Mazda CX-5 2.0 Skyactiv AWD – čistá elegance

Mazda Cx 5 11

Redakčním testem nám tentokrát prošla modernizovaná Mazda CX-5, a to druhá generace tohoto oblíbeného vozu.

Nová Mazda CX-5 i nadále patří do kategorie středně velkých kompaktních SUV.

Aktuální druhá generace disponuje stále stejným rozvorem, dalo by se tedy tvrdit, že se jedná jen o povedený facelift.

Ve skutečnosti, tomu tak ale není. Pětka doznala výrazných změn a přepracování, které jsou patrné například v rámci podvozku nebo v samotném odhlučnění vozu.

Druhá generace pětky se opravdu povedla, působí nyní elegantnějším a dravějším dojmem než generace první.

Jedna z dalších věcí, která nás na Mazdě jako automobilce baví, je její odmítání downsizingu (snižování objemu motoru) a její věrnost k motorům klasického objemu.

My jsme aktuálně otestovali zástupce atmosférického čtyřválcového dvoulitru o výkonu 118kW v kombinaci s manuální šestistupňovou převodovkou a pohonem všech kol.

EXTERIÉR

Vnější design druhé generace vcelku zdrsněl. CX-5 jede na vlně aktuálního, pro mne velice líbivého, designu značky.

Přední partie nyní disponuje výrazně menšími světly, která jsou ostře střižena a decentně vklíněna mezi chromované lemování spodní partie masky a kapotu vozu.

Velikost předních světlometů je efektně kontrastní oproti zbytku přední partie vozu.

Samotná maska vozu je objemná, stejně tak jako logo značky, kterým je vybavena.

Mohlo by vás zajímat:  Test Fordu Puma 1.0 EcoBoost mHEV – nově crossoverem, který nabídne dynamický vzhled a výkonnou mild-hybridní motorizaci

Spodní část mohutného předního nárazníku doplňuje decentní linka s integrovanými čočkami mlhového osvětlení.

Boční a zadní partie vozu se nesou v duchu jednoduchosti a kompaktnosti.

Pětka po celém svém obvodu disponuje ochranným oplášťováním, vše ve velice jemném podání. V rámci zadní partie je zmiňované oplastování oživeno dvojicí decentních chromovaných koncovek výfuku.

Testovaná verze disponovala sedmnáctipalcovými tmavě lakovanými koly s poměrně vysokými pneumatikami, které ve výsledku vnějšímu vzhledu vozu nikterak neškodily. Naopak je Vám naznačeno, do jaké kategorie se Mazda řadí.

INTERIÉR

Mazda disponuje rozvorem 270 cm a to společně s vysokou stavbou karoserie kategorie SUV dává interiéru velkou prostornost.

Pozice za volantem včetně celkové ergonomie vnitřního uspořádání je již tradičně výborná. S Mazdou se sžijete velice rychle.

Samotná palubní deska doznala nového tvarování. Kaplička přístrojů před řidičem, její vrchní část, je nově mohutně tvarována. V rámci kapličky pak naleznete klasické ukazatele rychloměru, otáčkoměru, dále pak ukazatele teploty motoru, stavu paliva a informace z palubního počítače.

Střední část palubní desky je věnována displeji palubního infotainmentu, který přes rozhraní HMI na středovém panelu ovládáte navigaci, telefon a audiosoustavu.

Mohlo by vás zajímat:  Škoda Fabia Monte Carlo 1.0 TSI – česká stálice prošla modernizací

V rámci střední části palubní desky pak naleznete ovladače pro výhřev předních sedaček a volantu, dále pak ovládání dvouzónové klimatizace, na které navazuje samotný středový panel, který je vybaven klasickým voličem manuální převodovky, v rámci druhé generace nově výše umístěný. Jeho dráhy řazení jsou krátké a přesné. 

Dále jsou v rámci středového panelu umístěny ovladače parkovací brzdy a ovladače palubního infotainmentu.

Loketní opěrka je výklopná a disponuje úložným prostorem a dvojicí USB portů. 

Volant testované verze Mazdy byl vyhřívaný a multifunkční s možností ovládání telefonu, audiosoustavy a tempomatu.

Interiér Mazdy je prostorný, to samozřejmě platí i pro prostor na zadních sedadlech.

Zavazadlový prostor v rámci druhé generace nabízí 509l objemu.

Samozřejmostí je i odkládací prostor pod falešným dnem zavazadelníku.

MOTOR A JÍZDA

Jak již bylo zmíněno v úvodu, Mazda nepatří k automobilkám, které jdou cestou downsizingu, tedy snižováním objemu motoru a následného dohánění výkonu pomocí turbodmychadla.

Tento přístup se mi osobně líbí. Například u v minulosti testované Mazdy 6 s naftovým motorem o objemu 2,2l jsme s jeho projevem, jízdními vlastnostmi a hlavně spotřebou, byli nadmíru spokojeni.

Aktuálně testovaná CX-5 disponovala benzínovým atmosférickým dvoulitrem o výkonu 118kW v kombinaci s manuální šestistupňovou převodovkou.

Projev testovaného benzínového čtyřválce je velice kultivovaný.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Mini Cooper S

K jeho stinným stránkám bohužel patří jeho občasná lenost v nízkých otáčkách. Jeho potenciál se naplno projeví až ve vyšších otáčkách. Tato poloha motoru není cizí a nevadí mu, jen po stránce uživatelské není vždy na místě.

Co je zapotřebí pochválit, je jeho tichý chod, dále pak systém start x stop, o jehož existenci skoro nevíte.

Celkově je nutné Mazdu CX-5 pochválit za odhlučnění interiéru, s novým modelem je zase o krok dále.

Jízdní vlastnosti Mazdy jsou také dobré, vůz je vybaven systémem G-Vectoring Control, který si hraje s točivý momentem při průjezdu zatáčkou a snaží se tak zabránit nedotáčivosti vozu.

V rámci redakčního testu se spotřeba Mazdy pohybovala lehce pod 8l.

 

ZÁVĚR

Základní cena Mazdy CX-5 s benzínovým dvoulitrem, manuální převodovkou, pohonem pouze přední nápravy a v základní výbavě Emotion činí 560 900kč.

Námi testovaná verze disponovala výbavou Attraction a pohonem všech kol, její cena startuje na 761 900kč.

Mazda CX-5 a její druhá generace, to je skvěle vypadající vůz s ostře střiženými a originálními rysy, který je navíc radost řídit.

Občasná absence výkonu testované benzínové verze je nakonec vyvážena jinými přednostmi. Za nás tedy jednoznačně palec nahoru.

Jan Horský

O Jan Horský

Kontakt na autora: horsky@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora