Malá elektrická dodávka od Volkswagenu

Volkswagen Užitkové vozy představil na letošním mezinárodním autosalonu IAA ve Frankfurtu nad Mohanem další zajímavou ideu na téma „městské komerční mobility“ v podobě elektricky poháněného městského dodávkového vozu s názvem e-load up!

Studie má čtyři dveře, čtyři kola a navzdory velmi malým vnějším rozměrům velkorysý vnitřní prostor. Systém přepážek a dalších prvků umožňuje rozmanité konfigurace interiéru a bezpečné zajištění nákladu. Otázka zní: Jak velký musí být dodávkový vůz? Odpověď je samozřejmě: Tak akorát pro požadovaný úkol. Nadměrná velikost vede k neefektivitě, což platí i pro příliš malou velikost.

V případě agilního městského dodávkového vozidla, které je vhodné pro servisní techniky, kurýry, rozvážku pizzy nebo sociální služby, postačuje 3,54 metru. Výsledek se nazývá load up! – ekonomické a velmi flexibilní malé vozidlo se sedadlem pro řidiče, výklopným sedadlem pro spolujezdce a více než 1 m3 nákladového prostoru v zádi. Koncept Load up! vychází z úvahy, že velmi malý dodávkový vůz , který uveze patřičně malý náklad, je schopen mnohem hospodárnějšího provozu, než větší vozidlo, pokud se provozovatel může při požadavku na přepravu většího množství nákladu spolehnout na celý vozový park podobných vozidel.

Mohlo by vás zajímat:  Znečištění zabije 400 tisíc lidí ročně. EU navrhuje omezovat počty vozidel

E-load up! je malý, levný na údržbu, flexibilní a ekologický. Je to lehké užitkové vozidlo v nejlepším slova smyslu. Základem je osobní model Volkswagen e-Up!, který lze nyní na některých trzích již objednávat. Dosáhne-li poptávka potřebné úrovně, mohla by se i užitková verze, jako je e-load up!, brzy objevit u prodejců. 

V porovnání s osobní verzí se zvětšil objem nákladového prostoru verze load up! z 951 na více než 1400 litrů. Tento městský dodávkový vůz váží 1164 kg a uveze celkový náklad o hmotnosti 306 kg, což by mělo postačovat pro jakékoli pizzy nebo balíky! Vůz je poháněn tichým elektromotorem s nejvyšším výkonem 60 kW. Trvalý výkon je 40 kW. Maximální točivý moment 210 Nm je k dispozici od první otáčky. E-load up! proto zrychlí z 0 na 100 km/h za 12,4 sekundy a dosahuje nejvyšší rychlosti 130 km/h. Lithium-iontový akumulátor integrovaný do podlahy má kapacitu 18,7 kWh. Díky své nízké hmotnosti ujede e-load up! v kombinovaném cyklu EU až 160 kilometrů.

Mohlo by vás zajímat:  Opel uvádí Corsu na LPG

Stejně jako u modelu e-up! je rozhraní pro dobíjení akumulátoru modelu e-load up! ukryto pod „víčkem nádrže“. Na přání je k dispozici kombinovaný dobíjecí systém CCS (Combined Charging System), standardizovaný značkou Volkswagen a dalšími výrobci. Tento systém podporuje dobíjení stejnosměrným i střídavým proudem, aby bylo možné vozidlo dobíjet na většině dobíjecích stanic bez ohledu na nabízeném zdroji elektrické energie nebo rychlosti dobíjení. Tímto způsobem lze e-load up! dobít na 80 procent kapacity akumulátoru za pouhých 30 minut.

Mohlo by vás zajímat:  Hyundai upravil pohonné ústrojí Sonaty Hybrid

Nicméně koncept poháněcího ústrojí nejmenšího užitkového vozu značky Volkswagen jde ještě o kus dál. Pokud si zákazník přeje odlišný druh pohonu, bude jeho přání splněno. Volkswagen load up! lze samozřejmě objednat s jakoukoli poháněcí jednotkou z nabídky pro osobní verzi, od hospodárného motoru na benzin až po vynikající variantu na zemní plyn z modelu eco up!

Zdroj: Volkswagen, worldcarfans.com