Hybrid jsou dnes velmi propagovaná vozidla, lákající na nízkou spotřebu. Skutečně se tak liší od klasických spalovacích motor? Rozhodně ne. Udávaná čísla spotřeby, které jsou v jednotkách litrů sice navozují dojem, že jízda v hybridech je velmi úsporná, ale realita je přece jenom trochu jiná.
Do města jsou ideální
Ano, do města je hybrid jasnou volbou. Na popojíždění v koloně jde o ideální volbu. Na neustálé rozjezdy postačí elektřina, a tak lze pár kilometrů procukat i s nulovou spotřebou. Tento typ jízdy je pro spalovací motor naopak tím nejhorším, protože neustálé rozjezdy se na spotřebě podepíší velmi negativně. Tady hybridy jasně dominují.
Mimo město už je to horší
Ne každý tráví čas jenom v kolonách ve městech. Většina z nás vyrazí i mimo města a také na dálnici. A v tu chvíli ztrácí hybrid svůj význam. I tady samozřejmě dokáže rekuperovat a pomáhat elektřinou. Ale rozhodně to není tak významné, jako v případě města. Hlavní roli má především použitý spalovací motor. Ten musí utáhnout nejenom celé auto, ale také pořádně těžkou baterii. A v tu chvíli se můžeme dostávat na astronomickou spotřebu, která může být klidně i dvojnásobkem toho, co uvádí výrobce ve svých propagačních materiálech.
Je to jenom o jízdní taktice
Hybridy nás často učí lepší jízdní taktice. Hlavně pozvolným rozjezdům, kdy může běžet jenom elektromotor, nebo pozvolnému zpomalování, během kterého dochází k rekuperaci energie. Tyto návyky následně stačí přenést do stylu jízdy s vozem se spalovacím motorem. A najednou se stane zázrak. Pozvolný rozjezd sníží aktuální spotřebu spojenou s uvedeném vozu do provozu. Pozvolné zpomalování zase zajistí, že klidně i několik set metrů pojedeme zcela zdarma. V tu chvíli nastává otázka, zda hybrid skutečně k něčemu je, kromě toho, že aktuální emise ve městech prokazatelně snižuje.