Toto jsou příčiny, proč máme jeden z nejstarších vozových parků Evropy

1

Průměrné stáří aut je v České republice necelých 15 let. A to mluvíme o průměru. Na silnicích tak klidně můžeme potkávat vozy ještě o více než 10 let starší. Za námi už jsou jenom země, jako jen třeba Řecko, Estonsko nebo Rumunsko. Proč to tak je? Zmapovali jsme hlavní důvody.

Nedostatek peněz na koupi nového

První důvod je celkem jasný. Je to nedostatek finančních prostředků. Nejsme na tom až tak dobře, abychom si mohli dovolit obnovovat náš osobní vozový park častěji. Ceny nových vozidel jsou pro řadu řidičů spíše nedostupné, a tak většina nemá jinou možnost než sáhnout po ojetině. S velmi omezeným rozpočtem potom nezbývá než koupit auto staré i 15 let.

Mohlo by vás zajímat:  Finalisté českého Auta roku budí rozpaky. Výběr nejlepších připomíná snahu, jak se zavděčit úplně všem

Skepse k novým směrům

Ať už se jedná o downsizing, ať jde o tříválcové motory, nebo třeba hybridy či plnohodnotné elektromobily. k tomu všemu máme jako Češi velkou skepsi, a tak se snažíme dané cestě vyhýbat co to jenom jde. Máme z minulosti zafixováno, co je symbolem spolehlivosti a toho se držíme zuby nehty. Pro řadu lidí je to stále třeba motor TDI, na který nic nemá a patrně nic mít nebude.

Náklady na provoz auta

S tím souvisí hlavně různé servisní zásahy. Zatímco s novým vozem je třeba do servisu, staré zvládne mnohdy opravit i jeho majitel, nebo někdo známý s vlastní garáží. Většinu dílů lze také sehnat za pár korun na vrakovišti. A tak i když jsou opravy starších vozidel stále častější, mnoha lidem se pořád takové auto vyplatí více než pár let starý model, u kterého hrozí nákladnější provoz.

Mohlo by vás zajímat:  Pomalá jízda na dálnici palivo neušetří. Mnohem lepší je šlápnout na plyn a zrychlit

Pohled na auta

Pro nás Čechy auta stále nejsou spotřebním zbožím, které bychom častěji měnili. Když auto máme a když jezdí, nemáme důvod se ho zbavovat. Využíváme ho doslova do poslední chvíle a až když doslouží, kupujeme jiné. V západní Evropě takový pohled na auta není až tak běžný. Více se blíží klasickému spotřebnímu zboží, jako je třeba telefon. Ten nikdo nepoužívá 15 a více let.

Obavy z kvality

V souvislosti s tím, že se auta skutečně stávají spíše spotřebním zbožím, má řada lidí obavy z jejich kvality. Raději budou jezdit 15 let „poctivě“ vyrobeným vozem, než aby si koupili auto, které bylo vyrobeno s důrazem na co největší úsporu z hlediska materiálů.

David Hampl

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora