu u satelitního městečka v Kolíně. A ani mi nemusíte posílat fotku kruháku z Prahy Letňan. Otázka je položená jinak. Skutečně se někdo za svůj život opravdu reálně střetl s kruhovým objezdem, kde značka upravující přednost nebyla?

Mohlo by vás zajímat:  Sjet kopec je pro mnoho řidičů nadlidský úkol. Mnohé chyby jim cestu zbytečně komplikují

Je pravdou, že její osazení nemusí být povinné, ale ruku na srdce – opravdu by si někdo risknul jít proti zažitému pravidlu přednosti a udělat kruhový objezd, na kterém budou (jako možná v jediném v republice?), platit jiná pravidla a stane se tak místem s nejvyšší koncentrací dopravních nehod? Takže buďme v klidu a dodržujme na kruhových objezdech přednost tak, jak jsme zvyklí. Opravdu se není třeba bát, že byste při svých více či méně pravidelných cestách narazili na to, co je známé jenom z diskuzních fór a strašících článků.

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora